Jakt och Fiske

jag vill jaga

40 inlägg 17136 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: jag vill jaga

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120110
axwell skrev:Man skjuter rävar för att det är "kul", jägaren brukar skylla på att det är skabbräv, alt. hunden börjar bli ringrostig, måste få träna.
Men egentliga skälet är att jägaren inbillar sig att han/hon är duktig.

Sorken som är räven och lons stapelföda gör nästan lika stor skada som rådjuren på växande skogsplant.
Här har vi för få rävar och lodjur men rena "lämmeltåget" av sork, andra eller tredje året i rad.

Var är alla jägare som borde jaga rådjur, är det för lite kött på varje exemplar, knappast mindre än det ätbara på en räv.

Jägarkåren vill inte ha någon konkurrens från en bättre jägare !



Jag gillar uttrycket vart alla jägare som borde jaga rådjur är?;)... Jo!!! Dom sitter hemma... För dom vågar inte gå ut i skogen å släppa sina hundar pga vargen... samma är det me Älgjakten färre jagar för att för att vem vill sitta i ett pass i en hel vecka utan hundar som driver fram älgarna?..
Nåja.. Ja tycker jakten är lika viktig som skogen... Visst skogen har ekonomiskt värde, medans jakten är mer för avkopplingen å upplevelsen, iaf för mej...
Sen har vi olika problem "här" å "där" Det är faktiskt ganska olika vart i landet man bor... Ja har faktiskt inte hört nån som gnäller på rådjuren här, Mer än kärringarna som gnäller när det försvinner nått då å då...
Samma sak me älgen, ingen i min närhet har någonsin beklagat sej över älgen... bara att vi har för få... men så kanske vi inte har samma problem som "er" andra???
Vargen däremot, där finns båda läger in på knuten skulle tippa på 50-50 där faktiskt... Även om dom som är emot kommer söder ifrån... för här är älgjakt uppskattat... Som dom säger att allt stannar upp en vecka i okt... vet inte hur det är söder över?...
Sen äre väl så att har man skog och jagar så ser man inte viltet som nått hot... Medans en enbart skogsägare ser viltet som hot!
sen äre nog skillnad på vad å hur mkt skog man har... lever man på skogen så klart man vill ha den ifred för att få bättre kvalite, mindre viltskador mm, medans många här har kanske 4-30 ha mest för att få jakten...

Men ett annat "hot" är väl insekterna?... men finns det fåglar som äter dom? nån som vet?...

Avatar Fallback

Re: jag vill jaga

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120112
Röjkvist skrev:Räven är ett skadedjur i alla jägares ögon. Har de gått någon kurs för att
lära sig det?


Jag tycker att den attityden svängt lite i.o.m att skabbrävar kan smitta vargen med skabb, då plötsligt är räven ett nyttodjur.

Avatar Fallback

Re: jag vill jaga

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120115
Röjkvist skrev:Man kanske skulle strunta i skitpengarna för jakten, för älg o rådjuren har man kvar även
fast det jagas. Bättre då med en frisk rovdjursstam på marken 8)


En tanke, jägarna skjuter ju mer räv än älg på mina marker. Något lodjur hoppas jag de inte kommer skjuta, i år lär ingen i regionen få lov hörde jag.

Avatar Fallback

Re: jag vill jaga

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120117 Jag jagar hellre predatorer än "köttdjur", för räven exvis, kommer en vacker dag glidande med dvärgbandmasken å lämnar av lite på min veranda eller vart som helst egentligen i min trädgård så jag håller gärna efter räven redan nu, det känns som det bara är en tidsfråga innan det är ett faktum.... Tyvärr så sabbades denna tråden lite :oops:


FÖR detta gäller ju en JÄGARE som är VILLIG att hålla efter i princip dom djur ni vill bli av med som ja förstår det, oavsett om det gäller rådjur, älg eller skator exvis!!!

Vi kanske ska disskutera JAKTENS vara eller inte vara i en egen tråd???

Avatar Fallback

Re: jag vill jaga

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120118 Nutte, här finns ingen varg och en sjuhelsike massa rådjur älg. Du som klagar på varg, säger å andra sidan att r¨ådjur inte är något problem och att älgar inte finns så mycket

Jag tror bestämt att vargen tar mer djur än ev. minskning av av avskjutning pga rädsla för hunden. Så det där med att vi skall skydda jägarna från rovdjuren så de kan skjuta fler älg/rådjur, det tror jag faktiskt är en dum idé (om man inte är jägare förstås).

Skyddsjakt på räv får ske året om.

Får vi in lite rodvjdur behövs det inte hållas efter så mycket.

Avatar Fallback

Re: jag vill jaga

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120120 En tanke bara.... Den dagen alla "skadedjur" (älg, rådjur mm) är uppätna av alla rovdjur som ni vill ha... Va ska dom äta då? kommer dom gå in i byar osv å skapa olägenhet? ska vi jägare skjuta dom då? eller finner ni er i att dom knallar runt i trädgården, käkar upp katten, rensar soptunnan osv???

skyddsjakt får ske året om... me de äre inte sagt att det bara är att panga hur som helst!


Som sagt, är jägare har väl åsikter därefter :wink:

Avatar Fallback

Re: jag vill jaga

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120121 Du tror rovsjuren klarar av att äta upp alla rådjur/älgar? Men kom igen nu, om antalet gräsätare minskar kraftigt, minskar givetvis även köttätarna, stammen går då ner av brist på föda.

Avatar Fallback

Re: jag vill jaga

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120124
Mangan skrev:Du tror rovsjuren klarar av att äta upp alla rådjur/älgar? Men kom igen nu, om antalet gräsätare minskar kraftigt, minskar givetvis även köttätarna, stammen går då ner av brist på föda.



Tror? Det var mer ställt som en fråga!... Om vi jagar på som vanligt + att rovdjuren tar sitt så kan det gå fort...
Men...

Ska ärligt säga att jägare kan förstöra stammen av ex Rådjur lika mkt som rovdjur.. Det finns sk kött jägare som mosar ner allt som går att äta... Å på ett av ställena jag har jakträtt fanns inte ett enda rådjur på skogen pga allt för hård jakt, Men i byn där finns det nått enstaka rådjur... Men å andra sidan så är vargen in å slår nått emellan åt åxå mellan husen å det känns väl sådär faktiskt...

På det andra stället ja jagar å har skog, har vi hur mkt rådjur som helst istället... men trots det inga problem me skogen...

Avatar Fallback

Re: jag vill jaga

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120131 Jag tror det kan vara svårt att inse hur mycket gräsätare det går på skogen häromkring utan att se det själv.

Som intresset för jagt ser ut nu så lär älg och rådjur räcka till både varg och jägare.

Avatar Fallback

Re: jag vill jaga

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120132
Mangan skrev:Jag tror det kan vara svårt att inse hur mycket gräsätare det går på skogen häromkring utan att se det själv.

Som intresset för jagt ser ut nu så lär älg och rådjur räcka till både varg och jägare.



Finns det inga jägare där du bor?... ja tänker rent allmänt? å hur mkt "peppar" du dom?... Eller är det "ni/dom" tänk, jägare/skogsägare?

Avatar Fallback

Re: jag vill jaga

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120134 Ah, om det inte är rovdjurens fel så är det markägarnas... ;)

Jag har jägare som i alla fall skjuter rådjur. Gamlingarna runt omkring orkar sig bara ut för älgkalven har jag förstått.

Avatar Fallback

Re: jag vill jaga

Reymond  
#120179 Låt det vilda frodas. Jag får 350 kr hektaret i Jaktarrende här nere i Södra sverige.
Vad gör väl då det om några tallar eller granar äts upp.

Avatar Fallback

Re: jag vill jaga

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120191 Om det bara vore "några". ;)

Avatar Fallback

Re: jag vill jaga

Nolltax AB  
#120294 Om räven sprida mask kan, borde inte haren kunna göra detsamma.
Inte för att jag vet ty det gör jag ej. En tanke dock.
Det kan ju knappeliga hänga på att smittbäraren äts upp av offret....
Eller ett rådjur för den delen.... Sprida alltså...
En kråka knaprar as typ en räv..... Uj, fågelspillning.....

Avatar Fallback

Re: jag vill jaga

Nordjämten  
#120311 Hur kom ni in på jaktens vara eller icke vara i en tråd där en sympatisk marklös jägare har en stilla undran om det finns någon skog som han kan förvalta viltet i?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).