Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kylarproblem på Atv!

3 inlägg 6256 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kylarproblem på Atv!

henrik_1  
#118252 Tjenare!

Jag har lite problem med min yamaha grizzly 450 från 2008. Körde i skogen i söndags och en gren eller något skar ett hål på kylarslangen.
Märkte det ganska direkt att de sprutade ut en grön vätska.

Tänkte det va lika bra o ta sig hem utan lass o anstränga maskinen så jag åkte hemåt i lugn takt, efter en stund börjar temperaturlampan lysa så jag stannar direkt och stänger av motorn o låter griplastarvagnen driva mig hem istället.

Jag har nu skruvat bort alla plastdetaljer och fotsteg för att komma åt den skadade slangen, skadan va precis där man trär på den på röret så jag flyttade klämman så den hållet tätt tills den nya slangen anländer.

Men nu till det lite konstiga, nivån på kylarvätskan va ändå mitt imellan hög och låg. Det kändes som det hunnit rinna ut mer än vad jag fyllde på, sprutade ganska duktigt från slangen. Någon som kan förklara det.
Fyllde inte på glykol förrän dagen efter då maskinen va kall som man ska göra enligt bruksanvisningen.

Har provkört atv;en nu efteråt men jag tycker han låter högre än vad han brukar göra, nu sitter jag o oroar mig för att någonting otäckt hänt eller kan det skilja så mycket från ljudet av motorn utan plastdetaljerna på ena sidan?
Det ska väl inte kunna bli motorproblem om man stannar när lampan tänds?

Tacksam för hjälp!
//Henrik



   TS
Avatar Fallback

Re: Kylarproblem på Atv!

Bengt.Svensson  
#118259 Plastkåpor kan nog förändra ljudet en hel del. Jag tror inte det är några problem, men kolla i instruktionsboken om du behöver lufta kylsystemet efter att ha fyllt det.

Avatar Fallback

Re: Kylarproblem på Atv!

svanabyn  
#119276 Hej!

Var sitter påfyllningen för kylarvätska? Har jobbat en del med Kawasaki och där sitter expansionkärlet nere vid fotsteget. Så för att vara på den säkra sidan måste man kolla nivån vid översta slangen på kylaren för att försäkra sig om att det finns kylarvätska i systemet. Samt lufta det på lufningskruven på vattenpumpen!

Lycka till!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).