Skotare

Rottnes styrbara skotarvagn

24 inlägg 12612 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rottnes styrbara skotarvagn

finskpinne  
#106953 Men har dom inte filter som skall förhindra att skrot sprider sig i systemet!!?? Alla maskiner som jag har kört och skruvat med så har ju haft tryckfilter efter alla pumpar och returfilter före tanken och i vissa fall även sugfilter... Jag har inte haft något problem med skrot i hydraulsystemen förutom någon cylindertätning som har fastnat i någon ventil men det har ju ingen betydelse om man har skilda hydrostat och hydrauliksystem. Efter att arbetspumpen rasade på den förra skotaren jag hade så bytte jag bara pumpen och tryckfiltret och bytte en del olja... Men jag antar att det kan vara bra att ta det säkra före det osäkra. Jag är tveksam till att detta är ända orsaken till att man har skilda system.

   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Rottnes styrbara skotarvagn

glasshultarn  
#106987 Ja filtrerna ska ju ta de men man vet ju aldrig, det finns ju by-pas i såna också. Antar att behovet var större när de kom me miljöolja, va den inte sämre då? Nu mera e väl inte problemet så stort, gremo till e.x har ju gått ifrån dubbla tankar.
Jag har aldrig sett tryck filter efter pump på arbetshydraliken? Å sug filter e väl inte många som har pga kavitation?

Avatar Fallback

Re: Rottnes styrbara skotarvagn

p.ingemarsson  
#106989 Då byter du(fiskpinne) alltså inte olja när det går sönder utan bara pump och filter.

Användarvisningsbild

Re: Rottnes styrbara skotarvagn

finskpinne  
#106993
p.ingemarsson skrev:Då byter du(fiskpinne) alltså inte olja när det går sönder utan bara pump och filter.


Nu är det ju inte så att jag kör sönder en hydraulpump varje dag så jag kan ju inte riktigt kommentera detta. När det hände sist så var de inte så att alla inälvor i pumpen trasades sönder utan det var mest att en del gick itu och jag hann stänga av maskinen innan något allvarligare hände så då ansåg jag inte att det var nödvändigt. Det är klart att jag byter all olja om man får en massa metallspån i systemet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottnes styrbara skotarvagn

finskpinne  
#106995
glasshultarn skrev:Ja filtrerna ska ju ta de men man vet ju aldrig, det finns ju by-pas i såna också. Antar att behovet var större när de kom me miljöolja, va den inte sämre då? Nu mera e väl inte problemet så stort, gremo till e.x har ju gått ifrån dubbla tankar.
Jag har aldrig sett tryck filter efter pump på arbetshydraliken? Å sug filter e väl inte många som har pga kavitation?


Ponsse har nog filter direkt efter pumparna...

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottnes styrbara skotarvagn

roger82  
#106997 Kan ju nämna att på de äldre Gremo så händer det att en packbox går mellan pumparna så att oljan trycks ut i den ena tanken, man byter packbox och problemet återkommer. Lösning enligt Gremo: koppla ihop avtappningsslangarna så att nivån jämnar ut sig= samma olja överallt =)

Avatar Fallback

Re: Rottnes styrbara skotarvagn

blåbäret  
#119026 Tunga grejer. Min f12-01 väger 17 ton. Men då är ca 1 ton förstärkningar runt vagnsstryrningen.

Avatar Fallback

Re: Rottnes styrbara skotarvagn

javelhaven  
#119052 ja de där med vikten är väl ett litet problem kanske på S modellen, eftersom 60 cm djupa spår i en gallring inte är att föredra ;)
Har en 8 hjulig SMV som väger 17100kg, å den sjunker som en sten tycker jag.

Angående delade oljor ser jag de som något positivt. Iaf vid pumphaveri. Sen e de ju smidigt med 10-40 olja i hydrostaten som nån nämnde innan :).

Användarvisningsbild

Re: Rottnes styrbara skotarvagn

finskpinne  
#119058
blåbäret skrev:Tunga grejer. Min f12-01 väger 17 ton. Men då är ca 1 ton förstärkningar runt vagnsstryrningen.


:shock:
Är det då med band och kedjor och allt sånt eller???

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).