Traktorer och processorer

Vad får en traktorprocessor kosta?

24 inlägg 15678 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad får en traktorprocessor kosta?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118172 Sitter och klurar på att konstruera en liten traktorprocessor modell stegmatare. Tänkt användsområde är vedhuggning och första gallring. Säg en maxdiameter på 25 cm eller strax däröver.
Min tanke är att den ska vara så enkel så att den blev billigare än vad som finns på marknaden. Jag är därför lite nyfiken på var DIN smärtgräns går. Vad är du villig att betala för enbart en processor? Kran och evetuellt separat pumpsystem tillkommer.
För min egen del skulle jag köpa en direkt utan att fundera om det gick att köpa en för 30 000, efter lite fundering skulle jag nog köpa en för 40 000 och efter mycket velande fram och tillbaka så kanske jag skulle kunna tänka mig att köpa en för 50 000, men det är tveksamt.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Vad får en traktorprocessor kosta?

stegmaster  
#118182 Ska du bygga med nya delar, såg eller klipp??
Om du ska bygga med nya deler, så tror jag det drar iväg fort, tyvärr. :???:
Alt av ventiler, slanger och cylindrar kommer vel kosta nästan 30tkr bara dom ,eller?
Ska du bygga på begagnade deler, er det vel lika enkelt at kjöpa et gammalt tapio 250 til 30tkr och sen renovera på det?
100 tkr för en Naarva stegmaster tyckte jag va lagom. 8)
Men kanske du kan reda ut mer hur du har tenkt?

Avatar Fallback

Re: Vad får en traktorprocessor kosta?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118260 Tänkte bygga nytt och se vad det kostar. Förutom lite rör, plåt och annat skrot räknar jag med att köpa 4 cylindrar och ett ventilpaket. Det blir en klipp. Kunde jag köpa ett begagnat för 30 000 så skulle jag nog göra det förutsatt att de inte är helt slut. Då bugger jag hellre nytt från grunden till samma peng. Är Tapio vanliga i Norge? I Sverige har jag nästan aldrig sett en begagnad.
Lite OT, men hur mycket skog har du och hur många kubik per år kör du med ditt aggregat?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad får en traktorprocessor kosta?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118274 Att bygga själv kan va kul men hur ska du fixa tex kvistknivarna?

Avatar Fallback

Re: Vad får en traktorprocessor kosta?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118280
gnisten83 skrev:Att bygga själv kan va kul men hur ska du fixa tex kvistknivarna?

Jo, ett förtydligande. Jag tänkte bygga själv, men på min gamla arbetsplats, en fullt utrustad mekverkstad.
Kvistknivarna tänkte jag skära ut i hardox och sen pressa till lämplig profil. En gång gjorde jag en bit till en skördares kvistkniv. Tog då skopstål, skärde av vingen och satte dem mot varandra, svetsade ihop och pressade till.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad får en traktorprocessor kosta?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118290 Ok då har du tillgång till rediga grejer :mrgreen:
Var lite nyfiken för knivarnas utformning gör skillnaden om de kvistar,
skär in i stammen eller lämnar långa stumpar

Avatar Fallback

Re: Vad får en traktorprocessor kosta?

foton  
#118292 Har du set under huven på en Naarva 2000-25 kanska mycket prylar och kopplingar, tar en bra stund att begripa hur det funkar.

Avatar Fallback

Re: Vad får en traktorprocessor kosta?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118308
gnisten83 skrev:Ok då har du tillgång till rediga grejer :mrgreen:
Var lite nyfiken för knivarnas utformning gör skillnaden om de kvistar,
skär in i stammen eller lämnar långa stumpar

Ja, geometrin runt knivarna är väl det som tar mest tid att lura ut. Eventuellt får jag smyga iväg och mäta på nån maskin...

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad får en traktorprocessor kosta?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118309
foton skrev:Har du set under huven på en Naarva 2000-25 kanska mycket prylar och kopplingar, tar en bra stund att begripa hur det funkar.

Hehe, nope har inte haft chans. Har dock hittat hydraulikschemat till Patus stegmatare. Dock funderar jag på att göra en snikvariant och bara köra funktionerna via paketet. Hydraulik är jag fruktansvärt okunnig om, men jag gissar att ju fler automatiska funktioner man vill, desta mer kostar det

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad får en traktorprocessor kosta?

stegmaster  
#118320
JF skrev: . Kunde jag köpa ett begagnat för 30 000 så skulle jag nog göra det förutsatt att de inte är helt slut. Då bugger jag hellre nytt från grunden till samma peng. Är Tapio vanliga i Norge? I Sverige har jag nästan aldrig sett en begagnad.
Lite OT, men hur mycket skog har du och hur många kubik per år kör du med ditt aggregat?

Vet inte hur vanligt Tapio er, men nogra finns där. (Finns et Tapio 400 på Finn.no just nu).
Jag kjöpte et Tapio 250 ca 1988 mod., för kr 30000,- i 2003.
Men byttade det i en stegmaster efter bara 2 år och mycket strul.
Min skog er endast 4 epleträd. :wink:
Äger faktisk inte skog själv, utan huggar hos andre. Har dessutan mange snälla granner. 8)
Gissar at jag kjör ca 100-150 fub. pr år. Er ju tross alt bara en Hobby, har annat att leva av :???:

Avatar Fallback

Re: Vad får en traktorprocessor kosta?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118427 40000 skulle man kunna betala för nåt som fungerar. Har tyvärr begränsad ekonomi annars hade man kunnat köpa vad som nytt.

En tanke för såna som mig, du skulle ju kunna sälja byggsatser kanske till helrätt pris. Bara stålstommen och en ritningsbunt. Det kan man ju även ta det som ekonomin tillåter eftersom. Sen är det rätt kul med projekt;-)

Avatar Fallback

Re: Vad får en traktorprocessor kosta?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118458
roten skrev:40000 skulle man kunna betala för nåt som fungerar. Har tyvärr begränsad ekonomi annars hade man kunnat köpa vad som nytt.

En tanke för såna som mig, du skulle ju kunna sälja byggsatser kanske till helrätt pris. Bara stålstommen och en ritningsbunt. Det kan man ju även ta det som ekonomin tillåter eftersom. Sen är det rätt kul med projekt;-)

Ja, detta blir väl nästan att betrakta som leksak, och då sätter ju ofta ekonomin gränsen. Just därför är jag lite intresserad var smärtgränsen går.
Byggsats är en bra idé. Dock ligger ju mycket tid i tillverkning av detaljer, själva hopsvetsningen tar minst tid. Hydrauliken tar väl också en stund att få ihop.
Om vi säger att 40 000 är din smärtgräns, vilka krav skulle du då ställa på maskinen? Eller rättare sagt, hur enkel får den vara för att du ändå ska tycka att den är prisvärd?
Klipp istället för sågmotor?
Montage endast på huggarvagn?
Max diameter på 25 cm?
Manuell omställning för matnning från höger/vänster sida?
Absolut noll automatik i hydrauliken?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad får en traktorprocessor kosta?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119357
JF skrev:Om vi säger att 40 000 är din smärtgräns, vilka krav skulle du då ställa på maskinen? Eller rättare sagt, hur enkel får den vara för att du ändå ska tycka att den är prisvärd?
Klipp istället för sågmotor?
Montage endast på huggarvagn?
Max diameter på 25 cm?
Manuell omställning för matnning från höger/vänster sida?
Absolut noll automatik i hydrauliken?



Råkade köpa en Patu 30 liksom 8) Men mina spec hade vart, såg och trepunktsmontage. Känns lite onödigt släpa med sig ett vagn ut i skogen. Hade nog velat ha 30 cm som max dia. Manuell omställning antar jag menar att man vrider bordet själv och så lär det ju bli om det ska bli billigt. Men det går ju att konvertera med tiden. Samma med hydrauliken, där går ju att bygga ut eftersom.

Avatar Fallback

Re: Vad får en traktorprocessor kosta?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119373 :grin:
roten skrev:
JF skrev:Om vi säger att 40 000 är din smärtgräns, vilka krav skulle du då ställa på maskinen? Eller rättare sagt, hur enkel får den vara för att du ändå ska tycka att den är prisvärd?
Klipp istället för sågmotor?
Montage endast på huggarvagn?
Max diameter på 25 cm?
Manuell omställning för matnning från höger/vänster sida?
Absolut noll automatik i hydrauliken?



Råkade köpa en Patu 30 liksom 8) Men mina spec hade vart, såg och trepunktsmontage. Känns lite onödigt släpa med sig ett vagn ut i skogen. Hade nog velat ha 30 cm som max dia. Manuell omställning antar jag menar att man vrider bordet själv och så lär det ju bli om det ska bli billigt. Men det går ju att konvertera med tiden. Samma med hydrauliken, där går ju att bygga ut eftersom.

Hehe, härligt med såna impulsköp Är du nöjd med den?
Håller med om såg och trepunktsmontage ökar användningsområdet. Men å andra sidan finns det lite nackdelar med det också. Om man inte har en kran som är avtagbar måste man skaffa ytterligare en eller byta kärra. Vidare bör man väl ha en ganska rejäl traktor om allt ska hänga i trepunkten. Sen vet jag inte om trepunktsfästet är riktigt lämpligt att ha ett sånt ekipage i. Det kanske borde vara ett Jakefäste för att bibehålla livslängden.
Tanken med den billiga, enkla stegmatare är att man inte ska behöva uppgradera hela maskinparken. Men den kommer såklart ha sämre kapacitet än tex Patu 30

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad får en traktorprocessor kosta?

stegmaster  
#119387
JF skrev: Men den kommer såklart ha sämre kapacitet än tex Patu 30

Nå, det beror vel hur man räknar.
Man får ju räkna med tiden med att fälle träden ochså.
Det skulle vore roligt att se hvem som klarte av mest virke på en timme. En Patu 30 vs stegmater(monterad i kran/grävare).
Men nu er vel inte detta direkt saken här, utan det er tala om rullmatad eller stegmater, så man måste fälla träden manuelt i både tilfällen. Och då er ju rullmateren klart snabbast.
Men om du nu behöver en kran oavsätt (i Jakefäste), varför inte en stegmatere direkt i kranen.
Så man slipper det manuella kapmomentet med motorsågen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).