Jakt och Fiske

jag vill jaga

40 inlägg 17098 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

jag vill jaga

grisjägaren  
#118670 Jag råkade snubbla in på detta skogsforum och även om jag inte är varken skogsägare eller arbetar med skog så är
det ett väldigt stort intresse. Med förhoppningen om att i framtiden kunna äga skog .
Men det mitt inlägg gäller denna gång är jakt, efter att nästan haft det som ett halvtidsjobb tidigare och därför lite tappad jaktlust letar jag nu efter nya möjligheter. Jag är jaktlig allätare, bäverjakten på våren är fantastisk, duvjakten en skön avkoppling, men alla jakter har sin charm. Många har problem med vildsvin, varför inte låta en ansvarsfull jägare hjälpa till? jag kan lika gärna tänka mig ett anslutande till befintligt jaktlag, som att jaga ensam, eller så har jag vänner som också är intresserade att ingå. Jag/vi finns i skåne och avståndet kan ju spela en roll beroende på som kan vara lämpligt. Skyddsjakt på vildsvin t.ex kräver ju en hygglig närhet, men älgjakten i ex.vis värmland är en annan sak.
Så, medlemmar på detta forum, om ni har möjlighet att erbjuda en trevlig jägare från skåne, lite jakt så tveka inte.
Skicka helst ett mail till patrickklemm@hotmail.com eller ring 0733-130204.
Hoppas detta ska leda till en trevlig ny bekantskap ( låter nästan som en kontaktannons!!!! )



   TS
Avatar Fallback

Re: jag vill jaga

Nolltax AB  
#119832 Ansvarsfull jägare som jagar bäver.....
Låter som sportfiskaren som drar upp en massa fisk, krokar av, släpper tillbaka å drar hem å steker på ett gäng fiskpinnar....

Aldrig förstått det där. Vem käkar bäver? Vem ikläder sig bäverskinn idag?

Avatar Fallback

Re: jag vill jaga

grisjägaren  
#119840 Ja du, för det första så är rökt bäverlår en delikatess, men bävergryta är inte heller så dumt. Skinnet är ju fantastiskt fint att värma sig med när det blåser lite kallt. Sen finns ju en annan aspekt på bäverjakt, dom ställer ju faktiskt till med en del skada, så av det skälet kan det vara aktuellt med en decimering av stammen på sina håll.
Trevligt att se att många tittat på mitt inlägg, hoppas bara att någon hör av sig med jaktmöjlighet.

   TS
Avatar Fallback

Re: jag vill jaga

Nolltax AB  
#119844 Jo, det stående argumentet.
Dom ställer ju till skada.
Envar viltvårdandes jägares mantra.
Rådjur orsakar viltolyckor. Panga på.
Räv decimerar rådjurskid. Panga på.
Älg orsakar viltolyckor. Panga på.
Varg decimerar älg. Panga på.
Lo kontra rådjur. Panga på.
Flest trafikolycka människan skyldig torde vara till. Panga på?

Avatar Fallback

Re: jag vill jaga

Nolltax AB  
#119851 Sportfiskaren de lux drar givetvis österut.
40-50 lopper för att få dra upp en rysskaviar-stinn firre.
Släppa tillbaka är ett måste givetvis.
Sökte enfalt sy ihop en liknelse. Lönlöst dock.
Vad skulle Du gladeligen pynta 50.000 spänn för att nästan få göra..?

Avatar Fallback

Re: jag vill jaga

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119871 Det stående argumentet för jakt är att det är väldigt trevligt!
Sedan har Disney-sjukan gjort att jakten ibland måste försvaras med allehanda PK-argument, vilket inte är så lätt.
Vill minnas att ekorre fridlystes just för att de är söta och liknar Piff o Puff.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: jag vill jaga

grisjägaren  
#119917 Nisse, jag kan bara hålla med, jakt är väldigt trevligt framför allt i dom sammanhang där fokus inte är att döda utan njuta av naturen och umgänget i bland likasinnade. För min del händer det allt som oftast att jag släpper förbi vilt av olika anledningar, skulle jag då vara i et sällskap där jag måste försvara detta så blir jag inte långlivad.
Min grundsyn trots allt är att naturen finns delvis för att vi ska kunna skörda, sen vill vissa plocka diverse saker andra vill skörda skog.
Jag vill bland annat skörda av viltet, hellre kött från vilt än massproducerat industrikött.

/ en grisjägare med drömmar

   TS
Användarvisningsbild

Re: jag vill jaga

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119923
grisjägaren skrev:Jag vill bland annat skörda av viltet, hellre kött från vilt än massproducerat industrikött.

/ en grisjägare med drömmar


Håller helt med dig. Längtar för övrigt efter vildsvin här också, men de närmar sig visst :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: jag vill jaga

repp  
#119956 Hej
En snabb fråga innan vi går vidare. Vilken typ av grisjakt är du intreserad av? Her du hund?
Har själv en väldigt grön grishund.

Repp

Avatar Fallback

Re: jag vill jaga

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120049 Jag tycker man som jägare bör vara ärlig med att viltvård är till för jägare, och inte för djuren. Att mata rådjuren och skjuta räven görs för att få mer rådjur att "panga på" som Nolltax säger. Tyvärr verkar det som om jägarförbundet vill ha hjälp med vinterutfordrfingen av rådjur från almänheten med argumentet "det är synd om dem". Ett Disney-argument om något.

Har aldrig sett någon från Jägareförbudet tycka synd om rävens barn som svälter ihjäl i grytet. Kanske dags att stödutfprdra med nägra höns?

Avatar Fallback

Re: jag vill jaga

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120052 Men Mangan... Räven svälter inte på samma sätt, när det är mkt snö, då blir det destå mer sork å gnagare som gör att räven har mat, sen självdör ju rådjur å lokatten tar åxå rådjur som räven har "nytta" av dessutom äter räven ALLT å lite till, medans rådjuren har sitt gräs å nån knopp att äta, å med 50 cm snö så kommer rådjuret inte åt gräset å äter då knoppar osv å det är DÅ det blir skador på skogen framför allt...
Sen va du menar med att rävens barn svälter i grytet? då ska "mamma" räv bli tjuvskjuten då, Eller visste du inte att vi har jaktider i sverige???

Sen Viltvård är till för djuren! visst får vi jägare nytta av det, men det är fortfarande till för djuren... det är så mkt mer än utfodring som är "viltvård" vilket du inte verkar förstå...

Ja menar, jag kör ut saltstenar till rådjur å älg, men jagar hellre skata, räv eller bäver....
Samma sak man gräver inte viltvatten för att få skjuta en räv eller en älg... Ja tror lixom att djuren finnns där ändå....

Avatar Fallback

Re: jag vill jaga

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120080 I grunden är ju nästan allt egoistiskt. Jag matar t.ex småfåglar för att det känns trevligt, trots att de ej jagas. Hade vi haft gris här skulle jag nog utfodrat även dessa, men då i syfte att få en jaktbar stam.

Vill alltså men att det knappast går att generalisera vad det gäller syftet med viltvård. Allmänheten får gärna utfodra älg o rå, bara det är långt från min tallskog!


/Nisse

Avatar Fallback

Re: jag vill jaga

axwell  
#120091 Man skjuter rävar för att det är "kul", jägaren brukar skylla på att det är skabbräv, alt. hunden börjar bli ringrostig, måste få träna.
Men egentliga skälet är att jägaren inbillar sig att han/hon är duktig.

Sorken som är räven och lons stapelföda gör nästan lika stor skada som rådjuren på växande skogsplant.
Här har vi för få rävar och lodjur men rena "lämmeltåget" av sork, andra eller tredje året i rad.

Var är alla jägare som borde jaga rådjur, är det för lite kött på varje exemplar, knappast mindre än det ätbara på en räv.

Jägarkåren vill inte ha någon konkurrens från en bättre jägare !

Användarvisningsbild

Re: jag vill jaga

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120093
axwell skrev:Jägarkåren vill inte ha någon konkurrens från en bättre jägare !


Utan att ge mig in alltför djupt i denna diskussion, men jag tror inte på att generaliseringar av typen "jägarkåren", "skogsägarna", "lärarna", "politikerna". lastbilschaufförerna" är till fördel för någon debatt/diskussion. Vi har flera erfarenheter att det är så, inte minst i den vargdebatt som förts bl.a i Dalarna. Generaliserade gruppanklagelser haglar och debatten är totalt meningslös och utan värde annat än för annonsäljarna på tidningarnas internetbaserade debattsidor.

Jag jagar älg men men tvivlar starkt på att jag och alla andra som jagar älg, tycker lika i alla andra frågor som har någon som helst koppling till jakt.

Avatar Fallback

Re: jag vill jaga

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120094
axwell skrev:Man skjuter rävar för att det är "kul", jägaren brukar skylla på att det är skabbräv, alt. hunden börjar bli ringrostig, måste få träna.
Men egentliga skälet är att jägaren inbillar sig att han/hon är duktig.

Sorken som är räven och lons stapelföda gör nästan lika stor skada som rådjuren på växande skogsplant.
Här har vi för få rävar och lodjur men rena "lämmeltåget" av sork, andra eller tredje året i rad.

Var är alla jägare som borde jaga rådjur, är det för lite kött på varje exemplar, knappast mindre än det ätbara på en räv.

Jägarkåren vill inte ha någon konkurrens från en bättre jägare !

Så sant så sant! Räven är ett skadedjur i alla jägares ögon. Har de gått någon kurs för att
lära sig det?
Man kanske skulle strunta i skitpengarna för jakten, för älg o rådjuren har man kvar även
fast det jagas. Bättre då med en frisk rovdjursstam på marken 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).