Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Smidig avlastning från atv-vagn

29 inlägg 15314 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Smidig avlastning från atv-vagn

totte  
#120026 Nolltax i högform, något vid sidan av ämnet kanske, men en kreativ språkbehandling som slår det mesta!

Avatar Fallback

Re: Smidig avlastning från atv-vagn

Nolltax AB  
#120034 Typiskt mig missa poäng göra.
En norrbagge synpunkt har.
Har vi gått å blivit internationella?
Månne man skulle kamma till sig......

Som om det skulle hjälpa....

Avatar Fallback

Re: Smidig avlastning från atv-vagn

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120039 Hmm... Som vanligt svammel om nått helt annat än de tråden gäller!!!!

Användarvisningsbild

Re: Smidig avlastning från atv-vagn

Kjell S  
#120065 Gällde det avlastning eller har det hela influerats av McD´s senaste reklam med dåliga Yoda kommentarer...

Jag sneställer kranen ngt och bara svänger av stockarna på upplägget - underlättar med fjärrstyrt till vinschen.
Fanns en till bra pris på blocket innan jul...

Avatar Fallback

Re: Smidig avlastning från atv-vagn

storån  
#120067 Tänkte om nån hade nån lösning på hur man kan få högre travar....
Om ni planerar så att ni börjar med grövre timmer för att sen lägga mindre timmer som man med handkraft orkar få högre...

Eller om ni har sett till att vagnen står högre upp än marknivån där traven ska läggas så att sluthöjden kan ökas?

Kanske ha avlägget i en sluttning, vagnen högt...traven lite lägre ner...vedkapen ännu lägre ner...allt för att slippa använda musklerna:)

   TS
Avatar Fallback

Re: Smidig avlastning från atv-vagn

Bengt.Svensson  
#120081 Håller med tidigare talare att den enda ATV-vagn som verkar vettig är Nyvabs "timmerkärra" med plan botten där man kan ha mållstakarna horisontellt när man lastar av. Eftersom alla andra vagnar har ett dike i mitten så har jag aldrig köpt något sådan. Jag har heller aldrig sett en traktorkärra med wirekran som har ett dike i mitten... :???:

Själv har jag en egensvetsad lunningskärra med Opel-hjul. Jag lägger upp bitarna och spänner fast med ett spännband. När jag kommer ut till väg/avlägg så släpper jag spännbandet och kör fram så bitarna trillar ner från kärran. När högen blivit för bred tar jag traktorn med griplastarkärra och lägger upp i en snyggare och högre välta.
Eftersom jag ofta kör med ATVn i ganska kuperad terräng känns det bra med lunningskärra då det inte är någon större risk för att ekipaget ska skena. Dessutom är det inte kärran så hög så det är ungefär lika jobbigt att lasta den som att brossla ihop i en vanlig hög.
En nackdel är att kärran är så kort att den är svår att backa med, men den är ganska lätt så man kan lyfta den med vinschen så den s.a.s. hänger i vinsch+drag om man vill backa en längre sträcka.

Avatar Fallback

Re: Smidig avlastning från atv-vagn

Henrik Petersen  
#120327 Hej!

Vad jag vet så är anledningen til dom små vagnarnas dike i mitten att om du har en stor stock på så ligger den stilla, om vagnen har en plan yta o du lastar bara en stor stock och kör i svår terräng så kan vagnen välta om stocken ruller. Sen får man ju en betydlig lägre tyngdpunkt om man kan lasta vagnen ner mellan hjulen. På min kranman vagn går stötarna att dela och ta bort helt, funkar bra. Annars går ju kranen att svänge ut till sidan så man kan lossa med den.


Henrik

Användarvisningsbild

Re: Smidig avlastning från atv-vagn

Kjell S  
#120338 Backar till sågbordet, en lagom bit ifrån och kastar om wiren ett kastblock bakom bordet.
Sedan är det bara att vinscha av stocken rakt bakåt. Vagnsdiket påverkar då ingenting.
Lite trixande med att få rätt vinkel på wiren via kastblocket bara...

Avatar Fallback

Re: Smidig avlastning från atv-vagn

Henrik Petersen  
#120344 hmmm en bild skulle ju underlätte forståelsen av detta :grin:

Henrik

Användarvisningsbild

Re: Smidig avlastning från atv-vagn

Kjell S  
#120345 Det får nog töa lite först...

Avatar Fallback

Re: Smidig avlastning från atv-vagn

Hema  
#359609 I detta klipp behandlas lastning och avlastning bl.a.
https://youtu.be/tDFHAAQrjA8

Avatar Fallback

Re: Smidig avlastning från atv-vagn

uffejohan  
#361164 Har också en nästan ny Hondavagn billigt till salu.... Delbara stöttor där den undre sticks ner i ett rör i ramen, dessutom bockat så man får nästan lossa allt innan den kan dras upp. Hamnar i kategorin idiotiska konstruktioner. Får skylla mej själv att jag inte tänkte längre. Alternativet är att sätta griplastare på fanskapet eller dra ut Rapiden varje gång och ta ett griptag med den....

Avatar Fallback

Re: Smidig avlastning från atv-vagn

Hema  
#361431
uffejohan skrev:Har också en nästan ny Hondavagn billigt till salu.... Delbara stöttor där den undre sticks ner i ett rör i ramen, dessutom bockat så man får nästan lossa allt innan den kan dras upp. Hamnar i kategorin idiotiska konstruktioner. Får skylla mej själv att jag inte tänkte längre. Alternativet är att sätta griplastare på fanskapet eller dra ut Rapiden varje gång och ta ett griptag med den....

Tror lösningen för dig kanske vore en Nyvabkärra..
Bild

Bild


Dock vet jag inte om det är möjligt att flytta boggien beroende på apteringslängden.

Användarvisningsbild

Re: Smidig avlastning från atv-vagn

totaya79  
#361486 Rätt säker på att den går flytta. Tycker man ska få så hög tyngdpunkt samt får lyfta högre dom sista stockarna mot en "traditionellt" utformad vagn vid givet lass. Men det kanske inte är ett stort problem. Enklare avlastning kanske väger upp besvärligare lastning. :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).