Avverkning (slutavverkning)

Avvtalsbrott vid avverkning?

16 inlägg 8295 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avvtalsbrott vid avverkning?

Krille02  
#119018 Hejsan!

Har just haft en avverkning av gran på ca 20 ha och i kontraktet skrevs att ingen tall fick tas. Under på gående avverkning frågade skotaren om dom kunde ta någon enstaka tall för att öka framkomligheten när dom skulle ta groten. Jag accepterade detta och att dom inte får ta mer än nödvändigt. Sen när all avverkning var klar åkte vi upp och tittade och de hade blivit uppskattningsvis över 100 kubikmeter tall, vilket vi reagerade på för det är uppskattningsvis 80 st tallar. Det dröjde inte många dagar efter avverkningen var klar innan lastbilar körde bort endast tallen, resterande grantimmer har nu legat i snart 2 månader. Det har nu gått över över en månad sedan dom körde därifrån tallen och idag fick jag kontakt med skogsbolaget som köpte avverkningen. Dom har inga intumningssedlar på tallen utan säger att de vara 96 kubikmeter. Sen ger dom mig ett pris för tallen jag inte accepterar. Har tänkt åka i skogen efter avverkningen för att se vart tallen dom tagit stått någonstans, men mängden snön gör det svårt. Dom har med 99% säkerhet tagit alldeles för mycket tall, därav saknad av bland annat intumningssedlar. Dom hade säkert stort behov att tall timmer och körde därifrån tallen för att vi inte skulle hinna se hur mycket dom i själva verket hade avverkat.
Det står klart och tydligt i kontraktet att ingen tall fick tas, plus att inga intumningssedlar finns på den övriga tallen dom tagit.

Vad finns att göra nu?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Avvtalsbrott vid avverkning?

charger  
#119022 Hej krille det som har hänt här är något som inte är unikt, men du har trumf på hand det är såklart kontraktet

som gäller , i vår när du ser tallstubbarna kan du räkna hur många tallar de har stulit,
det här kallas överavverkning och tallen ska ersättas med det dubbla virkesvärdet. Stå på dig annars gör någon annan det.
och lycka till !

Avatar Fallback

Re: Avvtalsbrott vid avverkning?

Krille02  
#119024 Tack för svar!

Har inte varit med om detta i så stor skala innan. Så hur går jag till väga nu och vem kontaktar jag angående detta?

Är de bolaget som avverkat jag tar upp detta med eller finns de någon annan instans som driver igenom detta?

För om jag pratar med skogsbolaget kommer dom med stor sannolikhet att neka och neka ännu mera om att betala ut dubbla virkesvärdet.

Kanske finns det någon "allmänna reklamationsnämnd" för skog också?

Har i alla fall ringt runt till andra skogsbolag angående talltimmer priser. På lägsta ställen bjöd dom drygt 800 kubiken och på högsta drygt 900 SEK kubiken för talltimmer. Bolaget som avverkade gav mig 600 SEK kubiken på telefon som jag självklart vägrade acceptera.

Egentligen kanske detta är små saker att bråka om?! Men när dom försöker lura mig på tallen känns det som att jag vill markera att detta inte är accepterat. Eftersom jag klart och tydligt sagt och skrev i kontraktet att INGEN tall fick tas....

Tack!

   TS
Avatar Fallback

Re: Avvtalsbrott vid avverkning?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119027 Väldigt nonchalant!

Varför skall man komma undan med virkesstöld genom att betala knappt marknadspris? Då finns ju inget incitament att sköta sig bättre en annan gång.

Vad står det i kontraktet ang hur ev tvister skall lösas? Nu tycker jag inte detta verkar vara en tvist, utan ett lagbrott.
Kontraktet verkar ju omöjligt att missförstå eller på annat sätt bortförklara.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Avvtalsbrott vid avverkning?

ulfgustav  
#119028 Detta är ganska typiskt för nutidens "skogsrövare=virkesköpare" skövlar och när man kommer på dom och kräver rättelse ja då bjuder dom en struntsumma. Det är med andra ord nutidens "Baggböleri"

Stå på dig

Avatar Fallback

Re: Avvtalsbrott vid avverkning?

Krille02  
#119031 På frågan varför dom inte hade några intumningssedel på övrig tall svarade dom: Eftersom totala avverkningskubiken redan var räknad fick dom ingen intumningssedel. Detta trots att tallen inte alls var medräknad i totala avverkningskubiken, det var endast grannen.

Jag sa muntligt att om de var någon enstaka tall i vägen vid körning av grot, kunde dom ta den. Men det vet jag med säkerhet att de inte alls var några 100 kubik tall som skulle varit i vägen.

Tar man träd utöver de som står i kontraktet skall man noga kontrollera kubiken genom att tumma in på sågverket.
Bara en sån sak att dom strunta i tumma in tallen på sågverket gör att man vill gå till botten med det hela.

Är de skogsbolaget man vänder sig till eller finns de någon annan enhet som hjälper till i såna här ärenden?

För känns lite som David mot Goliat om jag själv skall slåss mot ett skogsbolag, trots att jag kanske har rätten på min sida?!

För vägrar dom betala mer än vad dom tycker finns de inte så mycket jag som enskild person kan göra, eller?

   TS
Avatar Fallback

Re: Avvtalsbrott vid avverkning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119039 Tråkigt, men du står nog ensam. Det är två företag mot varandra, och det blir att dra dem till tinget om ni inte kommer överens. Det går väl att anmäla dem för virkesstöld, men tror polisen lägger ner det där när de ser kontraktet.

Har inga bra tips annars.

Avatar Fallback

Re: Avvtalsbrott vid avverkning?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119040 Du lär ju ha nån typ av försäkring för din fastighet och där ingår ett moment för rättsskydd. Bara vetskapen om att du är försäkrad kan göra dem mera medgörliga.

Användarvisningsbild

Re: Avvtalsbrott vid avverkning?

Skogshuggarninorr35  
#119041 Tycker att du ska kontakta vår käre vän Bertilsson som håller låda i tråden "Vida avverkar så här" han har nog bra tips. :grin:

Avatar Fallback

Re: Avvtalsbrott vid avverkning?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119070 Ge dom EN chans till, att betala det DU begär.
Skicka räkning om de inte går med på dina villkor.
Räkning med ränta, på 30 dagar.
Skicka EN betalningspåminnelse.
Vid utebliven betalning, Kronofogden direkt !
Inget snack med bolaget om indrivningshot.

Avatar Fallback

Re: Avvtalsbrott vid avverkning?

wigge  
#119322 Fick 5 ggr virkespriset av SCA när dom varit in å naggat, inte mkt bråk heller.

Avatar Fallback

Re: Avvtalsbrott vid avverkning?

Mikaeel2  
#119697
Krille02 skrev:På frågan varför dom inte hade några intumningssedel på övrig tall svarade dom: Eftersom totala avverkningskubiken redan var räknad fick dom ingen intumningssedel. Detta trots att tallen inte alls var medräknad i totala avverkningskubiken, det var endast grannen.

Jag sa muntligt att om de var någon enstaka tall i vägen vid körning av grot, kunde dom ta den. Men det vet jag med säkerhet att de inte alls var några 100 kubik tall som skulle varit i vägen.

Tar man träd utöver de som står i kontraktet skall man noga kontrollera kubiken genom att tumma in på sågverket.
Bara en sån sak att dom strunta i tumma in tallen på sågverket gör att man vill gå till botten med det hela.

Är de skogsbolaget man vänder sig till eller finns de någon annan enhet som hjälper till i såna här ärenden?

För känns lite som David mot Goliat om jag själv skall slåss mot ett skogsbolag, trots att jag kanske har rätten på min sida?!

För vägrar dom betala mer än vad dom tycker finns de inte så mycket jag som enskild person kan göra, eller?



Jag är en fullständig rookie när det gäller skogsfrågor men jag är väldigt intreserad av skog.


Något som jag däremot kan en del om så är det avtal och avtalsfrågor - som jag nästan dagligen arbetar med. Som jag läser din beskrivning i dina inlägg så är det den som du skrivit avtalet med, som du ska föra diskussionen med. Ingen annan. Och mot den parten lägger du all din kraft och engagemang.
Det som står i avtalet det gäller.
Kör hårt och lycka till

// Micke

Användarvisningsbild

Re: Avvtalsbrott vid avverkning?

Mäki  
#119700
Mikaeel2 skrev:Jag är en fullständig rookie när det gäller skogsfrågor men jag är väldigt intreserad av skog.


Något som jag däremot kan en del om så är det avtal och avtalsfrågor - som jag nästan dagligen arbetar med. Som jag läser din beskrivning i dina inlägg så är det den som du skrivit avtalet med, som du ska föra diskussionen med. Ingen annan. Och mot den parten lägger du all din kraft och engagemang.
Det som står i avtalet det gäller.
Kör hårt och lycka till

// Micke


Men... hur är det när han själv har gått runt avtalet och get lov att avverka tall i den mängd det krävdes för att underlätta arbetet? Han har ju själv brutit avtalet och jag förmodar att det inte blev gjort en skriftlig ändring i avtalet.
Jag håller med om att det har begåtts ett fel när så stor mängd har blivit avverkad men utan skriftligt avtal är det ord mot ord som gäller. Om inte markägaren vidhåller att han inte get lov och hänvisar till avtalet där det står att det inte får avverkas tall.

Avatar Fallback

Re: Avvtalsbrott vid avverkning?

Mikaeel2  
#120151
Mäki skrev:
Mikaeel2 skrev:Jag är en fullständig rookie när det gäller skogsfrågor men jag är väldigt intreserad av skog.


Något som jag däremot kan en del om så är det avtal och avtalsfrågor - som jag nästan dagligen arbetar med. Som jag läser din beskrivning i dina inlägg så är det den som du skrivit avtalet med, som du ska föra diskussionen med. Ingen annan. Och mot den parten lägger du all din kraft och engagemang.
Det som står i avtalet det gäller.
Kör hårt och lycka till

// Micke


Men... hur är det när han själv har gått runt avtalet och get lov att avverka tall i den mängd det krävdes för att underlätta arbetet? Han har ju själv brutit avtalet och jag förmodar att det inte blev gjort en skriftlig ändring i avtalet.
Jag håller med om att det har begåtts ett fel när så stor mängd har blivit avverkad men utan skriftligt avtal är det ord mot ord som gäller. Om inte markägaren vidhåller att han inte get lov och hänvisar till avtalet där det står att det inte får avverkas tall.



Nu får väl trådskaparen korrigera om det finns felaktigheter, men som jag läser det första inlägget så fick ingen tall avverkas? Enligt avtalet.

Jag håller inte riktigt med om att ord står mot ord. Det finns ju ett avtal i botten

Tall har avverkats, och det stod som bekant i avtalet att ingen tall fick avverkas. Den som har avverkat tallen hävar det? Att man fick ta tall. Och då tycker jag att bevisbördan ligger på den som avverkat. Visa (bevisa)då att man fått lov (avtalat) om att få ta ut tall i den omfattningen. Kan man inte visa det, och faktum kvarstår. Jag då ska skadan "regleras"

Avatar Fallback

Re: Avvtalsbrott vid avverkning?

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120155 Men trådskaparen skriver ju att de frågade om det fick ta de tallar som stod i vägen för att kunna sköta drivningen på ett bra sätt, så visst har han givit sitt medgivande. Frågan är ju om vad ha nska få för pris på tallen, samt om att det var rimligt att avverka 100 kubik.

Nu är det ju svårt att sia om hur mycket tall det var på området, men 20 hektar och 96 fub tall låter ju inte mycket.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).