Uppvärmning

Elementfläkt

18 inlägg 16050 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Elementfläkt

mrhakan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120949 Är de någon som har testat elementfläktarna som finns att köpas som man sätter fast under vattenelementen?
vore intressant att veta om dom är värt pengarna eller är det bara bortkastat skrot.

länk till sidan där dom finns http://elementflakten.jetshop.se/startsida-i-50.aspx



   TS
Avatar Fallback

Re: Elementfläkt

mrhakan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121206 ingen som testat dom??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elementfläkt

Kjell S  
#121207 ?

Avatar Fallback

Re: Elementfläkt

Robertberg  
#121255 Den som kan lite el kan själv köpa tysta datorfläktar och skarva ihop till en sånhär fläkt!

Avatar Fallback

Re: Elementfläkt

ulfgustav  
#121267 Redan för 10-talet år sedan så gjorde jag en test med en enkel kanal med fläkt placerad på elementet och det fungerade utmärkt. Jag gick inte vidare och förfinade detta då utan föll i glömska.
Denna vinter så har jag gjort ett arrangemang där jag monterat en datorfläkt på distans under en fönsterbräda fläkten blåser luften ner över elementet. Har märkt en stor fördel med detta och det är att jag reducerar kallraset från fönstret.
Detta fungerar utmärkt, skall vara förfina det lite genom att hänga fläkten i vibrationsdämpare

Användarvisningsbild

Re: Elementfläkt

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121270 En släkting har en hembyggd variant av elementfläkten och han menar att den funkar bra, frågan
jag direkt ställer mig är ju hur man ska kunna mäta att det är bra?
Kallras osv kan man ju uppleva, men svårt att få siffror på.
Datorfläkt från nåt skrotat nätagg vore ju billigast om man vill testa slöjda lite.

Avatar Fallback

Re: Elementfläkt

ulfgustav  
#121271 Det är mycket enkelt att testa funktionen.
använd ett par termometrar, mät temperaturen under samma förutsättningar på några olika ställen med och utan fläkt inkopplad

Användarvisningsbild

Re: Elementfläkt

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121276 Sedan ska man matcha det mot energiåtgången?

Avatar Fallback

Re: Elementfläkt

mrhakan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121304 jag får för mig att man skulle kunna få en jämnare temperatur i rummen med dessa fläktar och även en mindre ved åtgång kanske.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elementfläkt

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121347 Ökad komfort genom jämnare värme i huset är väl huvudsaken med fläktarna.

Avatar Fallback

Re: Elementfläkt

ulfgustav  
#121432 Det blir ökad komfort och som jag skrev tidigare man kan unvika kallras t.ex, det blir sannolikt också jämnare värme i rummet.
Energiförbrukningen i en datorfläkt är försummbar.

Användarvisningsbild

Re: Elementfläkt

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548452 Gammal tråd, men jag undrar om någon har erfarenhet?

Funderar på om det funkar att sänka tempen ut till elementen och ändå hålla samma temp i huset med hjälp av elementfäkt? Hur mycket kan vara rimligt att sänka värmen till elementen i så fall?

Avatar Fallback

Re: Elementfläkt

Astrix1  
#548462 Har byggt om från gamla element till golvvärme och fläktkonvektor element, nu vid 20 minus hade jag 70 grader ut på elementet nu ligger jag på 45 grader kanske ännu bättre med flera fläktkonvektor. Gått från flis panna till ved med luftvatten pump

Användarvisningsbild

Re: Elementfläkt

DalslandsAnders  
#548829 Jag har elementfläktar på 4 element i källaren ,o jag uppfattar det som väldigt effektivt.
Dels har jag kunnat sänka termostaten något ,o det viktigaste ,jag har kunnat sänka uttemperatur på elementen från 47 grader till 40 ,med bibehållen ,och jämnare värme.
Dock blir det ju väldigt dyrt att köpa sådana till alla element ,så jag går i tankar på att bygga.
Ljudmässigt så stör det inte ,om man inte kör på max.
Det är ju ett statiskt ljud ,o man vänjer sig väldigt snabbt!

Användarvisningsbild

Re: Elementfläkt

JonasBergman  
#559019 Följer med intresse. DalslandAnders, hur stora fläktar har du på elementen - eller snarare hur många fläktar har du totalt? Hur stort är det rum som har elementen i? Vilka har du testat att köpa? Såg att de säljer på bland annat
"varmtnu.com" sånna set.. funderar på att testa det men är tveksam hur mycket effekt det ger..

/Jonas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).