Gallring

Dieselförbrukning per skotad m3fub

11 inlägg 10541 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dieselförbrukning per skotad m3fub

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120979 Hur mycket diesel brukar det normalt gå åt för varje skotad m3fub? Hur mycket kan det gå åt i extremfallen?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Dieselförbrukning per skotad m3fub

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120983 Bra fråga! En liter per m3f är ett riktvärde i gallring. I slutavv bör det bli mindre.I extremfallen med lång brant väg så kan det ju bli mycket mer.

Användarvisningsbild

Re: Dieselförbrukning per skotad m3fub

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120985 Jag skotar 2 m3f per liter bensin.

Avatar Fallback

Re: Dieselförbrukning per skotad m3fub

axwell  
#121001 Normalfall eller extremfall som trådskaparen efterlyser.

Lätt terräng, 400 meter, max 0,75 l diesel, minst 2 m3fub = 0,38 l/fub.

Svår terräng, flera stopp för lastning,500 meter, 1 l diesel = 0,5 l/fub.

Inget extra bränsle till något hydraulaggregat.

Traktorn drar långt under litern/timme vid jobb med så lågt varvtal som skotningen innebär, jag kan ha varit för pessimistisk.

Användarvisningsbild

Re: Dieselförbrukning per skotad m3fub

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192929
axwell skrev:Traktorn drar långt under litern/timme vid jobb med så lågt varvtal som skotningen innebär, jag kan ha varit för pessimistisk.

Det är ju krankörningen (lastning/lossning) som drar bränsle, vilket ingår i skotningen.

Avatar Fallback

Re: Dieselförbrukning per skotad m3fub

axwell  
#192957
OAS-forests skrev:AS-forests » Igår, 23:16

axwell skrev:Traktorn drar långt under litern/timme vid jobb med så lågt varvtal som skotningen innebär, jag kan ha varit för pessimistisk.


Det är ju krankörningen (lastning/lossning) som drar bränsle, vilket ingår i skotningen.


Oj, det var länge sedan, visst drar krankörningen en hel del.
När det där skrevs gick minitraktorn på 1200-1300 rpm vid det arbetet, nu, efter justering går det ännu bättre vid 800-900 rpm, så den uppskattade förbrukningen är i vart fall inte högre.
Under trp är motorvarvet som tidigare allt mellan 700 och 2000 rpm men oftast relativt lågt.

Användarvisningsbild

Re: Dieselförbrukning per skotad m3fub

machonisti  
#192978 Valmet 828

Denna känsla av förbrukning har jag, måste kolla noggrannare nästa säsong.

20 l kanister räcker till 3 lass 6m3fub, körsträcka 400 m frusen vinterväg.

skulle bli 1,1 l diesel.

Brukar dock använda maskin som extra arm under avverkning blir nån extra dl där.

Användarvisningsbild

Re: Dieselförbrukning per skotad m3fub

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192998 Skulle säga att medelstocken och hur virket ligger i skogen avgör hur mycket soppa som går åt. Jag har märkt att skotning av smått slag och många små högar tar lång tid. Detta medför därmed också större bränsleförbrukning. Kontrasten är vid körning av grova stockar, det går snabbt att lasta fullt lass och även att lasta av. Då blir bränsleförbrukningen låg.

Generellt skulle jag säga att den kan variera mellan 0,5-1,5 liter per skotad fastkubik.

Avatar Fallback

Re: Dieselförbrukning per skotad m3fub

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193003
axwell skrev:Normalfall eller extremfall som trådskaparen efterlyser.



Traktorn drar långt under litern/timme vid jobb med så lågt varvtal som skotningen innebär, jag kan ha varit för pessimistisk.


Vad är det för traktor som drar under litern / timme ? :surp:

Avatar Fallback

Re: Dieselförbrukning per skotad m3fub

axwell  
#193016
Skogsola skrev:Vad är det för traktor som drar under litern / timme ? :surp:


Traktor............nästan, en minitraktor.
En 3-cyl Yanmar på 18 hp, under 900cc, ingen turbo.
Brukar tanka var 10:e timme enl. timräknaren som räknar mot 2600 rpm.
Det verkar som om den räknar som den den ska, efter ett längre dagspass med grävaggregatet och då ca 1000 rpm brukar mätaren ha gått ca 4 timmar.

Efter 10 timmar brukar det gå i 12-13 liter, mer vid snöröjning av småvägar, då kan det bli kris eftersom tanken rymmer 16 liter.

Avatar Fallback

Re: Dieselförbrukning per skotad m3fub

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194400 Malwa snittar 0.43 l/m3 enligt vår åf i tjeckien. Går bakom en H8, snitt efter 600 timmar

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).