Före och efter jobbet

Termos

26 inlägg 12591 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Boden  
#11853
pgo_jim skrev:Kipp! vart har du köpt era termosar? är det märket Thermos?
hur stor bör man ha för kaffe?


ICA säljer också Thermos

Elmia
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#11859 Har en hel räcka med termosar, men den jag slitit hårdas på, och som håller värmen absolut bäst heter kort och gott "Thermos" och är i SF stål.

http://www.thermos.com/

Min verkar dock inte finnas med längre när man söker på modellnummret.

Modell No: 2264
Stopper No: 764

Pris när den var ny,,,???.(present).

Kaffet är dock godast när man kokar det ute över öppen eld.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11864
Skogshuggarn skrev:Har en hel räcka med termosar, men den jag slitit hårdas på, och som håller värmen absolut bäst heter kort och gott "Thermos" och är i SF stål.

http://www.thermos.com/

Min verkar dock inte finnas med längre när man söker på modellnummret.

Modell No: 2264
Stopper No: 764

Pris när den var ny,,,???.(present).

Kaffet är dock godast när man kokar det ute över öppen eld.


hur/vad använder du då?
och hur gör du för att ha en säker öppen eld?

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#11915
pgo_jim skrev:
Skogshuggarn skrev:Har en hel räcka med termosar, men den jag slitit hårdas på, och som håller värmen absolut bäst heter kort och gott "Thermos" och är i SF stål.

http://www.thermos.com/

Min verkar dock inte finnas med längre när man söker på modellnummret.

Modell No: 2264
Stopper No: 764

Pris när den var ny,,,???.(present).

Kaffet är dock godast när man kokar det ute över öppen eld.


hur/vad använder du då?
och hur gör du för att ha en säker öppen eld?


Hejdu, pgo.

Koka kaffe ute,,,,

1 st väl inkokad kaffepanna av märket Trangia.
Gevalia kok kaffe.
Vatten.

En säker öppen eld?.

Jag eldar direkt på backen, men aldrig på torvmarker eller om det är torrt/strax före eldningsförbud.
Då har jag med mig en "portabel eldningsanordning", men den släpar jag bara ut om jag ska jobba länge på samma ställe.
Annars får det som sagt bli "termosfika".

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11920 SANT!

Finns inget som slår Kokkaffe över en öppen eld!

Säker eldning.. ta ett kvarts fat eller en en stor konservburk typ 5-10 liters . edla i den så kan du elda året runt. Dessutom får du en energi vänlig eld som inte behöve rmycekt för att koka upp kaffet.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#11922 Då kör vi med samma "elda säkert" metod,,,,8)

Jag använder botten från ett 200 L fat som jag kapat ner till 30 cm.
Tvärs över öppningen har jag svetsat in ett 20x40 mm VKR rör på högkant för att dela fatet i 2 "halmånar" där ena/halva sidan är klädd med 40 mm "sträckmetall".
Jag eldar alltså i ena halvan och sedan skjuter man bara lite glöd och ved under gallret där man lätt ställer på både stek och kaffepanna :wink:
Sedan hittar man ju alltid några stenar att sätta under fatet så det kommer upp en bit från backen.

Enkelt/billigt och säkert.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11923 Verkar finnas många bra sätt o få gott/färskt kaffe ute i skogen :D

Vet inte om man bör/ska starta ny tråd, (isåfall får ni säga till)
Men finns det ingen som innesitter på recept på skogsmat från förr?
sånt man gjorde i panna eller dyl över öppen eld?

(har svagt minne av något från när jag var liten och såg nån film om en kolmila)

Ni som har Termosen Thermos, nån som har bilder på dom?
Och vad dricker ni för kaffe/hur gör ni kaffet?

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#11925 "Slobben" eller det som på rikssvenska kallas för "kolbulla" är ju en given maträtt ute i skogen.

Mitt recept ser ut såhär,,,

Ta 7-8 delar vetemjöl
En näve rågmjöl
1 nypa salt

Blanda ihop detta med vatten till "plättsmetskoncistens". (typ som filmjölk).

Sedan behövs en rejäl bit "amerikafläsk" som skärs i lämpliga skivor
och steks i ordentlig gjutjärnsstekpanna över öppen eld.
När fläsket är brunt och "knaperstekt" så slår du bara på en ordenlig sluring med smet över alltihopa.
Omkr 1" brukar vara lämpligt och sedan får allt puttra på tills dess det blir som en pannkaka.

Fett som f-n!,,,men gott!

Skogsarbetarna förr brukade blanda in lite "alltmöjligt" i "slobben eller vad som fanns tillhanda.(rester).
gårdagens "Korv/potäter", osv.

En kall pilsner till anrättningen är inte heller fel, men då bör man inte köra bil eller såg om det är den starkare vairanten. :wink: :lol:

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11926
Skogshuggarn skrev:"Slobben" eller det som på rikssvenska kallas för "kolbulla" är ju en given maträtt ute i skogen.

Mitt recept ser ut såhär,,,

Ta 7-8 delar vetemjöl
En näve rågmjöl
1 nypa salt

Blanda ihop detta med vatten till "plättsmetskoncistens". (typ som filmjölk).

Sedan behövs en rejäl bit "amerikafläsk" som skärs i lämpliga skivor
och steks i ordentlig gjutjärnsstekpanna över öppen eld.
När fläsket är brunt och "knaperstekt" så slår du bara på en ordenlig sluring med smet över alltihopa.
Omkr 1" brukar vara lämpligt och sedan får allt puttra på tills dess det blir som en pannkaka.

Fett som f-n!,,,men gott!

Skogsarbetarna förr brukade blanda in lite "alltmöjligt" i "slobben eller vad som fanns tillhanda.(rester).
gårdagens "Korv/potäter", osv.

En kall pilsner till anrättningen är inte heller fel, men då bör man inte köra bil eller såg om det är den starkare vairanten. :wink: :lol:


Går det att tillreda detta på annat än öppen eld och i gjutjärnsstekpanna?
låter gott men har varken eller :( :P

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#11927 Visst går det väl att tillreda hemma oxå, men det smakar ju såpass mycket bättre om man får laga till det ute.
Det är "ute-mat" helt enkelt.

Att göra upp en eld har väl alla möjlighet till, och en riktigt gjutjärnsstekpanna av gammal modell (för skogsbruk), hittar du hur enkelt som helst i närmsta antikbod för en spottstyver.
Det är bara att diska ur den - slänga den på elden så det får "svettas" ett tag och sedan olja in den med vanlig matolja

Dessutom kan du göra allt färdigt hemma.
Slå smeten i termosen vetja, och skär till lite fläsk som du stoppar ner i en såndär "gudbevare/tuppervare" burk så är ju allt klappat och klart. :wink:

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11935 Kola bullar eller en verion av pinnbröd med en smörklik på so stekt fläsk ute i skogen finns det inte mycket som slår.

Jag har själv med mig ett gammalt våffel hjärn som jag monterade isär, så att jag fick själva metall gjutjärns hällarna, sedan svetsade jag på två rör/handtag som jag kan låsa med ett L format beslag.
Helt perfekt att ta med sig plättsmet, ägg, Pankanssmet, rost bröd, fläsk, grönsaker m.m och köra i den blir helt perfetk, ok den väger lite mycket men den tar ju nästan ingen plats alls.

Det här med egen utrustning tror jag är något man får prova sig fram, ett gott tipps är att lyssna till de äldre och sedan modanisera det lite då brukar man få en jäkligt bra lösning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).