Skotare

Såga i vältor?

25 inlägg 9368 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18808 som jag har skrivit tidigare så är det säkrastse att lägga ut bitarna som ska kapas på backen så du får lagom arbetshöjd och du behöver inte kapa efter varje lass då det inte finns någon risk att lastbilarna får med sig dom bitarna

Rottne skotare
Avatar Fallback
smaland  
#18839
Niklas H20 skrev:som jag har skrivit tidigare så är det säkrastse att lägga ut bitarna som ska kapas på backen så du får lagom arbetshöjd och du behöver inte kapa efter varje lass då det inte finns någon risk att lastbilarna får med sig dom bitarna

Japp helt klart det smidigaste. Så gör jag. Men jag förespråkar att man tar fem minuter innan man åker hem och ansar av. Sen lägger man upp stockarna. Snyggt och fint på avlägget! :lol:

Användarvisningsbild
Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18969 Ibland har vi jäkligt många rotben så då sticker jag ut stockarna i botten av vältan. Blir lite väl många att lägga till sidan, men vet man att lastbilarna ska hämta nått lägger jag stockarna till sidan... Man ska ju inte behöva klättra i vältan!

   TS
Avatar Fallback

Re: Såga i vältor?

javelhaven  
#121073 Jag lägger bara ut stockarna med rotben typ en 30-50cm från övriga vältan, dock i skön arbetshöjd eller i botten, sen kapar jag i slutet på dagen eller på en rast. Sen e de ju bara o knacka in dem med gripen.
Sen undrar jag varför en del gör vältorna så extremt noga? De ska ju ändå bara ut så timmerbilen slipper ge sig ut på hygget.
Virke med stora rotben är ju ändå ganska "knogliga" så åkaren får väl pussla lite i lasset ändå.

Visst är det snyggt med jämna vältor, men är de lönt mödan att kunna "tapetsera" på vältan som nån skrev i en annan tråd;).

Avatar Fallback

Re: Såga i vältor?

javelhaven  
#121074 Rätt gammal tråd visst :oops:

Avatar Fallback

Re: Såga i vältor?

Robertberg  
#121092 Ingen fara, Årsmästerskapet i trådlyft pågår ständigt :)

Avatar Fallback

Re: Såga i vältor?

weilan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121562 lägger dom åt sidan jag med, brukar lägga 2 på ett håll, sedan bygger jag vidare, med o lägga dom andra tvärsöver, o bygger uppåt, lite som legobygge :), om plats finnes, när jag inte får plats med mer, sågar jag av dom på kvällen när jag kör hem. De där nån skrev om Södra, om att man ska ut o göra de varannat lass, HAHAHAH, ja...dom e fan inte riktigt kloka dom kostymnissarna!!!!

Avatar Fallback

Re: Såga i vältor?

Torgny  
#134794 har ett bra sågverk här för dom har monterat rotbensreduserare före mätstationen så behöver aldrig bry mej om rotben *L*

Avatar Fallback

Re: Såga i vältor?

Torgny  
#134796
javelhaven skrev:Jag lägger bara ut stockarna med rotben typ en 30-50cm från övriga vältan, dock i skön arbetshöjd eller i botten, sen kapar jag i slutet på dagen eller på en rast. Sen e de ju bara o knacka in dem med gripen.
Sen undrar jag varför en del gör vältorna så extremt noga? De ska ju ändå bara ut så timmerbilen slipper ge sig ut på hygget.
Virke med stora rotben är ju ändå ganska "knogliga" så åkaren får väl pussla lite i lasset ändå.

Visst är det snyggt med jämna vältor, men är de lönt mödan att kunna "tapetsera" på vältan som nån skrev i en annan tråd;).


åkaren bryr sej inte om rotben men det är ju bra om han kan lasta ett lass som inte blir bredare än 2.60 så inte trafiksäkerheten äventyras
att man ska kapa rot ben är ju för att det blir avdrag för skogsägaren o knôvel på sågverken med rot ben

vore aldrig problem om varje länk i kedjan gjorde sitt jobb o inte tycker att det får någon annan göra (allt i från markägare köpare planerare förröjare skördarförare skotarförare lastbilsshauför o mätare)

Användarvisningsbild

Re: Såga i vältor?

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134891 Är det mycket rotben så lägger jag dem på en rad på andra sidan vältan från maskinen. så tar man bara och kapar av rotbenen i skiftbytet. Lappa virket gör jag alltid när jag slutar

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).