Skördare

Ingen hyttvärme i Valmet 901!

28 inlägg 16184 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ingen hyttvärme i Valmet 901!

mattias  
#117840 Värmen har aldrig krånglat innan men en dag blev det ingen värme i hytten. Där var lite kylarvätska i expansionskärlet men inte tomt, körde någon timme och helt plötsligt kom det värme igen. Dagen efter fylldes det på kylarvätska men ingen värme ändå. Efter en halvtimme kom det värme igen. Förslag? Luftficka? Stopp i slangen? Öppnade taket och på en av slangarna till värmeelementet sitter det en kran (luftningskran?). Öppnade den men ingen kylarvätska rann ut. Var när det var kallt i hytten. Kollade även en gång när där var värme i hytten och då var slangarna på taket varma men ändå kom inget ur kranen. Skruvade av den ena slangen, troligen returslangen, och hällde i kylarvätska det hållet och då fylldes expansionskärlet upp. Inget stopp i den slangen alltså. Provade tyvärr inte med den andra slangen... Har en fundering på om det har blivit ett veck på slangen under hytten, sitter där svirvlar på dessa slangarna eller är det bara på hydraulslangarna? Annars kanske den snurrat sig när man snurrat hytten. Om det är en luftficka så borde den väl försvinna när jag öppnar kranen på taket, om det nu bara hade kommit fram vätska. Slangarna var ju varma så där borde ju vara vätska i dem. Andra förslag på varför det inte kommer något ur kranen?

Tacksam för hjälp...
//En huttrande Mattias



   TS
Avatar Fallback

Re: Ingen hyttvärme i Valmet 901!

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117844 kolla om elektriska cirkulations pumparna i maskinen går,jag har 2 st i min 911 under huven bakom hytten

Användarvisningsbild

Re: Ingen hyttvärme i Valmet 901!

mattias  
#117904 Tack för svar. Var sitter pumparna mer exakt. Är det huven ner mot maskinens ram du menar eller den huven bakåt mot hydraultanken? Ska försöka kolla om pumparna går imorgon. Är det en pump till hyttvärmen och en pump till kylningen av motor?

/Mattias

   TS
Avatar Fallback

Re: Ingen hyttvärme i Valmet 901!

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117915 mellan ramen och hydrostatmotorn,växellådan. vänster sida om man står bakommaskinen å tittar framåt.
dom är bara till för att trycka upp vattnet till hytten.motorn har egen mekanisk vattenpump.

Användarvisningsbild

Re: Ingen hyttvärme i Valmet 901!

mattias  
#117921 Ja jag tyckte det var märkligt med elektrisk pump till motorn :smile: . Varför sitter det två pumpar till hytten? Jag tror nog jag vet var den sitter, kollade lite där när jag felsökte. Men var kanske inte rätt för jag tror där bara satt en pump, den var cylinderformad, slangarna satt fast med slangklämmor. Var kanske något helt annat jag kollade på :lol: . Ska ta kort imorgon så blir det lättare att förklara

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ingen hyttvärme i Valmet 901!

mattias  
#118035 Tyvärr inga kort. Tog en snabbkoll ikväll och tror jag hittade pumparna. Satt mellan oljestickan till växellådan och ramen. Det gick in sladdar i gavlarna och det satt en hängsäkring på varje pump. Och den ena säkringen var sönder, var en 3ampere. Tror ni det var rätt grejer jag hittade? Ska kolla imorgon när jag satt dit en ny om det bara var det som var fel. Återkommer...

   TS
Avatar Fallback

Re: Ingen hyttvärme i Valmet 901!

sjohult  
#118039 hej. ja det var rätt grejor som du hittade. pumparna sitter mellan oljestickan och växellådan. den ena säkringen har gått sönder på min skördare också. men det var bara te å byta den så funkade det igen

Avatar Fallback

Re: Ingen hyttvärme i Valmet 901!

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118123 vad bra att det löste sig.

Användarvisningsbild

Re: Ingen hyttvärme i Valmet 901!

mattias  
#118301 Njaa... Har kört skotare några dagar nu, så inte haft tid att byta säkring förrän igår. Och ingen värme ändå :sad: . Efter ett tag så kom värmen dock. Några andra förslag? Ska se hur det funkar nästa gång. Annars får jag väl börja lossa på slangar och köra uteslutningsmetoden.

Fick tyvärr andra problem... Har ett 945 aggregat och märkte att den ena toppkniven verkade lös. Rev ner det idag och torsions-axel var av. Eller rättare sagt axlarna, för det satt två järn ihop intill varandra. Hoppas på grejer imorgon så jag kan få ihop det igen.

Och lovade bilder ju.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ingen hyttvärme i Valmet 901!

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118313 På en BM 4400 med liknande värmeproblem så var det expansionskärlet sprucket, mikroskopiskt små sprickor.
Väldigt svårt att upptäcka.
När det blev bytt var allt ok.

Avatar Fallback

Re: Ingen hyttvärme i Valmet 901!

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118341 går pumparna.har du ström till dom.motorn kan vara brunnen .jag bytte bägge för 2-3 år sen o dom var inte billiga.

Användarvisningsbild

Re: Ingen hyttvärme i Valmet 901!

mattias  
#118433 Kom det luft i systemet på lastaren då?

Ska kolla om där är ström och om dom går. Återkommer med besked när jag kollat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ingen hyttvärme i Valmet 901!

valmet 901  
#118489 Vad har du för årsm? på dom vi har haft är dom där små till ac,n det sitter en större hjälppump på vänster sida om motorn brevid startmotorn som är till värmen,den har vi fått bytt några gånger,brukar bli utan värme om man kör uppför så motorn kommer lägre! Det kanske inte va så på dom tidigare om det är en sån du har?

Användarvisningsbild

Re: Ingen hyttvärme i Valmet 901!

mattias  
#118930 Årsmodellen är en -00:a. Har inte kollat något på det än. Kommer snart närmre hemmet, lättare att leta fel när när man är inomhus. Kollade lite i reservdelspärmen, hittade de två pumparna men missade om där var någon mer pump längre bak vid motorn. Vilken årsmodell hade ni (valmet901) då?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ingen hyttvärme i Valmet 901!

valmet 901  
#119082 Vi har haft både en 00 å en 02a, på 02an och 911an som vi har nu så har jag bytt den stora pumpen, minns inte hur det va på 00an :???: dom kanske inte är lika som dom nyare,bra minne man har :-?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).