Föryngring

Sådd?

23 inlägg 16280 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sådd?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120231 Gör inget? Bara frökostnaden drar iväg över 10.000:-/ha. Nåväl, jag kan bjuda på ett urklipp från en gammal mejl-diskussition som berör ämnet:

Hej!
Kommer just från Arjeplog där jag inventerat ett lärksåddförsök i ett ganska kärvt läge. Resultatet var riktigt bra med få nollytor och ofta 2-4 plantor (av 10 sådda) per såddfläck efter två år. Metoden verka fungera på denna lokal i varje fall. Bästa fröet av det tre frökällor (Komi, Lassinmaa och Pinega) vi använde var Lassinmaa frö. Vi har även provytor i Ljusdal och Bispgården. Resultaten hittills indikerar att det går bra att så lärk även på hösten och i riktigt kärva klimat, Arjeplog på en yta där sådd av tall inte rekommenderas, tempsumma under 600 dygnsgrader.

Lärkfröet har en frövikt på 6-12 g, 1000 kornsvikt och är större än tallfrö och det är tveksamt om det går att nyttja för maskinell sådd. Fröplantagefröet med frövikter mellan 10-12 g lär nog fastna. Beståndsfrö har mindre storlek och kan möjligen fungera. Med en justering av slang och utmatningshålets storlek torde dock metoden kunna gå att tillämpa.

Lämplig frömängd kan vara ca 10- 15 frön per meter. Med frövikt på säg 9 gram/1000 korn så skulle det innebära 4,5 till 7 hekto per ha. Att så kanske 3-4 hekto per hektar och kombinera med plantering i högar låter som en god idé. Så mer om du har beståndsfrö och mindre om du har fröplantage frö med 90 % grobarhet.

Ett problem med lärksådd är att metoden verkar fungera bäst på magrare marker där konkurrensen från omliggande vegetation inte blir för hård. Dessa lokaler kan vara för magra för att lärken senare ska producera riktigt bra. Martinsson visade i ett försök att lärken producerade dåligt på magra tallboniteter, betydligt sämre än tall. På ståndorter där lärken trivs som bäst sluttande marker med rörligt markvatten kan vegetationen bli ett problem. Medelboniteter med blåbär och svaga sluttningar där tror jag metoden fungerar som bäst.

Vi har begränsade erfarenheter av att så i omvända högar, de få gånger vi sått där har planten torkat bort. Sådd på ren mineraljord eller i en blandning av humus och mineraljord har fungerat bäst.

Det finns ett Isländskt försök där man jämfört olika metoder för lärk och contorta, sitka sådd, Jon Geir Pettursson Direct seeding.... jag skickar med den. Detta är den enda vetenskapliga artikel om lärksådd som jag hittat än. Den metod som fungerade bäst där var sådd under plastkoner. Mikropreparering med såddsko var också en framgångsrik metod för att gynna groningen .När vår rapport är

Mvh Nisse

   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Sådd?

Contorta  
#120249 Superintressant, Nisse!

Fortsätt gärna, för texten verkar avbruten, och läser gärna den isländska rapporten.
Och nej, jag ryggar inte för frökostnaden. Har andel i Allmänningsskog som betalar 100% av frökostnaden, så jag är mest intresserad av den skog jag kan få upp, i förhållande till att anlägga andra typer av bestånd.

Avatar Fallback

Re: Sådd?

JD 2006  
#120268 Hej har kört ca 700hektar sådd där vi sådde tall men även en del contorta.

Contorta skall man nog inte ligga så mycket över 5 hk/ha annars blir det rena gräsmattan!!

Det blir jävulst fina resulta men följden blir ju att man får plantröja oftast.

Användarvisningsbild

Re: Sådd?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120277 Hur snabbt gror ett frö och hur snabbt kommer en planta igång?

Jag menar om man jämför plantering med frösådd, hur många år tappar man om man sår?

Användarvisningsbild

Re: Sådd?

Kse  
#120356 Vi brukar så mellan 200-300 ha/ år, även en del contorta men mest på provytor.
Sådd contorta är som ett annat trädslag, mycket rakare och finare, var och kollade på ett par provytor som Svea sått för 6 år sedan, när man såg sådd och planterad contorta sida vid sida så var skillnaden stor.
Sår du ett tallfrö på våren så kan du se om det har grott till hösten, det sticker upp som ett grässtrå, gror det inte första sommaren är risken stor att det drabbas av frostsprängning och dör.
Det du förlorar i tid är nog marginellt, har det någon betydelse i slutändan om skogen står 2 eller 3 år längre?
Du kanske får tillbaks det i bättre kvalitet istället.
Manuell sådd direkt bakom markberedaren är enlig mig både säkrast och billigast.

Användarvisningsbild

Re: Sådd?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120376 Menar du att det skiljer 2-3 år mellan att så och plantera?

Användarvisningsbild

Re: Sådd?

Kse  
#120437
OAS-forests skrev:Menar du att det skiljer 2-3 år mellan att så och plantera?

Plantorna vi sätter är enligt Svenska skogsplantor 1-1,5 år, så en diff på 3 år låter väl inte orimlig?
Eller tar jag i för lite tycker du?

Användarvisningsbild

Re: Sådd?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120460 Jag har aldrig provat frösådd. Det kan nog stämma att det skiljer 3 år sedan plantan tagit fart.

Har ett hygge på 4 ha som markbereddes ifjol och funderar just på om jag ska välja frö eller plant. Det är grovkornig jord, grusigt, så det kanske är plant som är bäst ändå.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).