Före och efter jobbet

Mina skogsmaskinsmodeller i skalor 1:16,1:32,1:50 och 1:64

95 inlägg 181821 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mina skogsmaskinsmodeller i skalor 1:16,1:32,1:50 och 1:64

kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10907 Här är en massa foton på min Skogsmaskins-modellsamling.
Visst skulle man gärna ha dom i skala 1:1, men rent ekonomiskt och platsmässigt är det inte möjligt ;-)

SKRIV gärna vi ni tycker, för många bilder, tråkigt eller vad ????
Roligt med lite feedback :-)


John Deere Lunnarna är i skala 1:16. Timberjack lunnaren kan vara något större, är ej skala på kartongen.
Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

Här är min samling av Skogsmaskiner i angiven skala 1:32 eller 1:35. Utgivningsåren har jag tagit ifrån minnet så det kan "slå" på några år.


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

Här visar jag min samling av skogsmaskinsmodeller i skala 1:50

Bild


Bild



Bild

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

Tyckte Timberjack maskinen behövde lite mer bärförmåga för mossmark så jag ändrade den lite.
Tigercat tillverkar typen av denna lunnare idag, kallas för 635C
( http://www.tigercat.com/635c.htm# ) mycket brutal modell !! Så själva utförandet finns i verkligheten, dock med annan färg.
Bild

Lägger ut några amerikanska Lunnare ifrån ERTL och NZG.
Här en CAT 528B ifrån NZG. Hjulen är av eget påhitt, Twin så det "skriker" ;-)
Bild


Tre varianter på NZG´s CAT 528B. Närmast originalet, resten ombygge av mig.

Bild


Bild


Bild


Äldre och Nyare version av NZG´s Caterpillar Lunnare 528.

Bild


Bild


Ifrån vänster 848H, 648GIII och 843J. Originalmodeller ifrån ERTL.


Bild


NZG´s CAT 528B Stroplunnare och ERTL´s John Deere 843J Fällare-Läggare
Bild



ERTL´s John Deere 848H Grip-Lunnare mot NZG´s CAT 528B Strop-Lunnare med Twinhjul (ej original)

Bild


Bild


Bild


Här är ett Timmer-ekipage i skala 1:50 ombyggd av mig.
A25:an kommer från Joal och timmerpåbyggnaden är ifrån Motorarts Rottne skotare. Banden kommer ifrån Joals Volvo EC650 Grävare. Banden passar perfekt för hjulen till A25:an (joals smala hjul)

Banden är ditsatta för att klara köra ut virke från timmerupplag med dålig bärighet till det närliggande sågverket (inte för att köra i 50 km/h).
Vagnen är inte lackerad än, med det kommer ;-) (Vagen är bara prototyp änså länge,justeringar ska göras)
Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

Här kommer lite bilder på mina modeller i skala 1:64. Kan "slå" något år på när modellen är ifrån,taget ur minnet. :?
Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

Mina HO modeller:
Bild


Bild


På Elmia mässan hittade jag en helt ny modell :shock: :shock: , har aldrig sett eller hört talas om denna modell innan......roligt med en överraskning :D :D
Bild


Bild


Bild


En mycket fin modell (hårdplast) med justerbara stakar (längsled), långt utskjut, fällbar stege och riktig boggirörelse. Ett mästerverk ifrån EMEK.

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Här är det lastat till max på skotaren ;-)
Bild

Slutligen ett kort över lite entrepenadmodeller, lastbilar.
Bild




   TS
Elmia
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10912 Tackar så mycket för att jag fick se samlingen!

Mycket intressant o även imponerande!

:D

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10929 Sicken fenomenal samling :lol:
Grattis... några tusenlappar i den hyllan

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10930 Hur många modeller har du egentligen måste ju vara ett helt rum fullt vart har du köpt dessa modeller ifrån. Tackar för visningen!!!!!!!!!!

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10936 Hmm.. om jag slänger ut frugans bokhylla med silverservisen så kan jag oxå börja samla sådan..

måste ha faktor 20.


Mycket mycket fin samling!!!!

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10948 Kul med galna samlare ;) Deeta var ju en väldigt fin och lagom udda samling.

Själv är jag smågalen samlare av något helt annat icke skogsrelaterat så det behöver vi inte gå in på nu.

Men visst är det kul att samla på något. Samla skogsmaskinsmodeller är ju inte allt för vanligt kanske?

Visst är du en av kandidaterna till årets samlare i samlar guiden (eller vad nu tidningen heter!)

Avatar Fallback
Marc  
#10958 Häftig samling, du måste gilla leksaker. Får man fråga hur mycket det har kostat hittills?

Användarvisningsbild
kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10964 Tackar för feedbacken.

Samlingen omfattar ju dock inte bara "leksaks"-modeller. I samlingen ingår även ca: 5000 försäljningsbrochyrer (1955-nutid), omkring 200 Instruktion- och Reserdelsböcker, 100-talet planscher, 50-talet reklamkepsar, allt med inriktning på skogsmaskiner.
+ 500 entreprenadbroschyrer, ca: 1500 skogstidningar (Södra,Sydved,Skogen m.m) och div. reklamprylar ifrån maskintillverkarna.

Skogsmaskinstok så den skriker, det som dock nog gjort att samlingen ständigt utökas är att jag inte sitter och kör skogsmaskin till 100 % i arbetet. Det hade nog inte varit så inspirerande isåfall.......
Efter stormarna här i söder har jag dock bla. kört en Timberjack 1410.

Så är det någon som har någon skogslitteratur liggande, skicka ett PM. Släng inte det i pappersåtervinningen !!!! 8)



- Modellerna är köpta ifrån bla. Sverige,USA,Canada,England,Tyskland,Spanien, Ibland på skogsmässor/hos återförsäljare, men mycket är köpt över internet.

- Jo, det stämmer med kandidat för årets samlare i Samlarbörsen.

- Kostnad ?? Man kan räkna med ca: 300-500 kr/st för modellerna, så
visst, någon månadslön är det ju......

   TS
Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10968 Ja det var verkligen en tjusig samling. Hoppas du blir årets samlare också :)

Hade själv kunnat tänka mig att göra ett försök på titeln, men då hade man kanske tvingats städa om det skulle knäppas bilder :) Det orkar man ju inte.

Men lycka till! Tycker din samling var den mest spännande av kandidaterna. Tro om man skulle ta och rösta.

Skogsmaskiner slår ju prydnadskatter, melon märken, termosar osv 7 dagar i veckan!

Avatar Fallback

"fan" vad snygga de är ....

JD 810  
#11703 Dina ombyggda modeller är ju helt otroligt fina. skulle vilja ha några sådana i hyllan ståeende. Snyggt jobbat håll på att bygga om.

MVH JD 810

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11709 riktigt fin samling :)
Mycket imponerande

:D

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11743 Såg att det var nån med 230 termosar som tog hem "årets samlare".
Jag kan inte på nåt sätt förstå hur dom kunde välja termosar före skogsmaskiner :? .

Magnus M

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#11746
Magnus M skrev:Såg att det var nån med 230 termosar som tog hem "årets samlare".
Jag kan inte på nåt sätt förstå hur dom kunde välja termosar före skogsmaskiner :? .

Magnus M


Nej det verkar onekligen lite sinnessjukt 😈

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11826 Ha om en som har 230 termosar blir årets samlare skall jag aspirera på den titeln nästa år ;) 230 termosar kan man säkert köpa på en månad om man åker på en massa auktioner/loppisar.

Visst är det kanske kult med en del termosar, men har man 10 så har man ju en nog stor samling, variationen är ju inte så stor. Typ 10 likadana termosar fast olika färg, Sååååå tråkigt.

Skogsmaskinsmodeller är ju mycket roligare, även om det inte är något jag samlar på. Jag samlar på saker man kan använda, hmm man kan visst leka med modellerna också, emn det känns ju inte riktigt rätt det heller. Men de är snygga att se på och det räcker långt.

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11855 riktigt tuff samling.. har du spanat in några nya objekt du är på jakt efter??

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).