Skotare

Vridhustilt

14 inlägg 4261 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vridhustilt

rocky  
#118435 Någon som har tiltbart vridhus på skotare :?:
För och Nackdelar :?:



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Vridhustilt

novis??  
#118477 jag har bara haft det på en master jag körde å det var skit bra hade en demo 250 som det satt på körde då i gallring saknade det sedan på 838an

Användarvisningsbild

Re: Vridhustilt

Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118488 Vi hadde de på gamla 1210:an å jag saknar krantilten varenda gång man skotar i en galring.
Störst fördel va det ju när det lutade men man anväde den även på plan mark.Några direkta nackdelar kommer jag då inte på.

Avatar Fallback

Re: Vridhustilt

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118499 Hardet på en gammal Master,förutom att du bibehåller svängkraften i lutningar så har du möjlighet till lägre transporthöjd.
Dessutom äter det upp en del vibrationer.

Nackdelar :?:

Tjaa är ju ett par cylindrar till förstås men dom är nog ganska problemfria,jag saknar tiltmöjlighet på nya maskiner.

Användarvisningsbild

Re: Vridhustilt

rocky  
#118522 Vad roligt att det finns intresse från entreprenörer och att det verkar vara en saknad funktion.
Någon som vet om någon maskintillverkare har det som tillval?
Har hört att maskiner som går till Schweiz byggs om till vridhustilt.
Finns det någon firma i Sverige som bygger om maskiner eller har någon konstruktion som kan eftermonteras?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vridhustilt

Tosca  
#118527 Ecolog har torntilt som tillval, jag tycker mig ha sett Gremo med det men jag kan ha fel, hittar inget på deras hemsida.

Användarvisningsbild

Re: Vridhustilt

skogsjan695xl  
#118539 Krantilt är skitfint när man kör i backar så inte vridhuset behöver ´´lyfta´´ kranen med svängen.

Jag har hört att JD hade nått på gång med krantilt, vet inte hur det blir.
Ponnse har väll krantilt om inte jag missminner?

Avatar Fallback

Re: Vridhustilt

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118569 Valmet har det som tillval vet jag. Minns att de visade det på en 860 sist det var elmia wood.

Avatar Fallback

Re: Vridhustilt

_Espen  
#118660 Ponsse har det ihvertfall på dualen.Burde vært standard på alle.

Användarvisningsbild

Re: Vridhustilt

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118742 krantilt finns som tillval för JD 1210E

Avatar Fallback

Re: Vridhustilt

Perran  
#118749 Om jag inte missminner mig så fanns det krantilt på den Cat 574 som jag rattade i skolan. Det finns som tillval hos Eco Log!

http://www.eco-log.se/datasheets/brochures/Eco_Log_-_C-serie_Skotare.pdf

Användarvisningsbild

Re: Vridhustilt

rocky  
#118807 Hm som det verkar så är det bara på större skotar 12T+.
Ingen som sett det på mindre skotare typ 9-10T klass?
Den maskin jag såg från Schweiz var det monterat på en F10, men annars verkar det som det bara är större skotare?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vridhustilt

schough  
Användarvisningsbild

Re: Vridhustilt

finskpinne  
#120892 JD monterar nog åtminstone på 1010 E. Man får väl vilken utrustning som helst, det är väl bara en kostnadsfråga. Kör man ofta i kuperad terräng är det ju en stor fördel för annars blir nog skotningen långsam när man först måste dra varje knippe in mot maskinen för att sedan kranen skall orka svänga kranen över lasset. I gallring skulle man ibland också vilja ha tilten för att inte behöva flytta maskinen så ofta för att undvika stamskador.

En 1010E med tilt:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Qetb6VxCaZg[/youtube]

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).