Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

53 inlägg 24785 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120826 Bra idé, Totte! :-bd
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

totte  
#120827 Tack! Jag önskar både dig och din mor en lugn och bra återgång till det vanliga livet och att ni båda kommer er tillrätta i den nya värld som det blir när nån som "alltid" funnits plöstligt inte är där.

Användarvisningsbild

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120829 Tackar ödmjukast!
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

svenjo  
#120857 Jag har nog en sådan Deutz som Du talar om. Jag har tidigare använt traktorn till att köra ut vindfällen m.m. och är riktigt nöjd med den. Dock bryr jag mig inte om att ta med huggarvagnen ut i skogen. Istället hänger jag på min gallringspelle och släpar ut virket till väg eller annan lättillgänglig plats där huggarvagnen får ta över. Varför? Jo jag vill minimera risken för att köra fast och prioriterar framkomligheten framför lastförmågan.

Användarvisningsbild

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120907 Ja, Gallringspelle är ju en ny infallsvinkel, vad kostar en sådan? Risk för att jord och grus kommer in i virket med påföljande vrak? Vad kostar förresten en gallringspelle eller motsvarande maskin?
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

svenjo  
#121208 Gallringspellen gjordes av Seleskogs maskin. Kommer inte ihåg vad den kostade men den var inte så dyr. Lång vinsch som drivs av kraftuttaget. Jag har den modellen där virket spänns fast med hydralisk banke, vilket är ett måste.
Visst kan det bli jord och grus på virket, men mer pga vinschningen än pga transporten och då är det ju samma problem med en huggarvagn med vinsch. Vid transporten är det bara de sista decimetrarna som tar i marken.

Användarvisningsbild

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121241 När det ska vinschas, är det pulka eller dylikt som gäller?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121600 Idag var jag förbi Bjälkabo maskin och diskuterade Deutzen med ägaren (som är en rågranne och dessutom har jakten). Han sa att en hasplåt skulle nog kosta 5000-7000 kr monterat och klar, samt att en bra hydraulpump skulle landa på ca 12000-13000 kr monterad och klar. Totalt sett trodde Bjälkabo maskin att en skogsanpassning av Deutzen kunna landa bortåt 20 lakan monterat och klart.

Han rekommenderade att jag istället borde satsa på en Blondin eller Brunett, istället för Deutzen + 8 ton driven kärra.
/Niklas

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).