Motorsåg och handhållet

Avancerad filning av m-kedjor

122 inlägg 62184 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75864
swe#kipp skrev:Om du kollar i denna film så ser du vad som menas med att ta ur tandbotten :)

Ööhh, var detta verkligen rätt länk :?:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

swe#kipp  
#75883 heheheh nej det var det visst inte ,,, inte på nått vis :P

Ps. Nu har jag ändrat länk så nu skall det vara rätt hoppas jag ,,,,,

Avatar Fallback

Re: Avancerad filning av m-kedjor

Robertberg  
#75886 Är det det som visas från 0.22 - 0.27 som menas?
I så fall är jag med :-bd

Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

swe#kipp  
#75939 Skulle tro det(har inte koll på tiden), det filas med en rundfil i botten på tanden !!

Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

swe#kipp  
#76661 Lägger upp en bild på en tävlingskedja om det skulle vara av intresse tyckte det kunde passa i den här tråden :)
Inget att jobba med i skogen direkt men kul att kapa trissor med :P

IM000195web.jpg

Avatar Fallback

Re: Avancerad filning av m-kedjor

Nonkan  
#118494 Jag lyfter den här tråden lite.

Vi provade Oregons Powersharp lite häromdagen när Oregon-representanten svängde förbi.

Jag tror faktiskt mer på det nu när jag fick testa själv, men man ska vara medveten om vem det är riktat till. Det är förmodligen inte något för de som hänger här på forat, för kaphastigheten är ganska låg. Dessutom kostar det en del.

Fördelen är ju för de som verkligen inte kan fila och kanske sågar några gånger/år. Det är ju ändå en tröskel för att lära sig fila, och är man ointresserad är det inget man orkar lära sig, man ska ju bara kapa lite ved.

Jag gjorde en liten film, mest för att få testa iMovie ska sägas :)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=iUrvaH4_hU4[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118500 Men den finns bara till 3/8 hobby modell? & en speciell kedja krävs?

Avatar Fallback

Re: Avancerad filning av m-kedjor

Nonkan  
#118501
sågmek skrev:Men den finns bara till 3/8 hobby modell? & en speciell kedja krävs?


Ja, den är ju för hobbybruk. Att det ska vara en speciell kedja bekymrar nog inte den som inte redan vet vad den har för kedja, och det är ju den som är målgruppen.

Lite fel tråd kanske, men jag sökte lite och enda stället denna pryl diskuterades på var i den här tråden, så jag tyckte det var lika bra att fortsätta.

Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

totte  
#118505 Ha, ja det ser ju inte så imponerande ut med skärhastigheten. Det här är definitivt nåt som är till bara för dom som kan så lite så det är tveksamt om dom alls skulle ha en motorsåg.

Men visst är det kul med iMovie, man känner sig rent proffsig när man kan få ihop en film med snygga texter och övergångar :grin: Proffsen skrattar väl, precis som vi kan göra åt Powersharp 8)

Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

stegmaster  
#118531 Tyckte den såg lika slöv ut både för och efter filing. :???:
Det enda föremålet med denna typen kedja måste vara om man använder sågen til mycket annat an vanlig vedkap, och inte kan eller orkar slipa en stenkjörd kedja.
Selv har jag en såg jag brukar til lite udda grejor, så som slipars (jernvägsslipars men mycket kreosot), plank med spik och liknande.
Då kunne detta vara ok, för kedjan blir nästan slö direkt när man sager i sånna saker.
Så skulle man kunna slippa och dra hem kedjan til slipmaskinen, och slipa direkt på plats, men i skogen med det där skulla jag inte gå.

Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

bmbamse  
#118589 Känner lite som stegmaster...

Ett användningsområde för det där som jag funderat på är för att bryta upp nå'n gammal stubbe i gräsmattan.
Jag har ett par efter två vattenpilar som jag inte vågat ge mig på än för jag ömmar för mina sågar.

Så se'n jag såg det där på oregons hemsida första gången, så har jag fundrat på att knalla till jula och köpa en Meec eller dyligt och ett sån't där kit... -Optmalt tillfälle att göra slut på lite spillolja med, då! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118624 Kul att se filmen och visst är iMovie grymt bra och lätt att använda.

Kaphastigheten imponerade kanske inte men alltid kul att se nya prylar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Avancerad filning av m-kedjor

Nonkan  
#118636 Ska man var helt rättvis så slipade han inte tillräckligt länge, han blev lite nervös när jag filmade. 10 sek ungefär ska man hålla på. Kollar man spånen före och efter så ser man hur stor skillnad det faktiskt gör.

Dock är såklart kaphastigheten ändå lägre, men det spelar inte så stor roll för målgruppen som sagt.

Jag är i alla fall övertygad om att det finns ett användningsområde, och jag gillar nyheter :)

Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118649
bmbamse skrev:Känner lite som stegmaster...

Ett användningsområde för det där som jag funderat på är för att bryta upp nå'n gammal stubbe i gräsmattan.
Jag har ett par efter två vattenpilar som jag inte vågat ge mig på än för jag ömmar för mina sågar.

Så se'n jag såg det där på oregons hemsida första gången, så har jag fundrat på att knalla till jula och köpa en Meec eller dyligt och ett sån't där kit... -Optmalt tillfälle att göra slut på lite spillolja med, då! :lol:

Du har ju gott om sågar :grin: Jag har kört lite rötter med äldsta sågen, en nästan slutfilad kedja, ett slitet svärd och oljepumpen ställd på max.l Kollade nållagret och pumpen efteråt och det var inte någon jord som hade fastnad där. Så troligtvis sliter man inte på sågen så mycket men mest på kedja och svärd.

Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

bmbamse  
#118654 Det låter ju betryggande... :lol: Är nog bara jag som är fjollig! :oops:

Gamla svärd och kedjor finns ju, så då får jag ju ett till projekt att addera till "att-göra"-listan i vår... :roll:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).