Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

bredare boggiehjul Kockums 836

7 inlägg 4567 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

bredare boggiehjul Kockums 836

Wolf  
#116569 Hej allihopa
Jag har en Kockums 836/46 med boggie bak. Hjuldimension är 17,5x25. Jag skulle vilja byta till bredare hjul, bara något, t ex 500-hjul. Är det någon som har gjort det? Finns det hjul på någon annan maskin som skulle passa? Problemet är väl i första hand felgen eller hur? ÖSA 260 har ju samma hjul bak. Är tacksam för alla tipps.



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: bredare boggiehjul Kockums 836

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119620 Du kan sätta på 600x26,5 hjul det ska vara samma omkrets på dom ha ja för mig 22/65x25 som satt på hemek, master, o div valmet ska passa oxå sen är de viktigt o mäta offset på fälten, bultmönstret är jag mest osäker på men det borde va lika?

Avatar Fallback

Re: bredare boggiehjul Kockums 836

kockum  
#119635 hej jag har ochså en Kockum 836 B med samma däck som du har försökt att byta till andra men de faller på omkretsen!!!!!!!!!!!!!om någon annan har lösningar så kom igen

Användarvisningsbild

Re: bredare boggiehjul Kockums 836

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119640 skillnaden på diametern mellan ett 17,5 däck och ett 600x26,5 däck är 6 mmm så det är ju ingen stor skillnad?

Avatar Fallback

Re: bredare boggiehjul Kockums 836

Wolf  
#119717
huggarn82 skrev:Du kan sätta på 600x26,5 hjul det ska vara samma omkrets på dom ha ja för mig 22/65x25 som satt på hemek, master, o div valmet ska passa oxå sen är de viktigt o mäta offset på fälten, bultmönstret är jag mest osäker på men det borde va lika?

Hej - tack för svaret. 600-hjul tycker jag blir maskinen lite väl bred av. Påkänningen på axelupphängningen ökar kanske lite väl mycket. Men dom här 22/65x25 - hur breda är dom? Någon specifik maskin som har dom? Nå ja, man kan ju ringa runt lite.

   TS
Avatar Fallback

Re: bredare boggiehjul Kockums 836

Wolf  
#119718
kockum skrev:hej jag har ochså en Kockum 836 B med samma däck som du har försökt att byta till andra men de faller på omkretsen!!!!!!!!!!!!!om någon annan har lösningar så kom igen

Hej - vilka hjuldiameter menar du som inte passar?

   TS
Avatar Fallback

Re: bredare boggiehjul Kockums 836

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119736
Wolf skrev:
huggarn82 skrev:Du kan sätta på 600x26,5 hjul det ska vara samma omkrets på dom ha ja för mig 22/65x25 som satt på hemek, master, o div valmet ska passa oxå sen är de viktigt o mäta offset på fälten, bultmönstret är jag mest osäker på men det borde va lika?

Hej - tack för svaret. 600-hjul tycker jag blir maskinen lite väl bred av. Påkänningen på axelupphängningen ökar kanske lite väl mycket. Men dom här 22/65x25 - hur breda är dom? Någon specifik maskin som har dom? Nå ja, man kan ju ringa runt lite.


22/65+25 satt som original på Mastern ( 280-1840 ) men tillverkas inte längre,åtminstone inte av nån av dom mer kända tillverkarna.
Bredden är ca 580 mm så dom är fullt jämförbara med 600+26/5 däcken.

Diametern skiljer på olika tillverkare samt mönster,samt givetvis hur mycket dom är slitna,men nån stor skillnad är det inte :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).