Föryngring

frötall

63 inlägg 30649 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

frötall

Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11856 frötall används aldeles för ofta som förygnringsmetod iallafall här nere i södra sverige. ofta blir det väldigt fel hos passiva markägare som tycker det låter bra med frötall för dom slipper plantera.. men om frötall ska funka som bra föryngrings metod så krävs mer arbetstimmar än vanlig plantering.. Första stora felet är att frötallen får stå kvar aldeles för länge, o då blir det mer skador på det nya beståndet när man tar ner dom.. o tars dom inte ner alls så kommer det inga plantor under o då får man ganska stora ytor /ha som inte blir produktiv skogsmark. och för att få fram ett fint bestånd krävs fler röjningar än planterad skog för att lyckas.. men därimot för den akiva skogsägaren kan frötall vara ett bra hjälpmedel tycker jag..



   TS
Arevo
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11868 Kloka ord.Tyvärr predikar du nog för redan frälsta.Passiva markägare letar knappast info på ett skogsforum.

Ett tips är att låta frötallen stå i ca 3-5 år och sedan göra en lätt markberedning.Fröproduktionen ökar nämligen flera hundra procent ca 4 år efter friställning.Man kan även med god ekonomi gödsla sina frötallar.Då slipper man oftast risken för "brunnar" efter fällning.
10-15 st frötall/ha som evighetsträd tycker jag väl pryder sin plats och bryter av plant/ungskogen fint.

Generellt håller jag dock med.Alldeles för ofta ser man en knippe lejonsvansar lämnade där hälften kommer att blåsa ned och utan markberedning blir resultatet magert.

Jag skulle gärna föryngra naturligt mera,men plantering är betydligt enklare/säkrare. Sådd hamnar lite i mitten och ger möjlighet till förädlat material.Vid anläggning av blandskog med varierande marktyp kan man lämna frötall på torrare ,högre partier markbereda hela ytan och plantera gran där det passar.Kräver också mera planering tillsyn och skötsel men marken utnyttjas bättre.

/Nisse

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11871 Sen så skall man inte glömma att tallar liksom aldrig blir anat än avätna buskar i vissa delar av landet... 😡

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11874
Mangan skrev:Sen så skall man inte glömma att tallar liksom aldrig blir anat än avätna buskar i vissa delar av landet... 😡


så sant så sant..

   TS
Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11881 Tycker att valet står mellan planterad gran och självsådd tall för det mesta. Planterad tall blir usel kvalitet även om den skulle råka klara sig från älgen.

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13486 Håller helt och hållet med. Är alltför ofta man kör på köp och det ska ställas frötall,ofta så är tallen väldigt ful. Skulle passa mycket bättre med gran.
Vissa skogsägare tänker inte längre än näsan räcker verkar det som. Tycker att de slipper betala plant. Det allra värsta är ju när de skiter i markberedningen,vilket jag anser är det alldra viktigaste.
Hugg helt rent,är det ev. lämpligt för grotuttag så kan man plantera ett år tidigare,plus att plantan är ju lurad till att vara 2 år. Redan där har du tjänat 3 år i tillväxt. Plus att du stoppat en högkvalitativ tålig planta i marken mot nån självsådd nödfödd tallstackare.
På sikt så har dom igen plantkostnaderna flera gånger om,bättre kvalite m.m. Sen kostar det ju att åka dit och ta ner fröträden vid senare tillfälle. Visst,de har väl växt på sig aningen,men de e ju marginellt.

Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13487 Frötall är överreklamerat! Det självsådda äts upp av rådjur lika mycket som planterad. Frötallarna blåser ner vid minsta vindpust och orsakar
ökade kostnader när man själv inte har några resurser för att ta hand om
vindfällen.
Vi tog upp ett hygge 1995 där vi blev lurade att lämna frötall,
i två omgångar blåste de ner och 2006 högg vi resterande med skador
på planterade granar.
Man kan väl lämna några unikt fula tallar det bryter också av en tom horisont.
Ingen slutavverkningsanmälan skulle godkännas om inte markägaren
gör markberedning efter avverkning :x

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13508 Om man markberader eller inte lägger de väl sig inte i,det dom kollar är ju att de kommer föryngring. Å nå skit kommer de ju alltid upp inom sin tid.
Röjkvist skrev:Frötall är överreklamerat! Det självsådda äts upp av rådjur lika mycket som planterad. Frötallarna blåser ner vid minsta vindpust och orsakar
ökade kostnader när man själv inte har några resurser för att ta hand om
vindfällen.
Vi tog upp ett hygge 1995 där vi blev lurade att lämna frötall,
i två omgångar blåste de ner och 2006 högg vi resterande med skador
på planterade granar.
Man kan väl lämna några unikt fula tallar det bryter också av en tom horisont.
Ingen slutavverkningsanmälan skulle godkännas om inte markägaren
gör markberedning efter avverkning :x

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13515 Jag måste ha haft en otrolig tur då, har två skiften där förra ägaren lämnade frötallar, ingen markberedning har gjorts. Men återväxten är god och det verkar som om kvaliten på tallarn är bra.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13517 Samma här! Jag har bara hjälpplanterat lite med gran fläckvis o inte röjt för hårt utan låtit älgen ha o välja på. Har nu ganska mycket fin tall som kommit över beteshöjd. Fröträden tog jag manuellt o körde ut själv. Ska man in med en skördare så blir det förmodligen mer skadat.

Kan tillägga att grannskiftet som höggs samtidigt o föryngrades med fröställning röjdes tidigare o mkt hårdare av sydved. Nästan 100% är sönderbetat idag.

Magnus M

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13520 Påstår inte att det är omöjligt att få till det,på vissa marker sprutar planten upp. Men jag har varit med om många fler skräckexempel på att det inte lyckats.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13534 Förr var det tydligen vanligare att man planerade för frötall genom ljushuggning/timmerställning.Då är ser nog statistiken bättre ut.

/Nisse

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13552
Röjkvist skrev:Frötall är överreklamerat! Det självsådda äts upp av rådjur lika mycket som planterad. Frötallarna blåser ner vid minsta vindpust och orsakar
ökade kostnader när man själv inte har några resurser för att ta hand om
vindfällen.
Vi tog upp ett hygge 1995 där vi blev lurade att lämna frötall,
i två omgångar blåste de ner och 2006 högg vi resterande med skador
på planterade granar.
Man kan väl lämna några unikt fula tallar det bryter också av en tom horisont.
Ingen slutavverkningsanmälan skulle godkännas om inte markägaren
gör markberedning efter avverkning :x


Jag har helt andra erfarenheter. Frösådda tallar går älgen knappast alls på, däremot planterade. Tog också upp ett hygge 1995 och där överlevde alla frötallarna utom en både Gudrun och Per medan granarna i den angränsande skogen föll som furor :wink:

Om man planerar placeringen av frötallarna så att de kommer att stå nära de vägar man andå tänker ta upp inför förstagallringen så kan man fälla tallarna nästan i körvägen senare. Kanske lite mera jobb med att välja ut frötallar men för oss som har skogen mer som hobby än yrke tycker jag det passar bra.

Användarvisningsbild
XP  
#13621 Har ett hygge som är en 7-8 år och där står frötall, det mesta är tallmark. Där det är lite bättre mark har jag stödplanterat gran, annars får frötallarna göra jobbet och det ser ut som det går riktigt bra än så länge.

Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17580 Hur länge måste man behålla fröträden? Har en avdelning där förre ägaren ställde frötall och markberedde för 7 år sedan. Man kan då inte se något föryngrat bestånd ännu. Hur många år tar det för ett tallfrö att gro och rota sig till en planta? Ska man anta att tallarna släppt sitt frö nu eller skall jag spara dem tills ett nytt bestånd med säkerhet växt upp?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).