Traktorer och processorer

slirej / sandlådor på traktorn...

17 inlägg 8355 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

slirej / sandlådor på traktorn...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121504 Slirej, ni vet sandlådorna framför hjulen på lastbilar som vid behov han strö ut lite grus i backar å korsningar... Har nån satt såna på en traktor? Jag börja fúndera lite nu, eftersom i vår komun så verkar sandningsgruset tagit slut för så halt som det är nu har det nog aldrig fått varit så länge som det varit nu... Det är så att när ja ska ut me min traktor å trailer så måste jag köra ut på på storvägen å med visst motlut så va det gränsfall idag... Lika så när man ska iväg i körsningar med traktorn så slirar det om man inte har 4 wd i (vilket man inte vill ha för mkt efter väg)
Första tanken var att ha sandspridare i frontlyften, men där har ja vikplogen så nu funderar ja på om det skulle va ide att sätta slirej (eller hembyggda) lådor framför bakhjulen å med små hydraulmotorer kunna mata ut nått korn i korsningar å i backarna...

Åsikter om detta???

PS kedjor är INTE aktuellt!!!;)



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: slirej / sandlådor på traktorn...

Danne  
#121547 Kolla bild bibloteket finns en Fendt där med slirej på framhjulen.

De matar ut av hjulens egna rullning och slås på av en luftklocka liknade de till lastbilsbromsar, går säkert att montera en liten hydraulkolv om du inte har luft på traktorn.

Naktdelen är väl att dessa blir höga och fylla på då de måste monteras på hjulens mitt om du inte lutar dom kraftigt framåt.

Doch har sandlådor den speciella egenheten att altid vara slut när man behöver dom som mest 😡

Men men ett bra hjälpmedel är dom!

Avatar Fallback

Re: slirej / sandlådor på traktorn...

zeetorg  
#121550 Skruvdubb då, skulle inte det funka?

Avatar Fallback

Re: slirej / sandlådor på traktorn...

Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121555 Jag har funderat på samma sak, men att sätta dom mellan framhjul och vikplogen. Sedan hydraulmotorer som matar ut sanden. Fästena för sandlådorna skulle sitta i stora BM till 3p adaptern.

Avatar Fallback

Re: slirej / sandlådor på traktorn...

Robertberg  
#121563 Vore det inte rätt bra att ha sandlådorna på mitten av däcket, så att man kan få fäste även när det är back i maskin?

Alltså får man ha sandlådorna över däcket, tex på de bakrastänkskärmarna.

Användarvisningsbild

Re: slirej / sandlådor på traktorn...

molnia  
#121569 http://www.best-grip.se/
Jag har bara köpt till skor så kan inte uttala mig hur bra det är till traktorn men dom verkar vara bra då dom säljer till enduro och isracing andra snabba sporter så dom borde sitta fast även i en traktor. Dock kräver det ganska många dubb för att få bra grepp.

Avatar Fallback

Re: slirej / sandlådor på traktorn...

Gunnarsson  
#121616 Finns även en norsk modell, Autoline. Den är elektrisk sitter en elmotor i Sandlådan som driver. Den går att sätta var man vill dessutom är den lite smidigare än Slirejs. Finns i olika storlekar också. Har haft dom på en timmerbil funkar bra.

Användarvisningsbild

Re: slirej / sandlådor på traktorn...

Skogshuggarninorr35  
#121626 Har också funderat på sandlådor men vi har skruvdubb på traktorn och det har inte varit några problem i vinter, det sitter 500 dubb på vår traktor.

Avatar Fallback

Re: slirej / sandlådor på traktorn...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121651 Jag har dubb i, men som sagt, i motlut, å framför allt när man ska ut på vägar från korsningar så kan trailern streta i sidled ibland vilket gör att det blir lite svettigt ibland... Å jag har funderat på att ha dom framför framhjulen men det ja kom på då är att bakhjulen "missar" strängen vid tvära svängar... Så mellan hjulen tänker ja nog ha dom, å med hydraulisk utmatning för då har man nytta av gruset om man ska backa åxå man får då en sträng som framhjulen går i istället.... Tänker mej snabbfästen så man kan ta bort fotstegen å sätta dit lådorna ist på vintern

   TS
Användarvisningsbild

Re: slirej / sandlådor på traktorn...

Torparn79  
#121663 kom ihåg att ordna så att du matar drivningen med olja ifrån olika tipputtag på dom så att du kan köra en spridare i taget, men lite sunt förnuft och användande av diff-spärren så räcker sanden dubbelt så långt då..

Avatar Fallback

Re: slirej / sandlådor på traktorn...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121669
Torparn79 skrev:kom ihåg att ordna så att du matar drivningen med olja ifrån olika tipputtag på dom så att du kan köra en spridare i taget, men lite sunt förnuft och användande av diff-spärren så räcker sanden dubbelt så långt då..

Det är väl nästan lite overkill?;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: slirej / sandlådor på traktorn...

Torparn79  
#121675
nutte skrev:
Torparn79 skrev:kom ihåg att ordna så att du matar drivningen med olja ifrån olika tipputtag på dom så att du kan köra en spridare i taget, men lite sunt förnuft och användande av diff-spärren så räcker sanden dubbelt så långt då..

Det är väl nästan lite overkill?;)

det säger du nog inte den gången du har glömt att fylla lådorna tillräckligt.. ;)
mej veterligen är det väldigt vanligt att man separerar lådorna på lastbilar just för att man ska kunna "öka" tillgången på sand..

Avatar Fallback

Re: slirej / sandlådor på traktorn...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121687 tja... kan ju va nått att tänka på iaf... å nu när du säger det så såg ja att det bara va "en" sandrand vid en virkes välta...;)

   TS
Avatar Fallback

Re: slirej / sandlådor på traktorn...

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121701 Läste en liten artikel i dagens ATL, att VBG Group som tillverkar Onspot till lastbilar, har tagit fram ett liknande system för jordbrukstraktorer.
Enligt artikeln så är systemet inkopplingsbart ända upp till 50 km/h...Om det sedan funkar så bra vid start vet jag inte..
Kan ju annars vara ett alternativ till sandlådor..
MvH. Ulf

Avatar Fallback

Re: slirej / sandlådor på traktorn...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121707
Ulf skrev:Läste en liten artikel i dagens ATL, att VBG Group som tillverkar Onspot till lastbilar, har tagit fram ett liknande system för jordbrukstraktorer.
Enligt artikeln så är systemet inkopplingsbart ända upp till 50 km/h...Om det sedan funkar så bra vid start vet jag inte..
Kan ju annars vara ett alternativ till sandlådor..
MvH. Ulf

Är det dom där kedjorna som sitter under lastbilar som snurrar runt å hamnar under hjulen så att säga?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).