Föryngring

Planterad contorta

25 inlägg 11741 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Planterad contorta

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11901 Har gått genom 20-årig contorta idag.Har nu full förståelse för de som ryggar bara ordet nämns.
Dra åt pipan vilka monster till träd de kan bli! Krokiga,flerstammiga och en del har 5-6m långa grenar de slingrat ut mot ngn lucka.

Bäst såg de ut där de fått slåss hårt mot björk.Men många hade delad topp på 6-7m höjd.Gissningsvis så fort de hunnit ifrån björken.
Hoppas verkligen min sådd blir bättre!

/Nisse



   TS
Arevo
Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11907 De värsta går inte ens att avverka. Stammen går av hellre än att följa med genom aggregatet.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#11909 Har inte planterat 1 enda contortaplant på mina ägor, men däremot har jag köpt en fastighet där contortan finns på 1.5 ha.
Det är ett planterat "blandbestånd" om 30-30-30 T/G/C samt 10 % löv och där kommer contortan hur fint som helst med normal kvistutveckling.
Går jag däremot några hundra meter bort på grannskiftet där det enbart är planterat in contorta + 10 % självsådd av övriga trädslag så ser det förjävligt ut.
flera meter långa kvistar - stammar som påminner om "pilbågar"samt enormt mycket som är toppbrutet pga av snö.
En del har tom rasat ut och växer numera i 45 graders vinkel efter backen, så vore det min skog så gjorde man ju energiflis av hela klabbet och började om på ny kula.
Att det ser ut såhär i rena contortabestånd är dessutom ingen engångsföreteelse, men däremot kan man ju fundera över varför den klarar sig bättre i inhemska blandbestånd?.
Sedan påstods det ju att älgen inte går på contortan, men det är ju en sanning med modifikation eftersom de ger tusan i toppskott och grönkvist men gärna gnager barken istället så att trädet torkar av och dör.

Nej,,,, skulle man prova något nytt så fick det nog bli lärk istället.

Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11910 Funderar också på lärk där den gamla skogen var svårt rötskadad.
3 ha på en G28 eller bättre. Nån som har erfarenhet?

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#11913
Skogsola skrev:Funderar också på lärk där den gamla skogen var svårt rötskadad.
3 ha på en G28 eller bättre. Nån som har erfarenhet?


Ingen egen erfarenhet, men vad man sett och hört från div "provområden" på Sveaskogs marker så har utfallet varit gott.

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11918 den lärk jag har planterat bev väldigt hårt betad o sönder fejad av rådjur. dom som har klarat sig ser ut som buskar o inte träd..

Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11919 Vad gäller vilt så är det nog ett litet problem här i vargskogen. Om lärken är startsnabb så borde den klara sig för gräs?

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#11921
Skogsola skrev:Vad gäller vilt så är det nog ett litet problem här i vargskogen. Om lärken är startsnabb så borde den klara sig för gräs?


Samma här,,,,

Små viltstammar av rådjur, så för den delen tror jag nog att lärken ska klara sig.
Däremot har vi ju älg så förbaskat (med hänvisning till skador på tall).
Plant och 1á röjning kan jag ju glömma helt om det ska bli något av skogen.
Det är bara att "be en stilla bön" och släppa iväg det på 6 meter innan man ens kan börja snegal lite åt röjsågen.
Andra som gått på Skogsstyrelsen riktlinjer ligger väldigt risigt till, och nu är ju även "törskaten" på intågande hos oss. :shock:

Nåja,,, nog om det!.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11929
Skogsola skrev:Funderar också på lärk där den gamla skogen var svårt rötskadad.
3 ha på en G28 eller bättre. Nån som har erfarenhet?


Jag har skrivit lite om lärk tidigare någonstans,tror jag.Det gällde iofs sibirisk men hybridlärken är ju rätt lika förutom en ännu högre tillväxt i södra sverige.Fejning orsakas oftast av att man planterat för liten areal. 3 ha borde räcka hoppas jag, för det är den areal jag planterat lärk nyligt.

Jag har fått koordinater på några sådda contortabestånd från holmen.De ska tydligen vara fina.
Det flöt runt en del olämpliga provenienser tidigare,så kanske ligger skillnaden där? Självsådd tall o gran utgör inte mkt till konkurrens för contortan.Möjligen björk.
SCA,som satt mkt contorta, sägs ha fått fason på sina contortaplanteringar.
Kan det kanske vara så att man vart ute tidigt med röjsågen och skapat det finare blandbeståndet?

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#11931
nisse skrev:Kan det kanske vara så att man vart ute tidigt med röjsågen och skapat det finare blandbeståndet?

/Nisse


Jag tror att contortan mår bra av att betala lite "trängselskatt" i ungdomsåren eftersom det missgynnar den enorma grenutvecklingen.

Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11932 Mycket beror på provenienserna också sägs det. Kom nog in mycket skit i början när contortan lanserades.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11936
Skogshuggarn skrev:
nisse skrev:Kan det kanske vara så att man vart ute tidigt med röjsågen och skapat det finare blandbeståndet?

/Nisse


Jag tror att contortan mår bra av att betala lite "trängselskatt" i ungdomsåren eftersom det missgynnar den enorma grenutvecklingen.


Helt klart är det så. Jag menade att man friställt andra trädslag och fällt ut en del contorta.Det ser du nog på höjden.Enl mig är det bara björk som hyggligt kan hänga med contortan.Friställd tall o trängd contorta kanske kan bli jämnhöga?
Tror inte det är så vanligt med planterade blandbestånd. Däremot har nog många blivit det när man röjt och gallrat bort en del skrot.
Har i helgen sett många exempel där man fällt "fultall" och ställt ut hälften så höga naturplant. Helt rätt tycker jag,även om det kostar i tillväxt.

/nisse

   TS
Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15248 i senaste numret av tidningen skogen står det en del om hur contortan ska skötas..

Användarvisningsbild
SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28295 Contortan verkar ändå vara på framfart igen i sverige iallafall bland vissa bolag, dock inte som plantering eftersom de flesta planteringarna ser ut som skit, men de senaste sådderna man sett ser riktigt fina ut! Nästan så man skulle kunna tänka sig att så det på ens egen mark!

Avatar Fallback

Re: Planterad contorta

michaels  
#42093 Är det någon som sett några sådda bestånd av contorta?

Är själv intresserad av att prova på några områden, min egen uppfattning är att det dåliga ryktet beror dels på plantor dels fel provinienser, med rätt frö och sådd tror jag det blir riktigt bra, kanske bättre än än vad någon tidigare trott.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).