Traktorer och processorer

Anpassa Valmet 705 för skog och snö

652 inlägg 353805 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#118493 Ja det låter logiskt, Jag kallade fästet närmast traktorn som holm hade tillverkat för holmsfäste, fel av mig. Då kan jag förstå att obantteg sa som han gjorde. Holmsfäste är ju trekanten som ligger på golvet på bilden.
Senast redigerad av molnia sön 13 feb 2011, 19:30, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118667 Idag tog jag premiärturen på "riktigt" i skogen. Bitvis var det säkert en halvmeter lössnö, men 705:an skottade sig fram fint. Måste säga att den är ljusår bättre än Belarusen:-)

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#118798 Kul att det märktes stor skillnad för dig JF

Längtar själv ut i skogen, men ville inte ut innan vi hade kedjor på.
Vi fick hem kedjorna i fredags, till alla fyra däcken men än har bara bak kommit på. Jag var bortrest i helgen så jag kunde inte hjälpa till. Men min far har jobbat med fästet till snöbladet i helgen så nu har jag två suddiga mobilbilder att visa att han har varit duktig.
Fäste snöblad suddig.jpg

snöblad fäste suddig 2.jpg

Stora plåten, sidoplåtarna och klackarna är i 15 mm. I dragöglan sitter det ett fyrkantsrör 50x100 i 4mm gods som bulten med 36mm i diameter sitter igenom.
Fästet baktill är inte klart, tyvärr glömde jag ta bilder på det men det kommer allafall när det är klart.

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118843 Jag har bara kedjor bak och det har gått bra ändå. Körde två lass till idag och fortsatt lika nöjd. Ska du ha ventilpaketet i den lilla rutan eller den stora? Skulle ju vara gott att komma på nån fiffig lösning för den lilla rutan så stora rutan kunde vara stängd. Ska klura lite...

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

valtra a 72  
#118854
JF skrev:Jag har bara kedjor bak och det har gått bra ändå. Körde två lass till idag och fortsatt lika nöjd. Ska du ha ventilpaketet i den lilla rutan eller den stora? Skulle ju vara gott att komma på nån fiffig lösning för den lilla rutan så stora rutan kunde vara stängd. Ska klura lite...

Gör en bakrutekil, det har jag gjort på min valtra, funkar perfekt och så får man bättre plats på köpet.Har någon bild på kilen om du kollar på tråden palms skogsvagnar.

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

MrEast  
#118864
Har en idé om lastaren.
Det är inte möjligt att se spetsen på pallgafflarna från hytten och funderar på om en stor lasbilsspegel skulle hjälpa. Den ska bara monteras när man ska köra pallar och tänkte sätta den där den röda pilen är på bilden.Jag vet inte om det funkar, om man kan få rätt vinkel på spegeln så man kan se gafflarna.
vi bedriver inte något lantbruk på gården, det är arrenderat så vi kommer förmodligen bara köra vedpallar med gafflarna och några enstaka lyft.


Är ju alltid ett mörker att köra med gafflar på jordbrukstraktorer, men på våran A82 funkar det om man vänster eller högerställer gafflar så man kan kika på sidan av huven för att se spetsen på ena gaffeln sen får man köra lite på känn. Känns som det är enklare iaf än att köra med spegel. Allt är ju en vanesak iofs.

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118891
valtra a 72 skrev:
JF skrev:Jag har bara kedjor bak och det har gått bra ändå. Körde två lass till idag och fortsatt lika nöjd. Ska du ha ventilpaketet i den lilla rutan eller den stora? Skulle ju vara gott att komma på nån fiffig lösning för den lilla rutan så stora rutan kunde vara stängd. Ska klura lite...

Gör en bakrutekil, det har jag gjort på min valtra, funkar perfekt och så får man bättre plats på köpet.Har någon bild på kilen om du kollar på tråden palms skogsvagnar.

Snyggt bygge :-) Jo, hade tänkt mig en kil så småningom, men det får nog bli till nästa säsong. Här hemma har jag inte tillgång till mig, plåtbock och liknande så det får jag nog fixa på semestern i sommar när jag kan rulla iväg till en verkstad jag jobbat på förut.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#118906
JF skrev:Jag har bara kedjor bak och det har gått bra ändå. Körde två lass till idag och fortsatt lika nöjd. Ska du ha ventilpaketet i den lilla rutan eller den stora? Skulle ju vara gott att komma på nån fiffig lösning för den lilla rutan så stora rutan kunde vara stängd. Ska klura lite...


Jag tänkte först göra en bakrutekil, då jag har åtkomst till plåtbock mm men när jag nämnde det för min bror sa han att han tyckte spakarna kom för högt. Får kolla noggrannare på det sedan när det blir dax. Har en idé hur jag ska få spakarna i den nedre utan att vara för knöligt. Ska ut och bygga på fästet till dragstången nu.

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118943
molnia skrev:
JF skrev:Jag har bara kedjor bak och det har gått bra ändå. Körde två lass till idag och fortsatt lika nöjd. Ska du ha ventilpaketet i den lilla rutan eller den stora? Skulle ju vara gott att komma på nån fiffig lösning för den lilla rutan så stora rutan kunde vara stängd. Ska klura lite...


Jag tänkte först göra en bakrutekil, då jag har åtkomst till plåtbock mm men när jag nämnde det för min bror sa han att han tyckte spakarna kom för högt. Får kolla noggrannare på det sedan när det blir dax. Har en idé hur jag ska få spakarna i den nedre utan att vara för knöligt. Ska ut och bygga på fästet till dragstången nu.


Höjden är ok, fast kanske i högsta laget. Dock tycker jag de kommer lite för lång ifrån. Tar man in dem genom lilla ruran kommer de betydligt mycket närmare. Trioligtvis kommer de för nära så det blir svårt att svänga runt stolen..Det fästet jag gjorde är helt klart ett första test som jag kommer bygga vidare på, eller skrota. Jag kommer inte fortsätta ha det så här iaf.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Skogstomte  
#118947
JF skrev:
molnia skrev:
JF skrev:Jag har bara kedjor bak och det har gått bra ändå. Körde två lass till idag och fortsatt lika nöjd. Ska du ha ventilpaketet i den lilla rutan eller den stora? Skulle ju vara gott att komma på nån fiffig lösning för den lilla rutan så stora rutan kunde vara stängd. Ska klura lite...


Jag tänkte först göra en bakrutekil, då jag har åtkomst till plåtbock mm men när jag nämnde det för min bror sa han att han tyckte spakarna kom för högt. Får kolla noggrannare på det sedan när det blir dax. Har en idé hur jag ska få spakarna i den nedre utan att vara för knöligt. Ska ut och bygga på fästet till dragstången nu.


Höjden är ok, fast kanske i högsta laget. Dock tycker jag de kommer lite för lång ifrån. Tar man in dem genom lilla ruran kommer de betydligt mycket närmare. Trioligtvis kommer de för nära så det blir svårt att svänga runt stolen..Det fästet jag gjorde är helt klart ett första test som jag kommer bygga vidare på, eller skrota. Jag kommer inte fortsätta ha det så här iaf.


Vi tog bort den lilla rutan och ersatte med en 4mm plåt. I denna skar vi ett hål för ventilpaketet och gjorde ett fäste så att halva paketet kommer in ungefär, hela i överkant och jäms med i nederkant. Stadigt. Har tyvärr ingen bild för tillfället :sad: Den lilla rutan kan man avvara utan större problem.

Bakrutekil skymmer en hel del, annars är det en smidig lösning.

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118949 Jag tyckte att när jag hade 6 spak kom spakarna för långt ifrån mej när de stack in genom nedre rutan,
nu med hydralservot kommer dom in så kan få en mer avslappnande sittställning

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Skogstomte  
#118951
gnisten83 skrev:Jag tyckte att när jag hade 6 spak kom spakarna för långt ifrån mej när de stack in genom nedre rutan,
nu med hydralservot kommer dom in så kan få en mer avslappnande sittställning


Jo, inte helt enkelt att placera 6-spak perfekt iom att ventilen är en massiv klump i mitten. Vi har i princip knäna mot ventilen. I vårt tycke är det bästa alternativet om man inte vill börja såga i själva hytten :surp: Självklart är hydraul/elservo lättare att placera ergonomiskt.

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118961 Hmm nu blandade jag ihop lite :oops:
6 spak hade jag i 650 innan och där hade jag en spakförlängning som gick
in över knäna för att få vettigare körställning.
I 805an hade jag mek 2 spak innan hydralservot

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#118963
JF skrev:Höjden är ok, fast kanske i högsta laget. Dock tycker jag de kommer lite för lång ifrån. Tar man in dem genom lilla ruran kommer de betydligt mycket närmare. Trioligtvis kommer de för nära så det blir svårt att svänga runt stolen..Det fästet jag gjorde är helt klart ett första test som jag kommer bygga vidare på, eller skrota. Jag kommer inte fortsätta ha det så här iaf.


Jag kan mycket väl tänka mig att det blir i närmsta laget. Har varit trångt då jag vred runt stolen med lilla rutan lite öppen för att få en uppfattning. En galen ide jag fick någon gång var att flytta hela ventilpaketet för yttre hydralik längre bak och uppåt.Då får man förlänga stagen som går till dom olika ventilerna. Mycket jobb men jag uppfattade det inte som omöjligt, (kolla tidigare i tråden på bilden från intruktionsboken om yttre hydralik). När det är gjort kan jag förlänga hytten bakåt och få mer utrymme för fötter,knän och ventilpaket till huggarvagn. Skulle vilja ha en nyare huggarvagn med el eller hydralservo men än har vi 2 spaks ventilpaket.

Upptäckte ikväll att vi är tvungna att göra en knäck på dragstången för att inte gå emot framaxeln. Så det blir det att göra i morgon kväll.I morgon kväll kan det nog även bli premiärtur med snöbladet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#118967 jag vet om att det är i ett annat forum men
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... &&start=30
I denna tråd visar en kille hur han gör en bukplåt till sin same men på sida 3 visar han även hur han har gjort en skogskil/bakrutekil som det är plexi/plast i så han ser igenom. Mycket intressant tråd.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).