Trädfällning (arborist)

Tips om trädfällning

42 inlägg 31295 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tips om trädfällning

storån  
#121058 Har en stor gran på gården som lutar kraftigt mot fjöset.
Känns som det är en tidsfråga innan den har tippat, trodde det skulle ske inatt när det blåste som värst.

Men hur ska jag fälla den säkert?

Min tanke är att spänna ett rep/vajer från granen (kanske ca 6m upp) ner mot den nedre granen.
Sen spänna efter vajern med ett spel eftersom jag sågar. Kila.
Samt att vänta till det inte blåser från väster utan hellre från öst.

Men det känns gruvsamt samtidigt som det känns nödvändigt.....





träd3.jpg

träd2.jpg

träd1.jpg




   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tips om trädfällning

Kjell S  
#121061 Du är nog på rätt spår..
Spänn upp vinschen hyfsat, ta ut skären - helst en bit upp, ( ser ut att vara lite rötskadad ), där det verkar vara friskt.
För att sedan vinscha ikull den. Rätt vind gör oxå väldigt mycket. Se till bara att försöka vinscha den rakt emot övervikten.
Skulle nog kanske låta en medhjälpare kanske sköta vinschen.. så du kan kila och ha koll på trädet.
Traktorvinsch att föredra - jämt drag.

Avatar Fallback

Re: Tips om trädfällning

storån  
#121065 Tackar.

Jag har ju spel på 4hjulingen, kanske ska ta det.

Har fått tips att det bara är att sätta skopan från en hjulastare å trycka på....eller använda en grävare. Men det känns för riskfullt.

Även fått tips att klättra högt upp fälla först den övre biten, men samma sak där, känns för riskfullt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips om trädfällning

Skogshuggarninorr35  
#121067 Kolla på tv 10 ikväll kl 21 på heliloggers så får du se hur du ska göra :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Tips om trädfällning

Kjell S  
#121070
storån skrev:Tackar.

Jag har ju spel på 4hjulingen, kanske ska ta det.

Har fått tips att det bara är att sätta skopan från en hjulastare å trycka på....eller använda en grävare. Men det känns för riskfullt.

Även fått tips att klättra högt upp fälla först den övre biten, men samma sak där, känns för riskfullt.


Se till att ta nå´t som väger mer än draget bara!
Grävare kan trycka på tillräckligt.
Brukar oxå ha nå´n sorts klack, spets el. dyl så dom inte glider av.
Synd att förstöra en grävare om det går åt h-e...
Så lite skit som möjligt i närheten...
Klättring är nog det allra säkraste isf..

Användarvisningsbild

Re: Tips om trädfällning

bodaedet  
#121071 Det är väldigt lätt att skjuva av brytmånen med grävare eller dylikt, särskilt när den lutar så mycket som den gör. (Talar av egen erfarenhet.) Vincha är bra, ta fäste så högt upp som möjligt och en stark vinch, skulle själv inte vilja använda fyrhjuling om inte du kan blocka några gånger. De kan vara tyngre än man tror att dra ner.

Användarvisningsbild

Re: Tips om trädfällning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121072
storån skrev:Jag har ju spel på 4hjulingen, kanske ska ta det.


Nä, rätt sannolikt fyrhjulingen följer med mot fjöset då...

Finns det ingen i närheten med en rejäl traktor? Annars kan du säkert göra som du tänker med spel i andra granen men då måste du ha rejäla grejor och köra med minst dubbla linor så du får lite kraft. Är iu och för sig fortfarande ny på det här med skog, men har lärt mig att det är hiskeliga krafter i ett träd som börjar röra sig. Ändra riktning på ett som valt väg är nästa omöjligt. Men som sagt, men spel, och gärna ett ihärdigt ibankande av kilar, så går det nog vägen. :smile:
Ser fram emot "efter" bilderna!

Avatar Fallback

Re: Tips om trädfällning

storån  
#121075 Är nog en del som önskar få se nå bilder på ett knäckt tak å en gran inne i fjöse, samt en halv 4hjuling som sticker ut ur väggen:)

Hur det än är så måste jag vänta tills jag får hjälp av ostvinden men den är inte så vanlig här i jämtlandsfjällen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips om trädfällning

vetinte  
#121079 stroppa fyrhjulingen riktigt bara. Den väger ju inte så mycket. O så dra med winchen o såga lite i taget följ efter med kil.
Då har du koll på vad somm händer o kan korigera efterhand.
Ta de lungt o tänk efter före så går de oftast bra.

Avatar Fallback

Re: Tips om trädfällning

skotarmasse  
#121097 Fäst vajern så högt upp som du vågar klättra,fäster du tillräckligt högt kan du dra ner den med handkraft. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Tips om trädfällning

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121130 Kraften du behöver dra med beror ju på hur mycket trädet lutar. En snabb uträkning om man antar att masscentrum på granen ligger på 1/3 av topphöjden ger att kraften du behöver dra med om linan är horisontell är Trädets vikt * L / 3H där:
L = Avståndet mellan brytmånen och lodrätt ner från trädets topp
H = Höjden där du fäster wiren

Så om granen väger 3 ton, toppen hamnar 2 meter utanför brytmånen och du fäster wiren på 6m höjd behövs minst 330kg dragkraft. 2m på en 25 m gran är ungefär 4 graders lutning.

Om du inte kan dra repet horisontellt så måste kraften ökas. Med ca 45 graders vinkel mot stammen behövs 40% mer kraft, dvs. nästan 500 kg.
Så en fyrhjuling som inte är fastspänd i något är nog inget bra alternativ om granen lutar mycket :mrgreen:

Om granen lutar mycket och man har spänt med wire kan ta riktskäret djupare än normalt. Dett ger mindre dragkraft i wiren. OBS, gör man detta utan wire så ökar man risken att trädet faller bakåt :!:

Användarvisningsbild

Re: Tips om trädfällning

Mäki  
#121142 Det är lite svårt att se på bilderna men skulle det inte gå att fälla granen längs med huset?
Det skulle underlätta väldigt mycket när det lutar så mycket "fel" som den ser ut att göra.

Avatar Fallback

Re: Tips om trädfällning

tantgron  
#121146 Glädjedödare som jag är så rekommenderar jag starkt att du fäller gran från ditt köksfönstret, med dig på insidan. Ring en med vana av dylika fällningar och de rätta FÖRSÄKRINGARNA. Ett misstag händer lätt, och jag antar att du inte bara vill se ditt uthus på Youtube i forsättningen, innan det demoleras av granen? :)

"Friskt kopplat, hälfen brunnet" som elektrikern sa.

Avatar Fallback

Re: Tips om trädfällning

storån  
#121162
tantgron skrev:Glädjedödare som jag är så rekommenderar jag starkt att du fäller gran från ditt köksfönstret, med dig på insidan. Ring en med vana av dylika fällningar och de rätta FÖRSÄKRINGARNA. Ett misstag händer lätt, och jag antar att du inte bara vill se ditt uthus på Youtube i forsättningen, innan det demoleras av granen? :)

"Friskt kopplat, hälfen brunnet" som elektrikern sa.


Ja, det är en möjlighet som jag starkt överväger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips om trädfällning

nordtravare  
#121182 lunningsvinch på traktor skulle jag använda med lagomt förspänn .sen skulle jag såga med rejäl brytkamm med instick om det behövs.Jag skulle även gå in bakom brytkammen och såga ut bakåt från båda sidor som man gör när man sågar starkt medlutande trät eller fäller i medvind så den inte spjähkas av vinshen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).