Skotare

Rottne F-18?

36 inlägg 17007 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11914 och sen en comonraid disel då går det inte att hälla å vilken olja som helst

Rottne skotare
Användarvisningsbild
Skog  
#11940 Ja jo de finns en del jäkligt snabba med kranen.
Annars då verkar de vara nån maskin som kommer attl ligga i topp bland 18 tons maskinerna framöver :roll:

Avatar Fallback
Ellingsson  
#11952
Skog skrev:Ja jo de finns en del jäkligt snabba med kranen.
Annars då verkar de vara nån maskin som kommer attl ligga i topp bland 18 tons maskinerna framöver :roll:


nja ja vet inte riktigt,den slår nog inte 1710 eller 890 i stabilitet helst inte 1710,sen hytten lär väl dra nån köpare skulle ja tro men som vanligt lär ju rottne maskinerna hålla bra o så,men jag skulle nog köpa en 1710 om jag var tvungen att välja

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12858 hej jag var med skolan och kollade på f18.. den var väldigt fin och fjädringen såg jättebra ut
Senast redigerad av timberjack810c mån 28 jan 2008, 16:24, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#13289 Han som kör den där maskin är nog bland de vassare jag sett köra ivilket fall.




Förstår dej känner både han och hans bror och dom är båda födda i en skogsmaskin. och har alltid kört blått enda till deras företag blev nedlagt.sen dess har han som sitter i f18 kört visnings maskiner åt rottne och den andre är i mosabic.[/quote]

Användarvisningsbild
Skog  
#13291 Japp, känner igen dem rätt bra jag med, jo jag vidhåller att det är en av de absolut bästa jag sett köra.

Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#13302 för visst är det vell anders karlsson som kör?

Användarvisningsbild

F18

Valmet Anders  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13391 kolla in klippet på rottnen som jag filmade under rottne dagarna......http://www.youtube.com/watch?v=UM9LcyaHG_s

Användarvisningsbild

Appråpå snabba skotarchaufförer

Skogsluffarn  
#13569 Kan vet en kille runt Ulricehamn-Borås som kör Ponsse Elefant. Om han blir lite grinig i hytten så kan han köra 500-600 m3fub själv på ett 8h skift, och då har han bara den lilla breddningen på kassen. Dock kan tillägas att det var fin körning

Jag har själv bevitnat detta och låvar vid mina motorsågar att detta e sant. Problemet vid deras avverknings grupp är att skördarna inte hinner med i skotar tempot, (Ponsse Bear, Dual Wisent)

Jag var själv på Rottne visningen i Braås och kollade på deras chaufförer, visst var de duktiga, men denna killen jag pratat om e i en klass för sig själv.

Användarvisningsbild
Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13573 Läste i en Justforest (Swelog tidning) om en kanadensaren som SNITTADE 28 lass/700fub (lååångt virke) per 8 timmarsskift med en 890 på andra sidan pölen :roll: , det stod inte om några skotningsavstånd eller så men nån vidare episkt färd mellan avverkning och avlägg kan det ju inte vara , så det finns ju en del som KAN köra maskin till skillnad från en själv :lol:

Användarvisningsbild

apprå på duktiga chafförer.

Skog  
#13574 Tror att jag vet vem denne kille är, kommer inte ihåg hans namn men han hade en Buffalo före Elefanten. Han verkar bo i maskinen köra mycket alltså.
Men varför kör han utan breddningen då är den bara ca 3m bred i lastkorgen?
breddad är den ca 3,45-3,50. Har kört Elefanten å vi räknade på jämnstryket lass medellängd på timmret 460-490cm ca 22 m3f med lite "råge" har du nog 24m3 på med. Om han kör 3 timmerlass i timmen "breddad" i 8 timmar vilket säkert går om man ger sig f-n på det så kommer han upp i 500-550 m3f.
Fast nå mycke massaved kan han nog ej köra då, vi uppskattade 4.90 massa med lite råge till ca 18 m3f. Men jag vet av en ren "idiotkörning" i 1 tim jag gjorde under extremt bra förhållanden att de går att köra VÄLDIGT mycke ved med den maskinen. :shock:

Användarvisningsbild
Skog  
#13589 Det kommer säkert bilder på en säkert "vällastad" Ponsse Elefant om ca 2 veckor då en kille här på forumet som kör en sån där "spy grön bonn traktor"
nu, ska testa en Elefant nämner inga namn :wink:

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#14239 Hej,
Här kommer en ny video på F-18 från YouTube:

<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/97R0JEtiVow&rel=1"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/97R0JEtiVow&rel=1" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>

   TS
Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14282 hahaah det e ju våran film vi gjorde på skolan:D

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#14284 :lol:

Är det du själv som lagt upp den eller är det en polare?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).