Gallring

Gallringside?

15 inlägg 7154 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gallringside?

Jerrka  
#111055 Alt 1! Om man tycker att man har maskinvana och inte räknar fritidstimmar(kvällar och helger) i pengar..Kan man tjäna då på att köpa en rottne H8, förstagallra 2-5 ha och sedan sälja skördarn och betala endast för skotning?

Jag har en honda 500 med myranvagn och vierkran....Den är på tok för kort för att ta 4,70-5,30m längder på..Så mitt alt 2 är att köpa en längre vagn och manuellgallra och skota själv.

Alt 3 Sälja gallringen till något bolag.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallringside?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111066 Köpa en skördare för att hugga 100-250 kubik och sen sälja den? Väx upp grabben. :grin: Gå ut och manuellhugg gallringen och lej in en skotare så gör du nån nytta.

Användarvisningsbild

Re: Gallringside?

Knegarn  
#111068 har du stålar ska du ju självklart köpa maskin o sälja den senare, det är inte sagt att du förlorar mer än 100 tusen

Användarvisningsbild

Re: Gallringside?

Skogshuggarn  
#111070 Är det inte bättre att du manuellhugger och köper en "smärt" skotare istället om det vill köras maskin i egen regi?

Avatar Fallback

Re: Gallringside?

Nicke Nyfiken  
#111073 Låter väl offensivt och dyrt att köpa en H8 för den lilla gallringen.

Mitt råd är, börja gallra ett par ha manuellt, går det bra fortsätt då, känns det tufft, hyr in någon.
Är det bara fallande längd på massaved eller varför skall du hugga så långa längder?
Kubb och 3m massaved skulle ju funka fint.
H/Nicke

Avatar Fallback

Re: Gallringside?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111076
Nicke Nyfiken skrev:Låter väl offensivt och dyrt att köpa en H8 för den lilla gallringen.

Mitt råd är, börja gallra ett par ha manuellt, går det bra fortsätt då, känns det tufft, hyr in någon.
Är det bara fallande längd på massaved eller varför skall du hugga så långa längder?
Kubb och 3m massaved skulle ju funka fint.
H/Nicke


Kan bara hålla med Nicke Nyfiken.

Nicke, har du fått din Farma?

Användarvisningsbild

Re: Gallringside?

Pidden  
#120988 Lej bort gallringen till en maskingrupp eller gallra det manuellt men lej då bort skotningen.

Avatar Fallback

Re: Gallringside?

svenjo  
#121003 Den bästa ekonomin är sannolikt att manuellgallra och lämna virket i skogen. Det går att lämna mycket virke med stöd av skogsvårdslagen. Dock kan du behöva sprida gallringen på flera år. Fördelar: mer virke kvar i skogen, mindre tillväxtförluster, mindre risk för stormfällning, inga körskador, minimal risk för rotröta.

Avatar Fallback

Re: Gallringside?

Robertberg  
#121006 Hugg allt manuellt, kör ut stammarna okvistat och sälj till flis.

Avatar Fallback

Re: Gallringside?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121035 Nej Nej, är du maskintokig så köp de prylar du vill ha.
Många lägger ut flera hundra tusen kronor på en bil, för att kunna skryta skryta med avbetalningar.
Man lever så kort tid, så förverkliga dina drömmar, medan du kan.
Vad har herrarna gjort om inte det, när de skaffat sina fyrhjulingar med avestavagn.
Finns fler exempel uppåt kvarts miljon priser, så som snöskoter eller en motorcykel.

Bra pojkar behöver ha bra leksaker !

Användarvisningsbild

Re: Gallringside?

Camwood  
#121041 :grin: Helt rätt köp gamla maskiner och fixa till dom de e HÖG kultur!! 8) sen om man har nytta av dom i skogen e bara plus :shock: Har själv ett överskott på maskiner för skogstransporter( se lista nedan) och vill skaffa min första skördare: Men de får inte vara så mycke elektronik helst Kockums maskiner (tvågreppare så klart) eller helst en bomkvistare :shock:

Avatar Fallback

Re: Gallringside?

davjon  
#127490 Dom snåla gallrar manuellt och lejer för skotning.

Testa alternativ ett. Köp en skördare och prova.

Användarvisningsbild

Re: Gallringside?

Fredrik Reuter  
#688251 Hur gick det med idéerna Jerrka, så här tio år senare?

Avatar Fallback

Re: Gallringside?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#688334 Har tänkt på den grabben ibland som Skogsforums störste maskinoptimist. Men nu har han fått konkurrens av han som skulle köpa en skördare åt sin far för de hann inte med sin vedhuggning på helgerna. 🤣

Avatar Fallback

Re: Gallringside?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#688396
Skogsola skrev:Har tänkt på den grabben ibland som Skogsforums störste maskinoptimist. Men nu har han fått konkurrens av han som skulle köpa en skördare åt sin far för de hann inte med sin vedhuggning på helgerna. 🤣

Måtte bli billigare att köpa veden då.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).