Vedmaskiner, flishuggar

Japa eller Palax?

21 inlägg 22973 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Japa eller Palax?

smissen  
#117348 Hallå alla vedkapare!

Ska till och köpa en ny vedmaskin, efter fjolårets parodi med en kermitgrön äckelmaskin!!
Nu är frågan Japa eller Palax?, vill ha en hyudrauldriven maskin och inga remmar samt både el & traktordrift!!

Kom med tips!!

//Smissen



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Japa eller Palax?

Tall  
#117350 Palax ks 50 8)

Avatar Fallback

Re: Japa eller Palax?

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117362 är priset ingen fråga så gå på en http://www.posch.com/ de verkar grymma!

Avatar Fallback

Re: Japa eller Palax?

smissen  
#118566 Då var det bestämt och beställt!! Det blev en Japa 375 Expert!! Ska bli kul att se hur den fungerar!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Japa eller Palax?

loppan  
#118607 Hur lång leveranstid blir det?
Väntar med spänning på rapport efter provkörning.

Avatar Fallback

Re: Japa eller Palax?

smissen  
#118608 Hallå Loppan!!

Skulle få den i början av Mars! Jag kommer att tala om hur den går, självklart, men allt måste gå bättre än Kellfri skiten!!

/Smissen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Japa eller Palax?

loppan  
#118663 Jasså det var du som drabbats av den där gröna sörjan. De kellfriprodukter jag har som är något att ha bla en vedklyv
som är så gamla så det var innan de började tillverka saker långt bortistan. Dom köpte nämligen in sina produkter från
externa tillverkare i början.
Resten är historia... Bortkastade pengar att handla av dom.
Jag har en japa 700 med klinga från 2004 men som börjar kännas lite liten.
Det är väldigt bra kvalite´ på dom men vissa mindre konstuktionslösningar retar man sig lite på,men så är det väl alltid.

Avatar Fallback

Re: Japa eller Palax?

smissen  
#119949 Hallå! Japan har anlänt!! Nu skall det bara monteras på ett 220 v uttag till spånsugen sen en stos till den, sen är det bara att köra!! Jag återkommer med rapporter men maskinen ser rejäl ut kan jag säga!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Japa eller Palax?

loppan  
#121453 Hur har det gått med 375 an på vedbacken?

Avatar Fallback

Re: Japa eller Palax?

smissen  
#122191 Hallå Loppan mfl.!
Jodå Japan går fint, det enda riktigt negativa kanske är att det krävs 25 amp säkring för att köra el!! Men annars går den kanon!! På firman där vi för det mesta kör är det lungt men om man skall ut till folk och köra så blir det nog problem med elkapacitet och man får köra på traktorn istället då!
Lite bilder kommer på maskinen i produktion!
Sen hade det varit bra om inmatnings"rännan" hade lutat lite för att veden hela tiden skulle ligga an mot den inre kanten på rännan!!
Iövrigt en kanon maskin hitills, rekomenderas varmt!!

//Smissen

   TS
Avatar Fallback

Re: Japa eller Palax?

thservice  
#130315 Hej Smissen.

Jag står i begrepp att köpa en Japa 375 Pro och undrar om du hade testat någon annan maskin innan du bestämde dig för Japa.
Och i sådanfall vad det var som gjorde att du valde Japa.

/TH

Avatar Fallback

Re: Japa eller Palax?

smissen  
#130316 Hallå TH!!

Jag har nog kört ca 500 m3 hitills och är supernöjd, visst ser man att en del detaljer kunde varit utformade på ett annat sätt men det är bara småsaker!!!
Jag har fått bytt vajern till den manuella klyvutlösaren då den nötts av 2 ggr, men det är ju superenkelt att byta den så det är inget problem.
Jag hade en NY Kellfri förra säsongen, och fy fan va jag fick skruva!!!! Aldrig mer!!! Den fick dom ta tillbaks, sen lånade jag en Hakkipilke 2x36 ,dubbla klyvkolvar!! Den gick väl rätt bra men vi kände att vi ville komma bort från alla kilremmar som dessa har!! Japan är ju helt hydrauldriven vilken man nog skall sträva efter att få!!! Hittils har jag aldrig gått bet med 5,6 tons klyvkraft heller vilket jag trodde från början!! Jag har kört så grov björk som du får in i maskinen och haft 6 klyvs skäret i och den bara matar på!! Nej som sagt jag kan varmt rekomendera Japa 375 .

//Smissen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Japa eller Palax?

loppan  
#130325 Efter elmiabesök så har Palax ks 35 blivigt en favorit men räcker det med 20 amp säkring på denna 7,5 kw motor?
Annars var Bala 410 intressant som bara kräver 16 amp.
Vad har Japa 375 för motor som behöver 25 amp? Har inte den en 7,5 kw motor??

Avatar Fallback

Re: Japa eller Palax?

smissen  
#130344 Jo !! Loppan du har rätt!!! Det räcker med 20 amp, fel av mig!!

Jag kör våran nästan hela tiden på el och då med 20 amp, snackade med en kille som har en 375 och körde den på 16 amp tröga säkringar, men då gick det inte att såga och klyva samtidigt, vilket känns rätt värdelöst!!

//Smissen

   TS
Avatar Fallback

Re: Japa eller Palax?

Harsbo  
#130350 Hejsan japa kapare jag har själv en japa 375 expert köpte den förra året o är helnöjd har väl klyvet cirka 7-800 kubik med den hittils o det har aldrig varit nå problem med den.På frågan om styrka på säkring så har jag gjort en addapter ner till 16 ampere och säkringarna håller utmärkt även med 16 ampere.///Harsbo

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).