Skotare

Minibrunett 578 svag!

34 inlägg 21135 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Minibrunett 578 svag!

Karlsson578  
#118771 fan så jävla less man blir!

Efter att ja fixade multiventilen så har den gått klart bättre, dock lite svag på fullt spakutslag på lågväxeln.
Den går hur fint som helst i skogen över stubbar och sten men så fort man kör en lite längre sträcka på väg så ger den upp mot slutet, och stannar och viner lite bar tills man drar bak spaken.
alltså lika som för bara att den gav upp på en gång då!

Tröstlöst med en maskin som inte orkar. lagom o köra ut den på isen o sänka den.

Den blir väll då troligtvis för varm då? det är väll slitet eller vad tror ni?

   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Minibrunett 578 svag!

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118774 Du måste kolla tryckrören som går från sentrumventilen o upp.Dessa kan spricka o då funkar maskin när den är kall o sen vidga sig röret o trycket försvinner ut när den blir varm.Plugga nere i lådan o prova så får du reda på om hydrostaten är slut.

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 578 svag!

Karlsson578  
#118783 Hej! ja jo måste försöka kolla dem. När du pratar om att plugga nere i lådan vad menar du då!

Rörena visst kan man bara lyfta av locket på huset och byta dem?

Väldigt tacksam för din och de andras hjälp.

mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Minibrunett 578 svag!

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118909 Det är där dom går in i sentrumventilblocket,det sitter en lucka på varje sida om hyd huset innanför sitter rören , om du pluggar där så får du reda på om det är hydrostaten eller rör eller överströmmare på utsidan.Du lossar alltså rören o sätter en plugg där dom sitter.Sedan ut o testa.Om det blir bättre så kan du sätta tillbaka ett rör i taget o testa ett för fram o detandra för back.

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 578 svag!

Karlsson578  
#118910 Hej! fårlåt om jag e tjatig men visst fan är det bara att lyfta på locket och skruva loss rören i huset för att få loss dem?? Tror nämligen att jag har ett par rör ligger. har ett nästan komplett hus så jag skall kolla :)

mvh.

   TS
Avatar Fallback

Re: Minibrunett 578 svag!

Karlsson578  
#119019 Var o kolla men jag hade bara ett tryckrör i reserv. Ingen som vet var man kan få tag i två nya. man kan ju alltid ringa en skrot men då vet man ju inte hur dem är?

Allra bäst vore ju o få sätta dit två nya, men var faskon kan man få tag på själva kopplingen med o-ring som går in i back ventilblocket?

mvh

Edit: jag ringde vmd men dom hade inga rör. och så fick jag tag på han som jag köpte minin av och vad han säger så skall de ha gått igenom hydralpumparna och själva hydralmotorn till drivlinan. Så det kanske finns hopp :)

Skall försöka byta dom högtrycksrörena så fort jag får tag i ett par andra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Minibrunett 578 svag!

county  
#119053 kan du ikke bare bytte plass på de hvis de er like, til du får nye..

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 578 svag!

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119071 Ring Claes på Bjälkabomaskin så tar han fram rör.Tele tidigare i tråden.Du måste lossa luckorna på sidan för att få loss rören dom är klammade där.

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 578 svag!

Karlsson578  
#119929 Halloj! ringde o prata med Claes och han sa att vi skulle prova att plugga nå rör som kom upp vid hög o låg växeln. för att se om det var nå fel där. så får prova det innan vi tar o byter rörena.

Kollade ju igenom tråden och såg att du hade ju skrivit det skogogräv. att man skall plugga ventilerna på sidan. och det är ju de rören som kommer upp i huset vid hög och låg :P får att och prova det först så får vi köpa nya rör sedan iso.

   TS
Avatar Fallback

Re: Minibrunett 578 svag!

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120125 Skriv gärna o berätta hur det går,är alltid inntressant hur det går.
Mvh Magnus

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 578 svag!

skauten  
#120223 Har hatt en 578 for ca 15 år siden. Det var en kombinert hoggare - skotare. Det sitter 2stk høgtrykkrør inne i hydrostatdelen. Jobber med ca 500kg trykk de sprakk for meg noen ganger . For å få se dem , må du ta ut golvet på hytta. så av med lokket på hyddrostatdelen på traktor-kroppen. Sitter litt kronglet til. Jeg hadde den tiden god kontakt med fabrikken i Fillipstad.

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 578 svag!

Karlsson578  
#120859 Hej! Började plugga rörena i lördags det gick utmärkt tills det att det sista röret plötsligt var av större dimension och självklart hade man inga pluggar till det. Så nu med nya pluggar gör jag ett nytt försök på lördag :D

Passade även på att plugga bort handbromsen helt då oket ändå inte sitter där. då jag fick ett tipps om att den kunde krångla :/

Hur fan blir det nu med växlarna? kan man växla mellan hög och låg även fast ventilerna är bort kopplade??

Återkommer med resultat ...

   TS
Avatar Fallback

Re: Minibrunett 578 svag!

Valmet 911/965  
#126849 Hei,

jeg har en 578 med nett det samme problemet, maskinen blir veldig svak på frammdrifta når den kommer i driftstemparatur.
skal åpne jeg og å sjekke røra inne i kassa.

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 578 svag!

Karlsson578  
#127018 Hej! Jag har inte fått ändan i vagnen o bytt rören ännu. men nu när det blir lite mindre att göra efter vintersäsongen skall jag se till att det blir gjort. Körde ett ved lass idag o det gick bra.

Du kan väll höra av dig när du har kommit på vad som är fel. Så kan vi dela åsikter och hjälpa varandra!

Mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Minibrunett 578 svag!

Valmet 911/965  
#127029 jeg har hatt ut rørene og sjekka i dag, kan ikke se noe på dem, haqr montert sammen og prøvekjørt men fortsatt samme resultat, kobla til mannometer/pressure gauge på "Centrumsblokka" og sjekka, trykket ligger og hopper mellom 110 - 130bar og hgopper/skjelver når maskina er i driftstemparatur, maskina er like svak begge veger, dette tyder vekk lanskje på at røra er ok ?!?
på mannometeret mitt skulle vell også trykket vært noe høyere ?

når maskina ikke klarer mer så skriker det også veldi i pompedelen mot (multiventilen) og det blir en stor varme utvikling.
jeg holder nok en knapp på at pumpa er utslitt...

har ikke prøvd å blenda røra endå, jeg mangler JIC blindplugger, men skal prøve dette som et siste forsøk, er maskina likedann når jeg har blenda er det nok hydrostat pumpa som er utslitt. noen som vet vor man eventuellt kan få tak i nye deler/ rep. sett til denne ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).