Avverkning (slutavverkning)

Vem betalar bäst vid avverkning?

50 inlägg 29973 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vem betalar bäst vid avverkning?

Beerman  
#117964 Har tänkt slutavverka ca fyra hektar och låta nåt av de stora bolagen sköta om allt men vem betalar bäst nu för tiden?
Vem brukar kunna göra det snarast utan att ha fem år på sig här uppe i Norrbotten?
Hur många procent av betalningen kan man räkna med blir kvar?
Tänkte låta bolaget sköta ALLT så slipper jag :grin:
(Skotare, skördare, markberedning, plantering, plantor osv)



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Vem betalar bäst vid avverkning?

Kse  
#117967 Du får nog helt enkelt höra dig för hos dom olika bolagen, iom att du vill ha totalentreprenad så finns det nog en del att göra på priset. Begär in offert från tex Sca, Billerud, Sveaskog, Norra skogsägarna.
Var i norrbotten ska du avverka?

Avatar Fallback

Re: Vem betalar bäst vid avverkning?

Beerman  
#117976 Har hört att endel inte lämnar ut några summor förrän EFTER och då är det ju svårt att välja.
Norra Skogsägarna är en av dem.
Ska avverka i lite i Luleå.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vem betalar bäst vid avverkning?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118061 Sälj det som rotpost, så vet du vad du får, samt att du får 100% i förskott.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vem betalar bäst vid avverkning?

ulfgustav  
#118088 Begär in offert från tänkbara aktörer.
Om du har krav på att det skall avverkas snabbt då blir sannolikt priset lägre, 4 ha är en liten post och därför så för att få ut bästa pris så bör ev köpare ha möjlighet att samordna avverkningen med andra i närområdet.
Syna de olika offferterna noga, jag har sett hur virkesköpare med olika trixs lurat omedvetna skogsägare, se till att allt står i kontraktet, även betalningen som du kan helt eller delvis kan begära i förskott

Användarvisningsbild

Re: Vem betalar bäst vid avverkning?

Kse  
#118340
Beerman skrev:Har hört att endel inte lämnar ut några summor förrän EFTER och då är det ju svårt att välja.
Norra Skogsägarna är en av dem.
Ska avverka i lite i Luleå.

Kan detta verkligen stämma? Är ju rena lotteriet om man inte i förväg vet vad man får beatalt, skriver man på ett blankt papper då vid försäljning och uppköparen fyller i resten sen?

Användarvisningsbild

Re: Vem betalar bäst vid avverkning?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118372
Kse skrev:
Beerman skrev:Har hört att endel inte lämnar ut några summor förrän EFTER och då är det ju svårt att välja.
Norra Skogsägarna är en av dem.
Ska avverka i lite i Luleå.

Kan detta verkligen stämma? Är ju rena lotteriet om man inte i förväg vet vad man får beatalt, skriver man på ett blankt papper då vid försäljning och uppköparen fyller i resten sen?


Att inte lämna ut prislistor + ev. premier i förväg låter mycket märkligt. Däremot kan jag förstå om virkesköparna inte vill lämna ut några exakta avverkningskostnader i förväg, då sådant är lurigt att bedöma.

Vill skogsägaren promt veta nettot i förtid (och dessutom få 100% i förskott), så är det rotpost som gäller!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vem betalar bäst vid avverkning?

Beerman  
#118521
Niking skrev:
Kse skrev:
Beerman skrev:Har hört att endel inte lämnar ut några summor förrän EFTER och då är det ju svårt att välja.
Norra Skogsägarna är en av dem.
Ska avverka i lite i Luleå.

Kan detta verkligen stämma? Är ju rena lotteriet om man inte i förväg vet vad man får beatalt, skriver man på ett blankt papper då vid försäljning och uppköparen fyller i resten sen?


Att inte lämna ut prislistor + ev. premier i förväg låter mycket märkligt. Däremot kan jag förstå om virkesköparna inte vill lämna ut några exakta avverkningskostnader i förväg, då sådant är lurigt att bedöma.

Vill skogsägaren promt veta nettot i förtid (och dessutom få 100% i förskott), så är det rotpost som gäller!
/Niklas


Det var det jag menade med att dom inte lämnar ut några summor. Dom lämnar prislistor på vad man får beroende på tjocklek osv men man får inte veta vad det är värt förrän det fraktats iväg och mätts.
Man får inget "bud" eftersom dom köper det inte på rot.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vem betalar bäst vid avverkning?

ulfgustav  
#118562 Hur vet du att du får "bäst" betalt om du säljer rotpost och blir erbjuden en "påse" pengar. Få har den kunskapen att de kan avgöra om det är korrekt betalning. Att kontraktera mot prislistor, avverkningskostnader samt premier innebär att du får korrekt betalt för inmätt volym och kvalitet.
I högkonjunktur kan dessa nutidens "rufflare" (rotpostköparna) vid enstaka tillfällen betala bättre, men de har ingen långsiktig tanke med sina affärer

Avatar Fallback

Re: Vem betalar bäst vid avverkning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118570
ulfgustav skrev:Hur vet du att du får "bäst" betalt om du säljer rotpost och blir erbjuden en "påse" pengar.


För att ingen annan bjuder högre.

Få har den kunskapen att de kan avgöra om det är korrekt betalning. Att kontraktera mot prislistor, avverkningskostnader samt premier innebär att du får korrekt betalt för inmätt volym och kvalitet.
I högkonjunktur kan dessa nutidens "rufflare" (rotpostköparna) vid enstaka tillfällen betala bättre, men de har ingen långsiktig tanke med sina affärer


Jag vill inte ha "korrekt betalning", jag vill ha så hög betalning som möjligt. Försöker undvika att sälja i lågkonjunktur.

Användarvisningsbild

Re: Vem betalar bäst vid avverkning?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118838
Beerman skrev:
Niking skrev:
Kse skrev:Kan detta verkligen stämma? Är ju rena lotteriet om man inte i förväg vet vad man får beatalt, skriver man på ett blankt papper då vid försäljning och uppköparen fyller i resten sen?


Att inte lämna ut prislistor + ev. premier i förväg låter mycket märkligt. Däremot kan jag förstå om virkesköparna inte vill lämna ut några exakta avverkningskostnader i förväg, då sådant är lurigt att bedöma.

Vill skogsägaren promt veta nettot i förtid (och dessutom få 100% i förskott), så är det rotpost som gäller!
/Niklas


Det var det jag menade med att dom inte lämnar ut några summor. Dom lämnar prislistor på vad man får beroende på tjocklek osv men man får inte veta vad det är värt förrän det fraktats iväg och mätts.
Man får inget "bud" eftersom dom köper det inte på rot.


Det är upp till skogsägare att välja försäljningsform. Det brukar finnas en del aktörer som bjuder på rotposter, dock ej skogsägarföreningarna. Sant är också att stämpling + förmedling kostar en slant.

Hur vida skogsägaren tjänar mer på rotposter än avverkningsuppdrag, kan ju alltid diskuteras. Men vid rotposter är det alltid köparen som tar alla riskerna, vid avverkningsuppdrag är det alltid säljaren (skogsägaren) som får ta alla riskerna.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vem betalar bäst vid avverkning?

patrick.wilkorsz  
#138695 Niklas, jag tycker du har helt rätt när det gäller val av avverkningsform. Förvånansvärt att inte fler säljer på rotpost men jag tror att det kommer att förändras i och med att fördelarna är så många.

Enligt Tomas Lusth som är konsult på LRF Konsult så får man cirka 20 % mer betalt om man säljer sitt virke på spotmarknaden (rotpost och leveransrotköp). Det innebär ju att man enkelt tjänar in kostnaden för att stämpla skogen. En del av problemet är väl att Skogsstyrelsen inte längre stämplar skog och att det saknas en rikstäckande organisation/företag som har tagir över deras roll.

Avatar Fallback

Re: Vem betalar bäst vid avverkning?

barr  
#141656 Intressant "tråd". Hur gick det Beerman? Vem anlitade du, tog du offert hos de fyra föreslagna virkesuppköparna? Själv har jag kontaktat tre av dem men det är bara ett bolag som är på alerten. Vad nu det kan bero på:(

Avatar Fallback

Re: Vem betalar bäst vid avverkning?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141718
barr skrev:Intressant "tråd". Hur gick det Beerman? Vem anlitade du, tog du offert hos de fyra föreslagna virkesuppköparna? Själv har jag kontaktat tre av dem men det är bara ett bolag som är på alerten. Vad nu det kan bero på:(
För att inte driva upp priset i marknaden gör vissa köpare så att de inte bjuder högre och ibland inte ens visar intresse.
Detta händer ibland i tider med någorlunda balans mellan tillgång och efterfrågan. Men är klart vanligast i "sämre tider".
Ett syskonpar hade skog ca 5 mil från varandra och bjöd ut skog nästan samtidigt. Där var sämst budgivare i en fallet bäst i andra fallet.
Rotpost är bäst när det är god efterfrågan på virke.

Avatar Fallback

Re: Vem betalar bäst vid avverkning?

barr  
#141824 I offerten framgår priset i fub. Svårt att räkna ut vad slutsumman för de 20 ha blir.
Du skriver att andra köpare inte går ut och bjuder. Betyder det att de kommunicerar med varandra? Hur ska de annars veta att någon av bolagen överhuvudtaget visat intresse?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).