Inomgårdsmaskiner

Gilson 5hp snöslunga

37 inlägg 29615 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gilson 5hp snöslunga

krippe lingon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113453 Inte hunnit med att leta nr idag, var tvungen att skotta av taket och nu ska jag köra in ved i pannrummet...
Varför kan man inte få göra nåt kul istället? Alltid dessa måsten... :sad:


totte: Tittade på kåpan över tank och förgasare, just den plåtbiten där ditt nr sitter är givetvis bortkapad på min... suck...!

Lasseca: Tack så mycket för filerna.

   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Gilson 5hp snöslunga

viktor meck  
#113462 kan du inte köra in veden men traktorn då? när du ändå är igång så kan du ju ta en sväng i vardagsrummet ochså!!! :mrgreen: :)) =)) =)) =))

Avatar Fallback

Re: Gilson 5hp snöslunga

krippe lingon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113517 Jag skulle hemskt gärna köra in veden med traktorn och ta en sväng i vardagsrummet, men tyvärr så skar insprutningspumpen sent i höstas. Hittade pump på ebay men gick på "pumpen" så att säga, lyckades få tillbaka pengarna och letar nu pump för fullt. Finns inga på skrotarna, hittade en firma i Aneby som kan renovera men det var lite mycket pengar, antagligen har jag inget annat val än att renovera...

Sorry för OT...

👎

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson 5hp snöslunga

totte  
#113604 Jaha, du får nog stå ut med en oidentifierad maskin från nån gång på 70-talet då. Motorn kan du i alla fall utgå ifrån att det är en 130200-serien om du behöver reservdelar. 13 kubiktum, 0=horisontell axel, 2=utbytbara lager, 0=glidlager och troligen sista en 2:a för magnapullstart. Så 130202 skulle jag tro att det är.

Du kan också utgbå från att maskinen är byggd tidigast 1970, var första året Gilson med friktionshjulsdrift gjordes. Och inte senare än 1976, 77 ändrades utkastet till en mer fyrkantig modell.

Avatar Fallback

Re: Gilson 5hp snöslunga

krippe lingon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113606 totte: Ja, det ser inte bättre ut för tillfället. Tack för all hjälp hittils!

Tack till alla andra som hjälpt till också med info och filer!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson 5hp snöslunga

totte  
#113673 Skall tillägga att sånt som friktionshjul, lager mm, spelar ingen roll vilken årsmodell, det är samma på allihop. Och några originaldelar kan möjligen finnas i USA, kolla http://home.gwi.net/~spectrum/snowblower.html där finns länkar, tips och massor av annat om Gilson.

Avatar Fallback

Re: Gilson 5hp snöslunga

krippe lingon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113695 Den sidan har kollats in noga, även ebay har lulästs om det finns delar att tillgå till själva slungan, motorn har du (totte) meddelat att det finns delar nästan hos varje åf..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson 5hp snöslunga

totte  
#113760 Bra, då vet du i stort sett lika mycket som jag om saken. Jodå alla som är återförsäljare till Jofrab har se http://www.garage24.se där finns katalog och lista över återförsäljare. Finns i varje fall packningar, tänddelar och sånt.

Skulle du behöva nån info om motorn så har jag en rephandbok, jag kan fixa bilder och skriva uppgifter från den.

Avatar Fallback

Re: Gilson 5hp snöslunga

krippe lingon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114035 totte: njae, inte är man nå kunnig på dessa maskiner eller. Du har ju renoverat och pysslat om dem...
Just nu har tiden försvunnit igen, förstår inte vart tiden tar vägen...

Ska ha din rephandbok i åtanke om jag behöver hjälp med motorn.

Tack för all hjälp ni som hjälpt till!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson 5hp snöslunga

totte  
#114068 Lycka till Krippe!

Avatar Fallback

Re: Gilson 5hp snöslunga

Guran  
#117262 Hej

Köpte själv en Gilson 5 hk under värsta december snöandet. Hittade den här entusiasten i USA. Om du inte
får fram modellnumret på annat sätt kan Du nog skicka några bilder så hjälper Pete till. Han säljer och förmedlar en del reservdelar som kanske inte finns att få tag på i Sverige. Tillverkningen av Gilson las ned 1989 efter att TORO köpt upp märket och därmed har med åren en del reservdelar blivit svårare at få tag på. Dock bör det mesta gå att lösa.

http://home.gwi.net/~spectrum/snowblower.html

Mvh
Guran

Användarvisningsbild

Re: Gilson 5hp snöslunga

viktor meck  
#117412 sådan information uppskattar vi :-bd

Avatar Fallback

Re: Gilson 5hp snöslunga

horneyvagen  
#117962 Jag köpte just en 5hk Gilson i helgen som drevet på inmatningsaxeln är synnerligen sliten. Den heter 55314 och är från 1980 tror jag.

Finns det nån entusiast som säljer såna grejor i vårt land eller ska man söka utom riket?

Användarvisningsbild

Re: Gilson 5hp snöslunga

viktor meck  
#117963 det finns inte att få tag i men du kan åka till en mekanisk verkstad med det gamla och dom fräser ett nytt åt dig :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Gilson 5hp snöslunga

horneyvagen  
#117966 Ok, men då blir det alternativ 2, vilket innebär svetsa det gamla.
Har utrustning för att laga kugghjul och kransar på jobbet.
Bekymret är att slipa det sen, men det finns då inga andra alternativ

Tack för svaret

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).