Virkesmätning och Matrisfub

Rätt aptering?

38 inlägg 23783 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rätt aptering?

stressa12  
#119161 Min fråga är,har markägarna någon somhelst kontroll om de får en skördarförare som är duktig på att aptera rätt.Då tänker jag mest på skador och fel på stammarna.Det ärju ganska lätt att kapa bort mycket pengar om man låter maskinen gå på automatkap.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Rätt aptering?

masterchief  
#119178 Min uppfattning är fokus på aptering minskat de senaste 10 åren :oops:
Så länge vrakprocen och timmerandel, övermål mm är ok så är alla nöjda och glada....

Avatar Fallback

Re: Rätt aptering?

stressa12  
#119180 Jag tycker nog att kvalitet på det utförda arbetet är lite åtsidosatt,tillförmån för kvantitet.Frågan är om kvalitet lönar sig?

   TS
Avatar Fallback

Re: Rätt aptering?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119194 Apteringen sker helt över huvudet på markägaren numera eftersom det ges ut nya prislistor hela tiden som ska styra mot de längder som sågverken har kunder på just för dagen.

Avatar Fallback

Re: Rätt aptering?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119853
stressa12 skrev:Jag tycker nog att kvalitet på det utförda arbetet är lite åtsidosatt,tillförmån för kvantitet.Frågan är om kvalitet lönar sig?



http://www.atl.nu/Article.jsp?article=6 ... F6na%20sig

- Senaste klassningsförändringen är helt fokuserad på bulk i stället för kvalitet. Det främjar industrin, men inte markägaren, säger Paul Hedenberg.


Det behövs ett system som ger bättre betalt om dom levererar kvalité istället för kvantitet. Frågan är hur man löser det?

Avatar Fallback

Re: Rätt aptering?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119856 Det har ju funnits. Men det har ju skrotats för att det ansågs för besvärligt att kvalitetsbedömma granen.

Användarvisningsbild

Re: Rätt aptering?

masterchief  
#119857 En del i problemamtiken är att dagens sågar inte har samma möjligheter att få ut minsta lilla planka som de gamla 2 mansbemannade bysågarna.
Stockarna far igenom med ytterst lite chans att lägga dem tillrätta så man får optimal start på blockningen.
Iofs så finns i regel möjligheten att vända ryggen på stocken på de flesta, men det är lätt att missa i farten.
Så värdet på klassning på enskild stock har minskat för sågverken.
Sedan är gran ett lätt träslag, det är liksom bra eller dåligt.
Det vanligaste felet som klassar ned granstockar förutom årsringar är krök med medföljande tjur.

Avatar Fallback

Re: Rätt aptering?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119859 Hur funkar det i ledet från sågverk till förbrukare? Kan man beställa ett paket ohyvlad 50X150 O/S? Eller får man ta det man får kvalitetsmässigt?

Avatar Fallback

Re: Rätt aptering?

granqvist  
#119864
T24X4 skrev:
stressa12 skrev:Jag tycker nog att kvalitet på det utförda arbetet är lite åtsidosatt,tillförmån för kvantitet.Frågan är om kvalitet lönar sig?



http://www.atl.nu/Article.jsp?article=6 ... F6na%20sig

- Senaste klassningsförändringen är helt fokuserad på bulk i stället för kvalitet. Det främjar industrin, men inte markägaren, säger Paul Hedenberg.


Det behövs ett system som ger bättre betalt om dom levererar kvalité istället för kvantitet. Frågan är hur man löser det?


Sälja på leverans och anlita skördarn på timpeng?

Avatar Fallback

Re: Rätt aptering?

Bybonden  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119866 Måste väl vara bäst att sälja rotpost, då får de aptera träden som de vill.
Vid averkningsuppdrag kan det ju bli hur som helst med apteringen det är ju inget tryck på entreprenören, minsta antalet timmar som gäller.

Användarvisningsbild

Re: Rätt aptering?

Camwood  
#119877
Skogsola skrev:Hur funkar det i ledet från sågverk till förbrukare? Kan man beställa ett paket ohyvlad 50X150 O/S? Eller får man ta det man får kvalitetsmässigt?

Det går alldeles utmärkt att köpa ett pkt, o/s :grin: Sågverken sorterar (enl, gamla sortering) o/s ( 1-4 sort sågfallande) kvinta ( 5 sort = allt finare byggvirke ungefär) och utskott (sämre byggvirke )
men o/s sorteras bara ut i Furu!! Gran så läggs o/s + kvinta ihop V = finare byggvirke typ ytterpaneler och reglar/ plank för bärande konstruktioner.
Sidobrädor i furu o/s så är nästan 25-40% 4 sidigt kvistrent( beronde på dim och område)
Jag har sorterat grankvinta och har sett många helt kvistrena bitar av gran som hyvlas till vanliga reglar :sad:
men marknaden finns inte för finare gran tyvärr:sad:

Avatar Fallback

Re: Rätt aptering?

Skogsrå  
#119889
Bybonden skrev:Måste väl vara bäst att sälja rotpost, då får de aptera träden som de vill.
Vid averkningsuppdrag kan det ju bli hur som helst med apteringen det är ju inget tryck på entreprenören, minsta antalet timmar som gäller.


Helt rätt speciellt med tanke på hur låga träffprocent som VMF redovisar(65-70%) på hela volymen. På kvalité virke (klass 1) är träffprocenten under 30%. Det bästa sättet att få betalt för kvalité virke är att sälja rotpost.

Avatar Fallback

Re: Rätt aptering?

stressa12  
#119913 Det som jag undrar lite över är ,att en skördarförare kan ju i princip kapa bort massor av pengar i en avverkning utan att någon ser det,även skotarföraren kan ju sjabbla bort en del han med.Tex timmer som huggs som massa eller sorteras fel, utan att det bli vrak.Är det någon som kontrollerar det eller är det yrkesstoltheten som styr det.Jag har själv kört både skördare o skotare,och tvingats lära mig att fuska på"rätt sätt"för att klara produktionstakten.Märks detta kontroleras det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Rätt aptering?

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120016
stressa12 skrev:Det som jag undrar lite över är ,att en skördarförare kan ju i princip kapa bort massor av pengar i en avverkning utan att någon ser det,även skotarföraren kan ju sjabbla bort en del han med.Tex timmer som huggs som massa eller sorteras fel, utan att det bli vrak.Är det någon som kontrollerar det eller är det yrkesstoltheten som styr det.Jag har själv kört både skördare o skotare,och tvingats lära mig att fuska på"rätt sätt"för att klara produktionstakten.Märks detta kontroleras det?


Utvekla gärna yrkelstolteten inte lönt att fuska där och göra en kortsiktig vinst.
Om man har ett samvete som tar över då kan du nog gå långt i den här braschen!
Vi skogsägare använder också weben .


Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Rätt aptering?

stressa12  
#120018 Jag tror att en del maskinförare låter ganska mycket virke slinka iväg i fel vältor.Om man ibland tittar på avverkningar som man tar ut granmassai så ligger det ändå väldigt mycket frisk gran i barret.Har man dessutom ej färgmärkning på skördaren+att föraren har slarvat med att lägga isär tex klentimmer och kubb så hamnar även det i fel vältor(men det går ju att se skördarens stocklistor kontra vmfs listor)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).