Avverkning (slutavverkning)

Värmland.

8 inlägg 4435 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Värmland.

smaland  
#12076 Hur ser skogen och terrängen ut i värmland. Mycket block och klen skog eller?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#12091 Hej,
Ja vi är ju några värmlänningar här på forumet så vi får hoppas det blir några svar.

Lite knepigt att svara på kanske, det beror ju på vad man jämför med, vart i länet man bor/jobbar osv.

Det är väl iaf relativt kuperat här hos oss (mer än Småland, mindre än Norge), skogen växer inte lika fort som i södra sverige, men Pendomasters inlägg om hans upparbetning av en 3-kubikare visar väl att det finns ganska grov skog här:

3-3,5 kubikare

Hoppas du får mer svar!

MvH Fredrik

PS. Funderar du på att komma hit? :wink: DS.

Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12114 Här finns allt från snabbvuxen övergrov åkergran vid Vänern till närmast "fjällnära" skog i höjdlägena mot Norge. Ett Sverige i miniatyr!

Användarvisningsbild
The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12988 som sagt alla varianter .. från vänerlandets åkergran till årjängstraktens nästan bohuslänska natur med bergknallar och myrar emellan.. till östvärmland filipstad o.s.v. med blockig terräng.. till klarävdalen särskilt norra delen med branta sluttningar ner mot älven annars där emellan är det nog bara "normal jäkligt ".....

Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16943
The Boxer skrev:som sagt alla varianter .. från vänerlandets åkergran till årjängstraktens nästan bohuslänska natur med bergknallar och myrar emellan.. till östvärmland filipstad o.s.v. med blockig terräng.. till klarävdalen särskilt norra delen med branta sluttningar ner mot älven annars där emellan är det nog bara "normal jäkligt ".....


Kan bara instämma med föregående skrivare. Skogsmarken i Värmland är väldigt varierande. Runt Kristinehamn och ner mot Gullspång finns det inte så höga berg som i de nordvästra delarna. Mycket bördiga områden finns runt och i närheten av Vänern, där finns även vissa blöta områden. På det hela taget anser jag att det är bra mark att köra i för skogsmaskiner.

Användarvisningsbild

Re: Värmland.

skogsjan695xl  
#50134 Här borta i västra värmland finns det alla möjliga terränger, både berg och dalar, ´´slätt´´ och blötmark, stenigt.
För det mesta tycker jag att det är blött, stening och brant, iaf där jag kör.

Avatar Fallback

Re: Värmland.

Skogsmullle  
#50406 det är typ samma här i mitten (Sunne-exhär) med mycket blött och stenigt till nästan stup. mestadels barrskog men även mycket löv. inget ädellöv som ek och så. contorta finns det lite grann av å.

Användarvisningsbild

Re: Värmland.

bodaedet  
#58781 Håller med skogsjan695xl. Var i Östervallskog och planterade 4000pl tog en timme och en kvart att komma till hygget från bilen med atv och kärra med plantor. Vi fick vincha oss upp för två backar. Dagen efter var vi 1,5 mil därifrån, där var det slätt som en pannkaka. Det är ytterligheternas landskap.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).