Skördare

Reservdelar till Valmet 701 Skördare

11 inlägg 7854 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Reservdelar till Valmet 701 Skördare

Jeppe81  
#118952 Hej allihop..
Är ny på forumet och skulle behöva lite hjälp.
Har införskaffat en Valmet 701 som jag håller på att laga på.
Är det någon som vet var man kan få tag i grejer till denna maskin?
Borde ju finns någon skrotad maskin i vårt avlånga land.
Är främst ute efter hydralkolven till låsningen (stabilliseringen) av midjan eller iallafall måtten på den.
Den saknas nämligen på maskinen i fråga.
Tacksam för hjälp.



   TS
Avatar Fallback

Re: Reservdelar till Valmet 701 Skördare

ulfgustav  
#118986 Denna maskin är ju ca 20 år gammal, det innebär att det borde finnas maskiner hos de som handlar med eller skrotar begagnade skogsmaskiner. De allra flesta maskinerna såldes i södra sverige

Avatar Fallback

Re: Reservdelar till Valmet 701 Skördare

Jeppe81  
#118988 exakt 20 år faktiskt, är en -91:a.
Har dock inte hittat en enda skrotatad maskin och jag har ringt runt en del.

   TS
Avatar Fallback

Re: Reservdelar till Valmet 701 Skördare

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118990 Vi har haft hur mkt grejjer som helst, å har haft annons på grejjerna till gratispriser, renoverade pumpar å motorer... Å nästan skänkte bort dom viktigaste grejjerna till en som bygger nått eget... å en massa hydraul kolvar å grejjer åkte på skroten:(

Användarvisningsbild

Re: Reservdelar till Valmet 701 Skördare

Kse  
#118998 Bygger väl på Valmet/Lundberg 343 till stor del så där finns ju en hel del att få tag på dock inte midjelås.
http://www.lundberghymas.se/lh/parts.html

Avatar Fallback

Re: Reservdelar till Valmet 701 Skördare

ulfgustav  
#119007 Det är riktigt som Kse säger att grund ideen till Valmet 701 var att nyttja Lundberg 343 och endast göra smärre modifieringar kompletteringar. Tanken var mycket god men tyvärr så höll inte detta, efter några prototyper så krävdes det succesivt modifieringar, därför så får man vara lite försiktig här och kolla upp sakerna så att det inte blir fel.

Hos Lundberg Hymas finns Mattias Pettersson på eftermarknad han kan kanske hjälpa, de har ju för övrigt under rätt lång tid haft utförsäljning av äldre reservdelar och sk low flyers till fantastiskt låga priser

Avatar Fallback

Re: Reservdelar till Valmet 701 Skördare

Jeppe81  
#119038 Gör nästan ont att höra det som nutte säger det funnits massa delar till vrakpris som skänkts bort och skrotats.
Vilken firma var det som hade dessa delar nutte?
Har pratat med Mattias på lundbergshymas men han kan ju tyvärr inte hjälpa mig med midjekolven då den den kom från valmet.
Har underlag och ritningar på maskinen med valmets art.nr men tyvärr hjälper det mig inte med dimensioner eller tillverkare på kolven.
Hade ju varit kanon om det fanns någon här med en likadan maskin som kunde gett mig lite info från sin maskin.

   TS
Avatar Fallback

Re: Reservdelar till Valmet 701 Skördare

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119046 De va vi själva som hade en 701 tidigare, dels följde en massa delar med maskinen när vi köpte den, åsså köpte vi upp delarna av en som va på väg att gå i KK som hade haft en 701 å hade en massa delar liggande, å för att få tag på pengar till skulderan han hade så vare snabba pengar som gällde....
När vi bytte in maskinen efter nått år så behöll vi grejjerna(delarna) i tron om att det skulle gå å sälja dom för att få lite mer för dom... Att skicka me delar med maskiner när man byter in dom brukar ju inte ge några pengar alls...

Men Det va svårsålda grejjer... Som sagt... Renoverad åkmotor å pump sålde ja till nån som byggde nån maskin själv... Å hydraulkolvar osv åkte på skroten pga platsbrist.... det kan finnas nån enstaka grejj kvar... ja kan höra me farsgubben om det ligger nått kvar å skräpar...;)

Avatar Fallback

Re: Reservdelar till Valmet 701 Skördare

Jeppe81  
#119048 Vore kanon om du ville kika de finns något kvar, finns som sagt ett och annat att göra på denna maskinen.
Verkar dock svårare än jag trodde att få tag i delar.
Hade ni mycke problem med den maskinen ni hade då? Va hade i för aggregat?
Tips i ren allmänhet?
Tanken är att jag och farsan ska ha den som gårdsmaskin för första-gallringar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Reservdelar till Valmet 701 Skördare

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119068 hade SP350 aggregat på den (vet att ja har en NY hjulmotor till det aggregatet iaf)... Hjulaxlarna fram kommer säkert gå av nån gång, standard fel... Är en kort axel på navet som hjulet sitter på så att säga...

Vår kran va ngt ombyggd... nån kolv var flyttad för att den skulle bli starkare längst ut, vilket den va... sen va den maskinen höjd me klotsar mellan ram å axlar, ca 10 cm, å det gjorde en del på både framkomligheten å utseendet iaf;)...

Annars en mysig maskin... Nån kanske har sett den.... Det är nog en av få Gråa valmetar(701or);)... Vi lackade om, å valde att göra det röda ljust grått ist...

Avatar Fallback

Re: Reservdelar till Valmet 701 Skördare

Petere  
#119519 Körde en 701 ett tag vi köpte knutar till driften via unicardan. Annars var det Valmet och Hymas som gällde.
Det satt ett Grangärde 828 på våran, vilken mardröm..
Mycket smidig maskin, men ville tyvärr inte gå så lång stund åt gången.
Den vi hade var svart med lite rött..
Håll koll på kran infästning, fram axel och knuten i midjan.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).