Sågverk (mindre)

Produktionskostnad Ecosågen

88 inlägg 44095 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Produktionskostnad Ecosågen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119841 1000 m3 sågat per anställd är en gammal tumregel. Men om man sågade så hiskeligt med solosågar och ecosågar som de säger i reklamen då skulle det inte finnas nåra andra sågar. Då kunde de stänga Braviken direkt.

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Produktionskostnad Ecosågen

Nolltax AB  
#119845 Här är Eco-sågen en hobbysåg.
I forna östblocket med billig arbetskraft är den en investering.

Användarvisningsbild

Re: Produktionskostnad Ecosågen

Camwood  
#119863 :grin: :grin:
Skogsola skrev:1000 m3 sågat per anställd är en gammal tumregel. Men om man sågade så hiskeligt med solosågar och ecosågar som de säger i reklamen då skulle det inte finnas nåra andra sågar. Då kunde de stänga Braviken direkt.

Nu har ni lämnat ämnet i den här tråden ! Frågan var ju vad produktinskostnaden är för Ecosågen.
Har kollat hemsidan och en film för Ecosågen :grin: Den är snabb :surp: sågar nästan lika snabbt som en sågbänk och med bra hydraliska hjälpmedel för stockhanteringen. Med lite ombyggnad så att sågen tar med det sågade virket med returen och ner på tranportör (rem/rullar)så får man en bra såg för klentimmer och kanske normaltimmer. Kantklingorna är väldigt smart :surp:
På hemsidan står det att sågeffekten är 6-10 stockar i timmen :ugeek:
det är ca 1 m3f /h
ur en 1 m3f får man tex, 200 lpm 50x100 eller 100 lpm 50x200 och det är mycke :shock:
Med ett pris på ca 1 900 kr m3f + moms ( medel pris för sveriges alla sågverk 2010) så blir det en bra timpeng.
Men vem fan säljer fin 2"x 8" plank för 19 kr lpm + moms :?: vid försäljning direkt till slutkund så bli priset högre.
Men vid normal postning av stock så blir inte utfallet så naturligsvis men visar ändå att det blir mycket virke.
Men ovan resonemang visar bara sågeffekten!!!!!
Som jag har skrivit tidigare så räkna med sågtiden är 1/3 och kringarbete är 2/3

Användarvisningsbild

Re: Produktionskostnad Ecosågen

Camwood  
#119872 Mera nuffror!! :ugeek: En grovt förenklad kalkyl men ger ändå en fingervisning om såg kapacitet.
Man sågar timmer med tex, to 22 cm
11 x 11 x 3,14 = 379 x 4,8 lpm ( medellängdtimmer) = 0,182 X 10 st stockar (enl, Ecosågen) = 1, 82 m3f
sågutbytet är ca 55% (det är högre på småsågar än stora sågverk medel stora ca 48%)
1,82 x 55% = 1,0 m3f
Pris för sågad vara enl, ovan är 1 900 kr m3f + moms (ett mera realisitikt pris när man sågar i liten skala
och kan kundanpassa = hyvla/kapa osv,det mesta man sågar är ca 2 500- 3 000 kr m3f + moms.
Sen kommer mer :ugeek:
Sågade bakar/ved/flis blir ca 35% på stockens hela volym = med 1 m3f sågadvara blir ca 0,7 m3f
0,7 x 300kr m3f + moms = 210 kr
Sågspån ca 10 % = 0,2 m3f = 0,2 X 300 kr m3f = 60 kr
Produktionskostnaden kan man nu räkna väldigt grovt om vet sina kostnader för sågverket.
jag vet inte vad Ecosågen kostar men den får inte vara dyrare en sågbänk typ Kara tex, för den är inte lika bra!

Avatar Fallback

Re: Produktionskostnad Ecosågen

Nolltax AB  
#119927 Ecosågen är avsevärt mycket billigare än en Karasåg.
Maskinerna är ej jämförbara...

Avatar Fallback

Re: Produktionskostnad Ecosågen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119965 Ska man legosåga och det bara handlar om att trycka igenom volym så ska man ha en sågbänk typ Kara. Ska man förädla eget virke så ska man ha något typ ecosågen. Som inte kostar skjortan i fasta kostnader medan man vänder och vrider på sina plankor och försöker sälja dom.

Avatar Fallback

Re: Produktionskostnad Ecosågen

Nolltax AB  
#119975 Tankade flygplan tidigare.
En gubbe, jag, tuffar fram å pumpar i å tar betalt. I princip.
En före detta öststatspilot begapade mig.
-Vad vill han egentligen...? Har han aldrig sett nån tanka ett flygplan? Sänder jag ut bögvibbar...?
Borrade ned huvudet å ignorerade eländet.
Gjorde klart det jag klart skulle å fram för underskrift.
Deklarerade sin beundran för mitt jobb gjorde sagda pilot då.
I sitt hemland en man ej tankar ett flygplan gör.
I hans land en man kör tankbilen.
Nästa gubbe drar fram å kopplar slangen.
Tredje gubben öppnar ventilen å kollar in räkneverk å tryck.
Fjärde mannen tar betalt.....
Givetvis ungefärlig kostnad.
Om fyra öststatsgubbar belamrar en Ecosåg så givetvis är den användbar....

Avatar Fallback

Re: Produktionskostnad Ecosågen

sködarförare  
#120171 Det måste ju gå fortare o såga 3 sider på brädan samtidigt än 1sida.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Produktionskostnad Ecosågen

Camwood  
#120441
Skogsola skrev:Ska man legosåga och det bara handlar om att trycka igenom volym så ska man ha en sågbänk typ Kara. Ska man förädla eget virke så ska man ha något typ ecosågen. Som inte kostar skjortan i fasta kostnader medan man vänder och vrider på sina plankor och försöker sälja dom.

Skogola har rätt men bara delvis :???: En Kara såg kan användas till att såga kvalitetsträvaror med!!!
Med en Kara Master med dubbla matarverk kan man såga med enorm kvalitet:
Men Ecosågen är ingen dålig såg :surp: Väldigt snabb och dom hydraliska funk, verkar väldigt bra :grin:
Skördarförare!! utvekla mer om dina sågverksplaner här på forumet!! :smile:

Avatar Fallback

Re: Produktionskostnad Ecosågen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120457 Jag resonerar så här att man utnyttjar inte kapaciteten på en Kara om man sågar eget virke för man får så mycket hantering runt om i form av ströläggning, sortering försäljning. Undantag förstås om man har typ tre raska drängar! :wink:

Avatar Fallback

Re: Produktionskostnad Ecosågen

sködarförare  
#120544 Jag har varit såld på bandsågar tidigare men svåriheten har ju varit tjur o fryset virke där är ju klingsågarna bättre o varför mina tankar drar åt Ecosågen är för att priset är betydligt lägre än Kara matningshastigheten är snarlika skilnaden är att Econ tar mindre plats o det sitter ett kantverk på såghuvet vilket gör att det går o såga 3sider samtidigt.
Min tanke är ju att ha ett stockbord på inmatningssidan o avstrykare har jag konstruerat (ide från serra) en enkel lösning av råsortering o en begad ströläggare så det ska gå o köra linjen på en person.
Har fått tag på begade torkaggregat av Hasse en bekant o den matas av en ombyggd vedpanna till flis hyvleriet har jag övertagit o ska börga monteras ner för flytt under våren.
Målet är att kunna få in pengar på träförädling hemma i byn så jag slipper veckopendla o naturligtvis är målsättningen att det ska bli lite pengar över .
Gumman får köra hyveln mor o grannen får stå i butiken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Produktionskostnad Ecosågen

Nolltax AB  
#120937 Visst, tuta å kör.
Vem är jag att åsikt ha?
Slantar han upp 180 lopper så är min Eco-såg till salu....

Användarvisningsbild

Re: Produktionskostnad Ecosågen

Bax  
#120977 Stämmer det att Ecosågen inte kan kanta 2" djupt?
Jag har för mig att jag läste 30-35mm ungefär.

Avatar Fallback

Re: Produktionskostnad Ecosågen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120984 Det stämmer säkert men det har ju ingen praktisk betydelse. Man sågar ju inte 2" ytbrädor.

Avatar Fallback

Re: Produktionskostnad Ecosågen

sködarförare  
#121268 32mm såg djup har kantverket om econ sågar 3 sider på brädan o karan ska vara snabbare då lär ju karan såga minst 3meter/sek o det gör inte ens storsågarna det finns en teoretisk gräns på 1meter/sek snabbare går det inte o såga (enligt Per Oremo på Sollefteå Slipservice) för då släpper tänderna på klingerna.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).