Skotare

Rottne F18

48 inlägg 27180 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rottne F18

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103329
ssskogsdrift skrev:hoi... har en f18 i området her, har vært diverse med den av feel,,, første er jo at det er en stor mskin, men den er jo ikke mere enn 3.10 m bred, så den er ikke så stabil, jeg hadde smv for et år siden den var jo 3,36m bred, så har det vært klunder med hytte dempinga-var som å sitte i en fiskebåt-skvulpa rundt, slager koblinger under hytten ryker, så jeg ville ikke ha blå, har 2 jeg kjenner som går fra f serien til john deere eserien, de blå er ikke holdbare


Jaha, ja vi har hört väldigt mycket positivt så vi får väl se! ;) Den är precis lika bred som JD 1910 så den kan ju inte vara stabilare....
Och problem med hyttdämpningen har de haft, cylindrar som inte hållit osv, det har Rottne sagt, men efter att dom bytt till "flygplanskvalite" på cylindarna så ska det ha blivit bra. En markberedare dom testat mycket med har iaf funkat klockrent i två år tror jag det var och det borde ju motsvara det som larvas på en skotares livstid :P

Skvalpa runt i en fiskebåt... ;) nja... tyckte det var rätt skönt jag att aldrig få dom där stumma smällarna :)
Kunde iaf lägga telefon solbrillor osv på plana ytor och dom låg kvar lass efter lass så nog går det ganska mjukt då...

Men som sagt vi får se, jag ska rapportera eftersom om vi skruvar eller kör ;)

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Rottne F18

ssskogsdrift  
#103332 den her var visst 310 brei, å må bygges om :) blir den 335 så holder den nok hjula bra på hjula :) 1910 med als på meg neste gang ja, i norge er rottne alt for liten bedrift, går fort 2 dager på deler, å det hadde jeg ikke tid til, å alt som kunne gå galt med smvn min gikk galt

Avatar Fallback

Re: Rottne F18

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116999 Det närmar sig.... Lite försenad men det ryktas om att den kan dyka upp nästa vecka kanske :) Väntar med spänning ;)

Avatar Fallback

Re: Rottne F18

magnus.holgersson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117122 tycker personligen att det är jobbigare med ett evigt gung en enstaka smällar....vet vissa som styvat upp dämpningen o då blir det betydligt bättre att åka i. Men jag kör hällre vanlig 1710 än f18 comfort med org dämp.

Avatar Fallback

Re: Rottne F18

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117143 enstaka smällar ;) du menar ständiga smällar :P Smaken är ju som baken :) Dämpningen på är styvare nu från fabrik jämfört med förut.

Avatar Fallback

Re: Rottne F18

magnus.holgersson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117265 Då är dom nog redigt fina o åka i nu då. Den f18 jag körde i nåra månader var en av dom första. va en hel del barnsjukdommar på den.....men urstark var den iaf! Lycka till med maskinen!!!

Avatar Fallback

Re: Rottne F18

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117275 JA vi får väl se.... Ska lämna rapporter när vi börjar köra :)

Avatar Fallback

Re: Rottne F18

novis??  
#117347 ska bli kul men du 890 jag har väntat på bilder från en "styggtrakt" i ettår nu för en kommentar från grusvägskörning är då inget kul :???:

Avatar Fallback

Re: Rottne F18

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117395 Ska försöka fixa nån bild... tror jag har nån sen i höstas då vi tog fröträd där det var gott om sten ;)
Annars får du vänta några månader till, vi har en riktig "drömpost" på avverkningsplanen där man inte behöver oroa sig för dålig bärighet, grävmaskinen kunde inte ens göra vägen ända fram till vändplanen.
Väglinjen där är nog bland det stenigaste jag kört... :P

Avatar Fallback

Re: Rottne F18

forestmachines  
#120177
Valmet 890 skrev:Ska försöka fixa nån bild... tror jag har nån sen i höstas då vi tog fröträd där det var gott om sten ;)
Annars får du vänta några månader till, vi har en riktig "drömpost" på avverkningsplanen där man inte behöver oroa sig för dålig bärighet, grävmaskinen kunde inte ens göra vägen ända fram till vändplanen.
Väglinjen där är nog bland det stenigaste jag kört... :P


Your machine looks good... I seen it at the factory today.... at least I think it is yours?

Avatar Fallback

Re: Rottne F18

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120199
forestmachines skrev:
Valmet 890 skrev:Ska försöka fixa nån bild... tror jag har nån sen i höstas då vi tog fröträd där det var gott om sten ;)
Annars får du vänta några månader till, vi har en riktig "drömpost" på avverkningsplanen där man inte behöver oroa sig för dålig bärighet, grävmaskinen kunde inte ens göra vägen ända fram till vändplanen.
Väglinjen där är nog bland det stenigaste jag kört... :P


Your machine looks good... I seen it at the factory today.... at least I think it is yours?


Nice :) Den ska komma till oss på tisdag säger dom.

Avatar Fallback

Re: Rottne F18

just_det  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120616 den åker imorn på morronen

Avatar Fallback

Re: Rottne F18

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120994 Så nu igår kom den äntligen :) Har bara hunnit prova den ett lass ännu så jag kan inte säga så mycket än, men den kändes ut att gå väldigt bra...
Dom två som kör den nu är iaf lyriska, fantastisk komfort, stark och fin i hydraulik och drift.
Lastutrymmet ger ett robust intryck och är fint att lasta på.
Inget ont alls att säga om den än iaf... :)
Har lagt upp några bilder i albumet...

Avatar Fallback

Re: Rottne F18

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121040 @};- :ymparty: :ymparty: :ymparty: :D
Väntar med spänning på ett testutlåtande :!:

Avatar Fallback

Re: Rottne F18

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121422 I fredags fick jag prova den ett skift iaf :) Mkt trevlig maskin måste jag säga! Är nog svårt hitta en skotare med bättre komfort, dom värsta smällarna man får är väl ungefär som då man kör för fort i ett gupp med bilen ;)
Nej men det går fantastiskt mjukt iaf. Och så har vi även plandämpare i stolen som också tar bort litegrann.
Telefon och sånt kan man ha liggandes lass efter lass på en plan yta utan att den ramlar i golvet, på 890n skulle den legat på golvet efter 50 m ungefär...
kranen går också mjukt och fint som på alla moderna skotare... Och stark är den också det sitter en 42as A grip i kranspetsen och den full med grantimmer var då inga som helst problem att lyfta upp med bra fart.
A gripen tror jag också är bra, känns som att den rullar virket väldigt fint och så är det väldigt lätt att peta upp någon enstaka stock och så med spetsarna.

Lastutrymmet funkar som så att bankarna fjädrar ut ungefär som på ALS när man lägger virke mot stolparna, men det är 3 bankar på F18 vilket innebär att det är ganska långt bak till den bakersta så när det är dags för att trycka ut bankarna så får man se till att inte ha det kortaste virket i gripen då räcker det inte ända bak så även bakersta banken trycks ut, det är lite ovant då man är van loadflexet som alltid var brett.
Men det är enkelt att göra sig stag så man låser dom ute alltid, så vi får väl se om man irriterar sig för mycket på det så är det ju bara fixa dom låsta brett.

Än så länge känns det då väldigt positivt, men har ju inte kört den så mycket ännu.
Men min far och den andra kollegan som kört den i veckan är då helt lyriska och säger att den är världens bästa maskin!
Dom har inget negativt att klaga på än så länge :)

Det har inte varit någon driftstörning ännnu heller brukar ju kunna vara nån lös slang och såna irriternade fel på nya maskiner, men rottne kanske skruvar ihop dom ordentligt? verkar så iaf :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).