Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Lönsamheten med vimek maskinerna

109 inlägg 56635 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Mäki  
#103840 Hur har det gått för "Bergstrand" någon som vet, kanske drömmarna gick i kras.
Jag tänkte köpa Vimeks skördare en gång men fick inte det ekonomiska att gå ihop för här i Finland finns inget som heter timmkörning utan allt skall vara på m3 taxa.

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

skotartokig  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103888 Att det är så många som klagar på driften på Vimek är den verkligen så dålig?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103894 "Bergstrand" har inte varit inloggad sedan slutet av januari 2010. Kanske har han för mycket körning och har inte tid med Skogsforum!

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103897
Mäki skrev:Hur har det gått för "Bergstrand" någon som vet, kanske drömmarna gick i kras.
Jag tänkte köpa Vimeks skördare en gång men fick inte det ekonomiska att gå ihop för här i Finland finns inget som heter timmkörning utan allt skall vara på m3 taxa.


Är ju ingen större skillnad för uppdragsgivaren är ju inte dummare än att han håller koll på vad det kostar oavsett att han betalar dig efter timtaxa. Blir man för dyr per m3 så får man sparken. Sen så kan det ju sättas värde på små skador och liten stickvägsyta. Men allt har ju ett pris.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

stegmaster  
#103969
mmart skrev:"Bergstrand" har inte varit inloggad sedan slutet av januari 2010. Kanske har han för mycket körning och har inte tid med Skogsforum!

Man kanskje får göra om lite på dom registeringuppgifter, man gir när man blir medlem.
Lite mer som i ekteskapet, man får lova at dela av sig på skogsforum i goda och onda dager tills admin skiljar oss av. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

MadCoke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104108 Jag är håller nog med Rotröta om att se efter en beg. H8/2004. Troligen bekvämare, längre kran, större aggregat och tyngre maskin som borde stå stadigare. Visserligen lite mera bränsle per timme men troligen fler m3. Även med H8 måste man tänka sig för så att Malwan kommer fram i svängar och sidolut.

/Dan

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

ollonet  
#104711 Hade en kollega på sydved distrikt mariestad med både skördare och skotare. Om det är den bergstrand har han lagt av. Gick inte få fram reservdelar i tid b.l.a. Bra kille, hoppas han hittat på nåt annat.

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Axl  
#104718 Jag tykcer det kommer ut ganska många begagnade vimek med mycket få timmar, det borde väl säga något om hur kul dom är jobba med?

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

ollonet  
#104941 funderade på att köpa en för linjeröjning, men var inte nöjd med spakar samt komfort.

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Rotröta  
#105530 Har kört med rottne och en vimekskotare i gallring och kan bara Varna om att det inte är något att hålla på med.Det blir bra gallrat men det går inte ihop sig med dom små maskinerna det enda som funkar är att köra åt kommuner och specialjobb på timme.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116978 Jag tror att detta är bergstrand och i så fall har han kvar maskinerna. http://www.blocket.se/osby/Gallringsupp ... ?ca=17&w=3

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Bergstrand  
#121439 Hejsan!

Var ett bra tag sen jag var inne här nu, vi har maskinerna kvar. Skördaren körs av min lillebror mestadels nu!

Skördaren vi köpte var det mycket problem med, tex diameter/längdmätning, sågmotor, div hydraulik på aggregatet, givare till bromsarna mm. Det slutade med att vi bytte till en annan som var i något bättre skick, och den fungerar!

Vad gäller skotaren så har kranen (mowi) brustit på två ställen.. drivremmen gått av en gång, axeln på traktordelen har gått sönder en gång den oxå..

Så som ni ser har det inte varit helt problemfritt med dessa maskiner, och att desutom drivningen på skotarens vagn endast är en "hjälpdrift" och att man får med sej alldeles för lite virke på vagnen och kranen går på tok för sakta, så lutar det åt att vi ska byta upp skotaren! kanske en 608 som lastar mer och har en betydligt bättre hydraulik!

Vi har att köra med dom, mest 1 & tidiga andragallringar, men har även kört rent energiuttag. Vi kör både på m3 pris och per timme. Skogsägare har börjat få upp ögonen för dessa små maskiner i skogen, dock gäller det att dom håller!


Nackdelen är fortfarande komforten, men så är det i små maskiner helt enkelt!


/Björn

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121460
Bergstrand skrev:
Så som ni ser har det inte varit helt problemfritt med dessa maskiner, och att desutom drivningen på skotarens vagn endast är en "hjälpdrift" och att man får med sej alldeles för lite virke på vagnen och kranen går på tok för sakta, så lutar det åt att vi ska byta upp skotaren! kanske en 608 som lastar mer och har en betydligt bättre hydraulik!

/Björn


Har ni funderat något på Malwan?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Camwood  
#121466 Sågverken har ett underskott av virke på sommarhalvåret :ugeek: Där blir framtidens utmaning !! Hur ska man averka sommartid med allt större krav från skogsägare om skadefri (spårbildning i skogen) averkning :wink: Märks mest i södra sverige men kommer att påverka hela landet när skogsmarkens värd ökar mer än virkespriserna :?:Kanske mindre maskiner med mindre skador om markägaren betalar????

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127213
Bergstrand skrev:Hejsan!

Var ett bra tag sen jag var inne här nu, vi har maskinerna kvar. Skördaren körs av min lillebror mestadels nu!

Skördaren vi köpte var det mycket problem med, tex diameter/längdmätning, sågmotor, div hydraulik på aggregatet, givare till bromsarna mm. Det slutade med att vi bytte till en annan som var i något bättre skick, och den fungerar!

Vad gäller skotaren så har kranen (mowi) brustit på två ställen.. drivremmen gått av en gång, axeln på traktordelen har gått sönder en gång den oxå..

Så som ni ser har det inte varit helt problemfritt med dessa maskiner, och att desutom drivningen på skotarens vagn endast är en "hjälpdrift" och att man får med sej alldeles för lite virke på vagnen och kranen går på tok för sakta, så lutar det åt att vi ska byta upp skotaren! kanske en 608 som lastar mer och har en betydligt bättre hydraulik!

Vi har att köra med dom, mest 1 & tidiga andragallringar, men har även kört rent energiuttag. Vi kör både på m3 pris och per timme. Skogsägare har börjat få upp ögonen för dessa små maskiner i skogen, dock gäller det att dom håller!


Nackdelen är fortfarande komforten, men så är det i små maskiner helt enkelt!


/Björn


Men ni har bra med jobb eller?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).