Traktorn i skogen

Hur packar man om kolv på Kjällve frontl

12 inlägg 23513 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur packar man om kolv på Kjällve frontl

aywa  
#111088 Hej!

Nu när snön har kommit så är jag extremt villig att försöka laga min frontlastare Kjällve 600 för att använda denna
till att lyfta upp snöbladet med som jag skall montera fast under traktorn. (Nuffield 10/42)

Problemet är att kolvarna sprutar ut olja vilket ju givetvis måste åtgärdas. Men hur gör man??? Det ser ut som om att där cylindern på kolven går in i den större delen på anordningen sitter samman med nån form av gängning.

Har aldrig tidigare tagit isär något liknande och underar om ni kan ge mig råd på om jag måste totalrenovera hydraulkolven (enkelverkande sådan) eller om det endast räcker med att byta ut packningen där det läcker (mellan "honan och hanen" på anordningen (om man kan uttrycka det så)=P

Vad bör ett par packningar kosta?

Vore för jäkla gott med ett svar från er som kan detta!



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hur packar man om kolv på Kjällve frontl

Kse  
#111112 Mest troligt så räcker det att byta tätningarna i kolven.
Sitter några tätningar inne i kolven som bara är att byta ut, sitter även en skraptätning i locket.
Hur du ska ta isär kolven är svårt att veta då det finns en mängd olika lösningar. Vanligast är att locket är gängat fast i tuben, det finns då oftast hål ovanpå eller längst sidan på locket där du fäster ett specialverktyg och gängar lös locket, funkar lika bra att slå lös med ett dorn. En annan variant är att du trycker in locket en bit så att en låsring kommer fram som ska lösgöras, kan finnas låspinnar / skruvar som ska demonteras.

Lägg gärna upp en bild om du har.
Hittade en bild på en Kjällve frontlastare, är det samma som din? På denna verkar det vara fastskruvat lock.
Priserna kan variera väldigt beroende på typ och dimension men en packningssats kostar max några hundralappar om det nu inte är väldigt speciella grejer.
lastare.jpg

Avatar Fallback

Re: Hur packar man om kolv på Kjällve frontl

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111121 En rörtång modell större brukar göra susen. Man brukar byta allt när man ändå har isär för det är samma jobb och packningssatsen brukar säljas komplett.

Avatar Fallback

Re: Hur packar man om kolv på Kjällve frontl

aywa  
#111144 Tack för svaren så här långt. Skall fota kolvarna under dagen och lägga upp dessa på denna tråd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur packar man om kolv på Kjällve frontl

Bengt.Svensson  
#111150 När jag packade om min tiltkolv i våras sade försäljaren att den viktigaste packningen är skraptätningen. Oftast blir den sliten och sen smiter det inte smuts som sabbar den "riktiga" packningen på cylindern. Inga pengar att tala om så det är bara att byta rubbet.

Avatar Fallback

Re: Hur packar man om kolv på Kjällve frontl

aywa  
#111209 Hittade i vanlig ordning inte kamerasladden till datorn, men hittade denna bild på Google där kolven ser ut att vara en sådan som jag själv har. Är det isf "locket" som behöver skruvas av och att man därefter hyfsat enkelt kommer åt att byta de övriga packningarna också?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur packar man om kolv på Kjällve frontl

Kse  
#111214 Ta lös tuben från lastaren, skruva lös locket och dra ut kolvstången.
Längst ut på kolvstången sitter ju kolven och där har du ett antal tätningar, skruva lös kolven från kolvstången(vanligt med nån sorts låsning, skruv eller sprint) för att kunna få lös locket från kolvstången, i locket finns en skrapring och förmodligen en eller flera oringar.
Var försiktig när du tar lös dom gamla tätningarna så att du inte repar sätet i locket eller i kolven. Det behövs inte stora repor för läckage och oljan tar alltid lättaste vägen.
Var noga med renligheten och kontrollera alla tätande ytor efter repor, tänk på att manchettätningar och oringar även tätar innåt.
När alla tätningar är bytta oljar du in dom och monterar ihop allt igen.
Lycka till.



tub.jpg

Avatar Fallback

Re: Hur packar man om kolv på Kjällve frontl

aywa  
#118249 Har nu börjat lite lätt med renoveringen.
Har iaf plockat av kolvarna från själva
lastaren;) tog några bilder, och
skall så fortsätta under renoveringen
så kanske fler får nytta av eländet=p
Lyckas inte få in bilden till detta inlägg,
ska testa med ett nytt. Svårt med iphone
ibland;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur packar man om kolv på Kjällve frontl

aywa  
#118270 Nu så, bilden/ länken bör funka. Vanlig dator = alltid enklast

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur packar man om kolv på Kjällve frontl

foton  
#118298 Den kolvstången ser inget vidare ut tror inte att det går att fixa till den. Du måste nog se dej om efter en friskare.

Avatar Fallback

Re: Hur packar man om kolv på Kjällve frontl

aywa  
#118326 Ah, jag har funderar på om det ens finns
någon chans att täta den med tanke
på hur den ser ut... Men har heller
Ingen lust att lägga flera tusen på
nya. Ska iaf ta isär den, kanske
ser den friskare ut innanför första
tätningen..

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur packar man om kolv på Kjällve frontl

Bengt.Svensson  
#118346 Kellfri har hydraulcylindrar för ett par tusen, annars kanske det finns på någon traktorskrot.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).