Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

SP 561 LF

10 inlägg 4828 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

SP 561 LF

sjohult  
#115212 hej tänkte fråga om det är någon som har några erfarenheter utav sp:s nyaste aggregat sp 561 LF, vi ska väll snart byta aggregat på skördaren å tänkte prova ett sådant. vore glad om man fick höra lite om det, både ris och ros.



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: SP 561 LF

sjohult  
#117523 är det verkligen igen som har några erfarenheter utav ett sp 561 aggregat?

   TS
Avatar Fallback

Re: SP 561 LF

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117528 Vi har det på vår Gremo sedan 1.5 år tillbaka men jag kan inte yttra mig om det då jag själv sitter i skotaren, det fungerar väl bra iaf. Vi kör mycket bok med det samt övrig löv och är fungerar det bra vad jag förstått iaf.

Användarvisningsbild

Re: SP 561 LF

masterchief  
#117532 Kan ge svar om drygt en månad 8)

Avatar Fallback

Re: SP 561 LF

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118022 Vårat sprack infästningen till slanghänget rätt fort, något vi påpekade vid leverans att det var alldeles för klent. Vi fick dock en uppdaterad variant direkt som var mycket grövre.
Ett antal längdgivare har vi bytt också, vet ej varför. Dom är väl likadana som på 451 och där har vi bara bytt ett par st.
Flerträdshanteringen funkar fint, fast kabeln har vi fått reparera ett par ggr. Rätt lätt att köra in en pinne och skada den. Packningar till matarvalsvalvistorerna har vi bytt, rätt var det var snurrade hjulen litegrann fast man inte matade. Irriterande.
En konstruktionsmiss som var på vårat var att det tiltade för mycket och klämde slangarna mellan såglåda och färgtankarna, men det ordnades med ett par påsvetsade distanser.

Nu är det ett tag sen jag körde, så det kanske har hänt mer men inga allvarliga saker. Annars ett fint aggregat att köra, vi körde 1:a gallring ända till lite slutavverkning med det och det fungerade bra. Det mäter väldigt bra.

Avatar Fallback

Re: SP 561 LF

sjohult  
#118027 Ok det låter ju bra. ja vi har ett sp 451 också å jag vet att han som kör den får byta en del givare på det. men det aggregatet har gått mycket bra nu i 8000 timmar.

   TS
Avatar Fallback

Re: SP 561 LF

tullan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119775 Har nån kört både 561 och valmet 350.1 och kan jämföra? Speciellt i gallring vilket som är smidigast och som har snabbast matning?

Avatar Fallback

Re: SP 561 LF

sjohult  
#119781 jag har ett 350.1 på nu på våran 911.3. Men jag tycker det är för klumpigt i första gallring. Det är ett fyrkantigt aggregat det kvittar vilket håll man håller det så är det lika brett det är nackdelen med det aggregatet. Annars i andra gallringar å klenare slutavverkningar så är det ett jäkla aggergat till å dra igenom virke med. ps. det är ingen höjdare å skruva med heller

   TS
Användarvisningsbild

Re: SP 561 LF

221  
#119797 ett tips är att "dränka" längdgivaren i fett då håller den..

Användarvisningsbild

Re: SP 561 LF

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119828 Om det inte är så enkelt att långivare satt spänn? Axialt alltså?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).