Skördare

945 aggregat, men vad för svärd?

6 inlägg 3635 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

945 aggregat, men vad för svärd?

ThommE  
#119803 Tjenare,
Som i topicen så är jag fundersam på vad ni kör med för svärd i era 945gaggregat?
själv kör vi med ett 17" (SWEDOL 2902-54) men det känns som att det är i kortaste laget,
någon som har koll på vad som är lämpligt? längd på kedja, längd på svärd och storlek på drivhjul?

vad är det för skillnad på 2,0 svärd och 1,6? (förutom självklara tjockleken)

vi är nybörjare, så än så länge går det mycket kedjor, :cry:



   TS
Avatar Fallback

Re: 945 aggregat, men vad för svärd?

skauten  
#119842 Jeg har 945 . Bruker FM4-21-80SM Harvester bar . Made in Australia. L 64cm 2mm. Kjede 74 lenker. Forskell på 1,6 -2mm er at den tåler mer før den ryker av.

Avatar Fallback

Re: 945 aggregat, men vad för svärd?

ThommE  
#119847 då får vi skaffa ett sådant svärd och pröva oss fram :) vad kör du med för drivhjul då?

   TS
Avatar Fallback

Re: 945 aggregat, men vad för svärd?

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119852 Hej!

17" låter väldigt kort på 945?
945.1 ska ha 21" (64cm) enligt instruktionsboken.

(EDIT: Jag mindes fel om 942:aggregatet, det visade sig att jag har 17" på det)

Om du monterar längre svärd, kolla så att toppen på svärdet inte kan ta i såglådan när det går tillbaka. Brorsan hade lite glapp i svärdfästet på sitt 945.1 så varje gång svärdet gick tillbaks studsade det upp i såglådan och ett par tänder på kedjan blev slöa. Det tog ett par kedjor innan vi fattade vad som var fel :-)
Senast redigerad av Anders Olsson tis 22 feb 2011, 12:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: 945 aggregat, men vad för svärd?

Knegarn  
#119854 du ska ha 21 tums svärd och 74 länkar i kedjan!

Avatar Fallback

Re: 945 aggregat, men vad för svärd?

ThommE  
#119867 Tack för dom entydliga svaren!
vilket fabrikat föredrar ni att ha i svärd och kedjor? swedol är ju ett billigt alternativ säkert inte bäst men..
hur ser det ut med drivhjulen då? är det nått man får pröva sig fram? är det beronde på träslag man ändrar kuggar?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).