Bioenergi

Skogsgödsling

7 inlägg 6551 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogsgödsling

Bybonden  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119061 Brukar gödsla någon storsäck varje år, (750 kg) men kostnad för fraktkostnad över tusen kronor per säck.
Detta tycker jag är för mycket, hälften av varan är frakt.
Någon som har kunskap om om detta och kanske är lite insatt i logestik med gödselmedel?
Varför är NS 27-4 Axan billigare än skog-can.
Tacksam för tips.



   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsgödsling

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119079 Försök samköpa med ngn storbonne. Rent kväve, typ N34, ger nog mest tillväxt i skogen/investerad krona.

Konkurrensen bland gödselsäljare verkar vara lite si o så. Yara har nästan monopolställning här.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Skogsgödsling

Bybonden  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119133
nisse skrev:Försök samköpa med ngn storbonne. Rent kväve, typ N34, ger nog mest tillväxt i skogen/investerad krona.

Konkurrensen bland gödselsäljare verkar vara lite si o så. Yara har nästan monopolställning här.

/Nisse


Hej Nisse
Tror inte att det finns någon "storbonne" i dessa trakter som förbrukar sådana mängder.
Tycker det är dålig service när en tredjedel av priset är fraktkostnad.
Bybonden

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsgödsling

norrskog  
#714455 Biokol är i ropet. Kanske du skulle kolla med nån som i din närhet som kan tillverka det svart till dig i framtiden. Eller om du gör det själv

Användarvisningsbild

Re: Skogsgödsling

Vedproducent  
#714462
norrskog skrev:Biokol är i ropet. Kanske du skulle kolla med nån som i din närhet som kan tillverka det svart till dig i framtiden. Eller om du gör det själv

Min biokol blir svart! Det brukar ju kol vara. Men ska den ut i skogen måste den ”laddas” först.

Avatar Fallback

Re: Skogsgödsling

norrskog  
#714464 Jag laddar med nässelvatten . Gratis är gott😁

Användarvisningsbild

Re: Skogsgödsling

paavo25  
#715319 Jag har korrigeringsgödslat delar av mina skogar, Granplanterat, ca 05, kraftiga växt fel, betydande delar som ej gjorde toppskott. Åren gick, dåvarande skogsprofs, låt det vara, det är hjorten som äter, men de börjad vara tre m långa, jo säkert att det är hjort... Sedan seriösare, när frost uteslutigts, tos de barrprov. Det visade sig kraftig fosfor och magan brist. Gödslade med anvisad gödsel som innehöll massvis kväve i redan lundaktig skog så slog granen högväxel i. Själva spridande med en ford 4000 som har hög markfrigång, gick att köra mellan raderna, några få skubbar eller träd fick ge vikan. Nu, tätt som attan när granen gjort sig buskig men, års skotten är rakare,

Inkommande år blir det småningom att galldra, nu så täta träd, ser man dom defekta träden eller tar man ner dom enstaka felfria, helt enkelt när man ej ser stammen? Denna figur, lite med det öga blev hakki 400 prosessorn införskaffat.

Har sedan dess gödslat gran efter galldring, man ser dom tar det och på nåt sätt, dom döda bottnen blir fyda av blåbärsris?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).