Före och efter jobbet

Filmade Kockums SMV 21 och Lokomo 919B idag :-)

7 inlägg 8319 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Filmade Kockums SMV 21 och Lokomo 919B idag :-)

kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11808 Idag var jag ute på en filmningsrunda. Först ut var en SMV 21 Markberedare utanför Smålandsstenar. Vid hemgång mötte jag en Maskintransport med en upplastad LOKOMO 919B Markberedare !!! Bara att vänd och följa efter "objektet" !!
Efter några mil stannade ekipaget vid ett stormhygge. En brutal maskin. Slutade dock med en fastkörning, gladeligen för filmaren, men retligt givetvis för maskinisten.

EN KLENOD, VÄRSTINGMASKIN KOCKUMS SMV21 -76, gött sound i motorn ;-)
Bild



Bild


Bild

Vid hemgång möttes jag av denna maskin, bara att följa efter......
Bild


Den slutade dock dagen med ett dyk ner i den svenska myllan.....
Bild


Lite film på dessa maskiner:
Bild

Bild




   TS
Elmia
Avatar Fallback
Fisketorp  
#11814 Mkt bra, skulle vart lite längre eller fler filmer, alltid kul att se =)

En undran bara, ehm vad fyller en sådan här markberedning för funktion? vad innebär markberedning.

Tänkte först att det var något man gjorde innan man skulle plantera ny skog typ slitbort stubbar och gammal sly, men de där "vissparna" baktill skulle ju ta evigheters evighet att dra över några hektar =P

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11821 Gillar din kockum =D
låter riktigt gott :P

jag undrar samma som fisketorp, jag har alltid trott att markberedingsaggregatet är stort och brett ?

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11823 Markbereder fyller flera funktioner.
1. Sätter man plantan i fåran i den blottade ytan så går inte snyttbaggen på plantan för att den är rädd för öppna ytor.

2. Planterar man i den upptiltade delen som blir så är det en slags komposteffekt som gör så att det blir värme och plantan växer fortare.

3. Planteringen går fortare att utföra

Marberedningsmetoden som visas på bilderna är harv. Finns även fläckmarkberedning och grävmaskinsberedning mm

Detta görs på marker med ljung eller om man tror att det blir mycket gräs.

Har säkert glömt något men det kommer nog nån annan att göra inlägg på.

Avatar Fallback
Jaskar  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11827 Hehe, en smula osmidig förare. Klart han grävde ner den som han gasade över surdrågan. Tsk, tsk...
Man måste känna sig handikappad utan kran. Finns ju massvis med tricks att ta till med den, men utan blir det betydligt kärvare att komma upp själv.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#11835 Lägg gärna ut fler filmer, och gärna på äldre maskiner :D

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11867 Grannen provar min 868. :D

<embed width="440" height="380" type="application/x-shockwave-flash" src="http://v2.tinypic.com/player.swf?file=20if7dw&s=2"></embed>

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).