Traktorn i skogen

Glapp i elsystem Nuffield 10 42

23 inlägg 13174 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Glapp i elsystem Nuffield 10 42

aywa  
#119745 Känslan är ju alltid goare att få ordning på skiten själv, men ibland kanske man ändå får låta folk med rätt
kunskap ta vid :lol:

har en kontakt som bland annat ansvarar för reparation på tåglok, han bör väl kunna reda ut ett elnystan på en
gammal nuffield iaf :grin:

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Glapp i elsystem Nuffield 10 42

aywa  
#119756 Mission completed :lol:

Tog en vanlig startkabel och satte på -polen (Lucas sytem = +jordat = tänka sig för, råkade skjuta stereon på en saab 95 jag hade då traktorn agerade starthjälp :roll: )

Hursomhelst, kopplade andra änden till solenoiden som ni sa och smack så gick han igång! :grin:

Ska köpa en startknapp på biltema så jag inte behöver bränna mer på muttern till solenoiden :???:


tack för all hjälp! Imorgon skall jag svetsa ihop kraftöverföringstappen på vajerspelet så att veden i skogen kommer under tak!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Glapp i elsystem Nuffield 10 42

viktor meck  
#119894 bra att det löste sig. bara så att du vet så klarar biltemas startknapp bara 50A. vet inte hur mycket startström det går åt på den traktorn :???:

Användarvisningsbild

Re: Glapp i elsystem Nuffield 10 42

totte  
#119896 Startknappen skall bara ge ström till solenoiden, det är inte så många A.

Användarvisningsbild

Re: Glapp i elsystem Nuffield 10 42

viktor meck  
#119898 aha. då läste jag inte så noga då :lol:. då funkar den bra :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Glapp i elsystem Nuffield 10 42

axwell  
#119899
viktor meck skrev:bra att det löste sig. bara så att du vet så klarar biltemas startknapp bara 50A. vet inte hur mycket startström det går åt på den traktorn


Rätt kopplat:mindre än 1/10 del av 50A

Fel kopplat:Mer än 10 ggr så mycket som startknappen skulle tåla vid upprepad användning.

Användarvisningsbild

Re: Glapp i elsystem Nuffield 10 42

totte  
#119903 Fel kopplat: Kablarna brinner upp eventuellt innan startknappen hinner göra det.

Avatar Fallback

Re: Glapp i elsystem Nuffield 10 42

aywa  
#120069 Lägger upp en bild, inte vackert, men dock funktionellt, hehe :lol:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).