Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Avant 420

27 inlägg 38372 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avant 420

Aberg31  
#117016 Är det någon som har erfarenhet av Avants kompaktlastare?
Tänkte använda det till snöröjning och ved hantering pallgafflar.



   TS
Avatar Fallback

Re: Avant 420

axwell  
#117025 Nej tyvärr men det finns en nästan likvärdig och billigare Ferrari 220.
Kolla på den också!
http://www.ferrariloaders.se/?page=products&w=maskin

Avatar Fallback

Re: Avant 420

Aberg31  
#117030 Tack det ska jag göra

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avant 420

molnia  
#117046 Jag har inte kört Avant men jag har kört en multione lite grann. vi körde den mest inomhus och funkade jättesmidigt på det viset att den var liten för att komma fram.MEN trots 2 extravikter bak hade vi bekymmer med att den lättade. Och man hittade även många stenar som inte fick rum i skopan eller orkade lyfta. :cry:

jag har inte koll på vad en sådan maskin kostar eller en lite större , och förstår att en lite större maskin kanske inte funkar i budgeten. ex? Atlas Hjullastare AR35; http://www.blocket.se/jonkoping/Atlas_H ... w=3&last=1
Men jag undrar om har du tänkt använda maskinen inomhus något eller är det smala gångvägar/trädgårdar som du tänker på? Eller kunna köra upp den på en släpkärra som går att dra med b-körkort?

Dom är starka dom där små minilastarna men problemet blir att dom också är lätta, så dom har inte så mycket att sätta emot vikten i skopan. Hur mycket vägen en pall med ved? (funderar just på det då vi är på väg att föra in det systemet i vedhandteringen själva) :grin: Förmodligen klarar dom det men man hittar alltid på nya användningsområden när man har en hjullastare hemma.
Och ska man skrapa en lite bredare yta med snöblad så blir det jobb för bladen är inte stora till dom om man inte gör ett eget/breddar det köpta.
http://army-uk.com/stock/fotobig/864_multione-o4.jpg
Jag säger mig inte vara expert på minilastare för vi hade den bara i 3 dagar hemma men jag ville bara fråga lite mer om vad du har för planer..

multione.jpg

Användarvisningsbild

Re: Avant 420

molnia  
#117047 Jo en sak glömde jag, vi lastade stenmassor i en tippvagn med höga lämmar och hade vi inte haft teleskop i lastaren hade vi inte nått upp över lämmarna. Man når bra med telekop Men den lastaren är lite känsligare då en teleskop lite lättare blir sne.

Avatar Fallback

Re: Avant 420

Aberg31  
#117169 har fått pris på 159000kr +moms,( Avant 420). änker använda den och ploga och skotta snö runt garaget och huset,
en fördel som jag ser det är också att den är lätt och flytta, är lite osäker på vad en pall ved väger men det borde
inte va några problem, den lyfter 1 ton, har lite planer på att ha veden på sj pallar

   TS
Avatar Fallback

Re: Avant 420

deex  
#117183 Nu tror jag du har blandat ihop lite siffror. En avant 420 lyfter 1000 kg ja, men samtidigt väger den 1000 kg, det går inte ihop sig att maskinen lyfter lika mycket som den väger. Det är tipplasten som bestämmer hur mycket den lyfter och för 420 är den 650 kg.

Avatar Fallback

Re: Avant 420

Aberg31  
#117192 ja du har helt rätt deex, det är tipplasten som är intresant

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avant 420

molnia  
#117214 Okej Deex
Då vet jag lite mer och förstår nu att det var snöskottning för eget bruk. Och då kan det Vara lite svårare att försvara en 2,5 tons maskin. Men en sj pall borde den ju klara även om jag inte vet vad det väger. Funderar själv på att förvara veden i 4 kubiks häckar och funderar på vad det kan väga. men du borde nog kunna hitta någon beg minilastare så du inte behöver köpa ny för ved och snö.


jag hittade även en mindre avant maskin (jag tror spridare,skopa,blad följer till priset)
http://www.mascus.se/Entreprenadmaskine ... 2f648.html


(Kunde ju inte låta bli att kolla nu när jag visste vad en ny avant kostade och hittade denna större beg maskin...
http://www.blocket.se/alvsborg/Liten_La ... ?ca=18&w=3)

Avatar Fallback

Re: Avant 420

Henrik Petersen  
#117521 Hej!
Jag har inga Avant själva men har 2stk. innom våran bekantskabskrets. Jag har kört dom båda och har bare positivt att säge om dom (båda är 520).Dom har båda inköpts for hantering av balar och gödtsel på mindra gårdar
den ena med hästar(många) den andra med får och kor. For båda maskinar gällar att dom används till mycket annat än det dom har inköpts for. Inga av dom har krånglat nåt nämnvärdigt forutom att den på hästgården har haft lite svårt att starta i kylan här i vinter, men inget som inte går att lösa med en motorvärmare. Om jag hadde pengar över hade jag köpt en sån direkt.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Avant 420

Henrik Petersen  
#117534 en sak till man bör vare uppmärksam på. Vad jag kan se är teleskopen ekstrautr. på 420, och den ska man inte spare bort, då maskinens storlek är en av dens största fordelar, men ochså en stor begränsning.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Avant 420

Emil M  
#117984 Min morbror har en avant 528. Han använder den till att köra ut gödsel, lasta fodervagnen, markarbeten mm. Når över lämmarna på traktorkärror utan några större problem. Han hade en 520+ från gamla 500 serien. Tror att den va i samma storlek som 400 serien. Den klarade att lyfta men inte att tillta vedhäckarna. Det ända som har krånglat var att det läckte olja från styrservon och att en hydraulpump gick en gång. En nackdel är dock att redskapen är skitdyra, finns dock hur mycket redskap som helst.

Avatar Fallback

Re: Avant 420

Aberg31  
#118019 ja redskapen är skitdyra, men utbudet är jätte stort

   TS
Avatar Fallback

Re: Avant 420

Initium  
#188195 Alstå er konklusjonen at en Avant 420 eller 520 normalt fint løfter en palle med ved ?
Har problemer med plassen, og kunne godt tenke meg en maskin som kunne stable to paller i høyden. Nåværende Ford 1220 minitraktor, klarer selvsagt ikke det...

Avatar Fallback

Re: Avant 420

Qkeeper  
#188494 Finns ju även t.ex bobcat till bra priser om man är intresserad av en begagnad maskin. Mycket smidig men vet inte hur den går i snön..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).