Skogsnyheter

Lump i skogen ger mer timmer

8 inlägg 4319 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lump i skogen ger mer timmer

Fredrik Reuter  
#119824 ATL skriver idag om att lumpa bort kvalitetsfel i skogen kan löna sig iom högre timmerandel. Bättre netto, mindre redovisad volym i skördardatorn, massabruken tycker?

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=65512

Mer om lump finns (kanske samma härstamning?) finns att läsa i tråden "Vida avverkar såhär".



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Lump i skogen ger mer timmer

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119836 Massabruken kan ju få tycka bäst dom vill. Apteringen ska ju göras för att få ut max värde ur avverkningen. Då kan det bli en del lump med dagens mätbestämmelser.

Avatar Fallback

Re: Lump i skogen ger mer timmer

granqvist  
#119869 Gjorde fasadrenovering på huset sommaren 2007. Tog virket ur egen skog. Har en orienterarkompis som doktorerat inom området optimering. Han gick arbetslös hösten 2005 då virket höggs. Tänkte att kompisen kanske går sysslolös och föreslog att han kunde fixa till ett apteringsprogram.

Eftersom jag visste antalet brädor jag skulle ha till husets fasad så blev det alltså frågan om fördelningsoptimering. Dvs hade en kvot att fylla av vissa längder. Sen räknade vi på förhand ut vilka diametrar som gav bäst utbyte när man sågar till 4 x 7/8 tum eller 6 x 7/8 tum som fasaden består av. Dessa diametrar fick högre värde.

Och visst tusan gjorde grabben optimeringsprogrammet. När någon kvot blev fylld så ströks den längd-diameterkombinationen ur prislistan. Som bonus så övergick programmet samtidigit till värdeaptering enligt en prislista som jag fått av en virkesköpare. Prioriteten var alltså att husbehovet fylls först och vartefter så blir det mer och mer salutimmer. Gjorde huggningen själv motormanuellt och virket var grantimmer och hade lite bättre räkneverk med i skogen än en kulram :wink:

Men poängen här är att enligt programmet vi körde så blev det liggandes felfria stamdelar av timmerkvalitet i skogen när man tog ut det högsta värdet ur stammen. Långa bitar var det inte, max 10 dm, men i varje fall. Förklarade åt kompisen att det här programmet kan man inte använda generellt, att kör man det i andras skog så kommer nog skogägarn att undra vad tusan som händer när timmerdelar blir liggandes :wink:

Och virket till fasaden då? Ja, efter sågning och sortering så kunde man konstatera att kvoterna blev fyllda med tillräcklig noggrannhet. Men det här projektet kunda man redovisa i en separat tråd.

Användarvisningsbild

Re: Lump i skogen ger mer timmer

Skogshuggarninorr35  
#119875 Många avverkningar som man har varit på så kan det ju finnas röta i rotstocken på gran som bara går ett par decimeter in och då känns det ju onödigt att göra en kort 280:s massabit.
Men är det nån enstaka gång man kapar bort 3 decimeter går det väl an men börjar det ligga såna bitar över hela hygget ser det inte bra ut.
Sen finns det i regel fler fel som försvinner med en kortmassa.
Sca har tillåtit oss att göra krokigt timmer så länge dom får ut en minst 280 cm rak timmerbit på stocken på tall.
Men det har fallit på VMF som inte fattat så dom har vrakat dom stockarna ändå.
Men jag kör som förut ser ja rotkrok kapar ja bort en 3 meters massa och resten timmer om stammen är rak, då får markägaren betalt för massa biten och en del av timmerstocken i stället för en vrakad timerstock.

Avatar Fallback

Re: Lump i skogen ger mer timmer

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119885 Det kliar i fingrarna att skriva även här.
Lumpning som rekommenderas är ju den gamla naturliga kortningen som vireksmätaren gjorde fram till 2008.
Första apteringskursen efter ändringen så talade vi om dessa förluster som skulle komma. Med den onyanserade kostnadsjakt som varit på entreprenörer har gjort att det inte varit gångbart att begära gratisjobb av entreprenören.
Vad som hänt är att vissa av mina entreprenörvänner som kör åt flera berättat "arbetsgivare" upptäckt hur hårdhudat avverkning går till. Några tycker att de gör det till en konkurrensfördel för oss att vi försöker optimera för olika parter de tjänar, för bästa totala nytta.
De vet att en dålig grantvåa är inte är så önskvärd för timmerköparen. Om lumpning sker kan det bli en lättsåld granetta.
De fruktansvärda 4.5 m långa massabitar som Södra gör är ju i detta fall en styggelse.

Om avverkningen har pris per m3fub för allt oavsett sortiment gäller helt andra värderingar än ovan.

Hur skapas intresse eller betalning för dessa kloka lumpbitar så svensk skog får hösta totalvärde?

Användarvisningsbild

Re: Lump i skogen ger mer timmer

Camwood  
#119892 Lumpa virke i skogen det var de dummaste jag har hört på länge :surp:
Här försöker alla ta tillvara allt som kan eldas till energi på ett hygge tom, stubbar! Ska man börja att lämna
saker i skogen nu!!!!!!!!! :shock:
I våran skog lumpar" vi inte en j:v 😡 centimeter virke hur än krokig och ful biten är.
det gör vi på stockbordet till sågen där vi kan stå i perfekt läge och aptera timmerstockarna.
Avkapet "lumpen" åker direkt in i vedmaskinen :surp:

Avatar Fallback

Re: Lump i skogen ger mer timmer

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119910
Camwood skrev:Lumpa virke i skogen det var de dummaste jag har hört på länge :surp:
Här försöker alla ta tillvara allt som kan eldas till energi på ett hygge tom, stubbar! Ska man börja att lämna
saker i skogen nu!!!!!!!!! :shock:
I våran skog lumpar" vi inte en j:v 😡 centimeter virke hur än krokig och ful biten är.
det gör vi på stockbordet till sågen där vi kan stå i perfekt läge och aptera timmerstockarna.
Avkapet "lumpen" åker direkt in i vedmaskinen :surp:

Den lösning du beskriver är ju baserad på dina möjlighet och ditt intresse att öka virkesvärdet.
Du kapar också bort det som inte är positivt för din sågvara. Du tar tillvara "avkap" vid olika tillfällen. Det är just fördelen med din utrustning och din kunskap.
Det denna tråd handlar om är att göra det bästa av de klumpiga metoder som används vid dagens storskaliga avverkningar.
Det finns gott om inlägg på forumet där mätningsbestämmelser och skogsföretags regelverk får mycket kritik (inte minst i många av mina inlägg).
Följden har blivit att utveckling omkring avverkning har inriktats på kostnader med följd att inte kvalitet och total nytta fått påverka tillräckligt. Har du med din teknik fördelar på kvalitet och tillvaratagande så bevara detta mervärde.

I dagens metoder kan man dock med tankeverksamhet, som Paul Hedenberg framför skapa betydande mervärde i "dagens karusell" med små medel. Läggs lumpbitar i goten så räddas lite värde ytterligare. Jag vet flera skogsägare vars barn har fått köra med jordbrukstraktor och liten kärra efter och hämta dessa lumpbitar till husbehovsved.
Sammanfattning: Utnyttja varje system/situation på lämpligt sätt. Kan det återföra utveckling till större helhetssyn så vill jag verkligen medverka till denna.
Ni må använda denna tråd till förslag på hur "lump" etc. kan göras till fromma för olika intresse!

Avatar Fallback

Re: Lump i skogen ger mer timmer

inkazar  
#119911
Camwood skrev:Lumpa virke i skogen det var de dummaste jag har hört på länge :surp:
Här försöker alla ta tillvara allt som kan eldas till energi på ett hygge tom, stubbar! Ska man börja att lämna
saker i skogen nu!!!!!!!!! :shock:
I våran skog lumpar" vi inte en j:v 😡 centimeter virke hur än krokig och ful biten är.
det gör vi på stockbordet till sågen där vi kan stå i perfekt läge och aptera timmerstockarna.
Avkapet "lumpen" åker direkt in i vedmaskinen :surp:


Ja men om det ska lumpas ska de lumpas över en grot hög. iallafall i mitt tycke, för då far lumpen med ändå.
annars kanske man kan låta nån stackare fara runt på hygge å plocka för att klara vinterveden! :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).