Vedmaskiner, flishuggar

Göra Eldriven vedmaskin av traktordriven

5 inlägg 5106 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Göra Eldriven vedmaskin av traktordriven

Lindianerna  
#119075 Letar vedmaskin för fullt.
Skulle gärna vilja ha en begagnad Hakki Pilke 37easy el/tr-drift men det verkar omöjligt att hitta eller så är priset lika högt som en ny!
Traktordrivna är det desto fler av så jag tänkte kolla om det är någon som har satt en elmotor på en traktordriven maskin?? Kan väl inte va så svårt?!?! vad krävs??

vill gärna ha tips o ideer!!



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Göra Eldriven vedmaskin av traktordriven

totte  
#119104 En stöddig elmotor och remskivor samt en viss händighet med mekaniska ting borde räcka en bit.

Avatar Fallback

Re: Göra Eldriven vedmaskin av traktordriven

Lindianerna  
#119141 Jo det borde inte vara särskilt svårt tycker jag och med tanke på att prisskillnaden är relativt stor så borde man kunna få en rätt billig el-driven maskin om man gör jobbet själv!
Men som sagt, Hade varit kul o veta om det är ngn som gjort denna ombyggnad eller sett ngt sådant!
om man kollar på Tajfun:s eldrift så är ju bara det en motor på en hylla bakom maskinen! Ser nästan hemmabygt ut :!: :!:

   TS
Avatar Fallback

Re: Göra Eldriven vedmaskin av traktordriven

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119174
Lindianerna skrev:Jo det borde inte vara särskilt svårt tycker jag och med tanke på att prisskillnaden är relativt stor så borde man kunna få en rätt billig el-driven maskin om man gör jobbet själv!
Men som sagt, Hade varit kul o veta om det är ngn som gjort denna ombyggnad eller sett ngt sådant!
om man kollar på Tajfun:s eldrift så är ju bara det en motor på en hylla bakom maskinen! Ser nästan hemmabygt ut :!: :!:

Skulle just föreslå Tajfuns lösning. Det måste vara det enklaste plus att du fortfarande har alla möjligheter att köra den med traktorn. Jag lurar på om jag ska slöjda ihop en Tajfunlösning.

Avatar Fallback

Re: Göra Eldriven vedmaskin av traktordriven

Skogslappen  
#120217 Jag har en Bala Agri 370 TR från -06. Har monterat en 7,5kw elmotor med flänsanslutning på drivsidan, en sprängkåpa som passar mot hydraulpumpen, vridigt pumpen och förlängd lite hydraulslangar. Startar med en "YD"-start. Blev lite tystare än en Buster 320 som står och dunkar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).