Små skogsmaskiner och övriga maskiner

processor till alstor

14 inlägg 7178 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

processor till alstor

nicko  
#116837 Hej!
Ny på forumet. Undrar om någon vet om en mindre stegmatare/processor till en Alstor. Jag har sett en bild på en stegmatare monterad på vagnen och matad av kranen för några år sedan, men inte kunnat hitta bilden igen eller någon information om maskinen. Far min har en alstor och jag vet om att det inte går att få kapacitet för några större träd men vi har tillsammans ganska mycket 20 -30 åriga granplanteringar som växer otroligt tätt på gammal åkermark. Eftersom det växer så tätt är grenarna små och vi behöver inte någon överdriven kvistningskapacitet.



   TS
Avatar Fallback

Re: processor till alstor

nhl21  
#116990 Farsan har själv en Alstor och kranen lyfter inte speciellt mycket 300kg längst ut.
Lättaste aggregatet jag har hittat väger 200kg. http://kranmanforest.com/

Vad har du tänkt dig för typ av aggregat? med kedja eller kniv?

Avatar Fallback

Re: processor till alstor

nicko  
#116997 Det jag har sett en bild på, var ett mindre kvistningsaggregat monterat på vagnen på alstorn, alltså inget att sätta i själva kranen. Det var heller inte möjligt att lasta på vagnen under tiden aggregatet satt monterat. Och som jag skrev i inledningen, jag är medveten om att kapacitetet är högst begränsad.

   TS
Avatar Fallback

Re: processor till alstor

nhl21  
#118148 Kvistningsaggregatet var ett bygge av Alstor själva. Dom byggde 2 aggregat för test för att antal år sedan.

Avatar Fallback

Re: processor till alstor

seabr  
#118200 Det borde gå att sätta ett aggregat på vagnen samt att bara ha en fällsåg på kranen.

Användarvisningsbild

Re: processor till alstor

stegmaster  
#118209
seabr skrev:Det borde gå att sätta ett aggregat på vagnen samt att bara ha en fällsåg på kranen.

Precis hur dom gjordet med "lille blÅ" i början.
Senaste versjonen har både fällsåg och såg på aggregatet.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mrMFRacM7Qo[/youtube]

Senaste utförande.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=pn-Wijbu4Lo[/youtube]

Avatar Fallback

Re: processor till alstor

tjoolahopp  
#118221 Ungefär som det jag har då. Ett rullmatat..

Avatar Fallback

Re: processor till alstor

seabr  
#118250 Räcker pumpen till för det eller bör man ha en till motor som driver en extra pump ?

Avatar Fallback

Re: processor till alstor

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118258 tycker det kvistar väldigt dåligt på den lille blå, vältan ser ut som energi ved.

Pumpen på en alstor kommer inte räcka till, sitter säkert nåt likande som minimastern, 6cc pump, som ger 20 l/min. Du kommer behöva någonstans 80-100 l/min på ett rullmatat aggregat med sågmotor för att få bra fart på det.

@tjoolahopp: Väntar otåligt på den utlovade filmen på ditt aggregat.. mycket nyfiken. :)

Avatar Fallback

Re: processor till alstor

tjoolahopp  
#118266 den kommer bara snön och kylan lagt sig, aggregatet funkar kanon...

Avatar Fallback

Re: processor till alstor

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118315 @tjoolahopp: tror dig, är nyfiken på att se det i drift och du bor lite väl långt bort för studiebesök :)

Avatar Fallback

Re: processor till alstor

Månskensbonnen  
#121002 Den lilla blå skotaren ser otäck ut, en felaktig kranrörelse å man får vedbiten i skallen. Skulle man välta den så finns ingen störtbåge. :roll:

Avatar Fallback

Re: processor till alstor

Henrik Petersen  
#121053 Hej

Man ska kanske tänke på att den lilla blå skovmaskine inte är i produktion. Det är 2 kompisar som har byggd var sin maskin for att ha nåt roligt att leka med, altså ingen maskin man kan köpa. Skotaren har even ett tippflak så den går att anvenda som dumper.
Vältan på filmen är troligtvis brännved.

Henrik

Avatar Fallback

Re: processor till alstor

ATV Mats  
#122392 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tEJiL32JnkQ[/youtube]

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).