Traktorer och processorer

Extra vinge på snöbladet...

5 inlägg 4857 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Extra vinge på snöbladet...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119126 Bröt ny (oplogad) väg igår me valtran, vi har ju ett mählers vikblad som ja brukar köra som spets ett varv först, men denna snön va förjävligt "rinnig" å sen är det ju en del åxå så snön rann tillbaka bakom bladet så man fick åka i de...

Då slog det mej att det kanske skulle byggas en lite vinge man kan montera på högersidan för att bredda bladet lite, typ en sån där trekant som sitter på äldre bakmonterade blad, den ska inte gå ända ner till backen så att säga utan knuffa iväg snön på toppen av vallen så att det inte rinner tillbaka...

Är det nån som sett att det finns det ja tänker på? eller nån som gjort nått liknande? eller är ideen kass?
Sido vinge är inte att tänka på eftersom ja har trailern på bakom...
å fördelen me att ha de som det är,(utan sidovinge) är att man kan ställa trailern å maskinen i en korsning å sen ploga vägen dit vi ska...



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Extra vinge på snöbladet...

molnia  
#119183 Är det något sådanhära du tänker på?
Vi hade det på vårat förra snöblad. funderar på att sätta det även på vårat nya.
vinge snöblad.jpg

Avatar Fallback

Re: Extra vinge på snöbladet...

Cat554  
#119185 Har slående lik den der, molnia, og det fungerer utmerket.
OH

Användarvisningsbild

Re: Extra vinge på snöbladet...

molnia  
#119187 JA det funkade jättebra, fick vallarna lite lutande från vägen. vårat förra blad var 2,2m+vingen och vårat nya blad är 2,4m utan vinge. Jag tycker man nu får köra lite mycket i vallen när man svänger kraftigt åt höger. Har därför funderingar att sätta en vinge på det nya bladet också.

Avatar Fallback

Re: Extra vinge på snöbladet...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119200 Ja nått sånt äre ja tänker på... för som ni säger så blire å åka i snön väl mkt nu när den rinner som den gör, hade man fått bort "toppen" på vallen så hade det gått lättare...

Jag ska försöka göra en "lös" del som går att kroka dit när man kör vägar eftersom det är en vikplog å jag plogar en del gårdar så är jag rädd att den är ivägen då...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).