Skojigt/Galet

Sämre liv med dåliga mattekunskaper

30 inlägg 12898 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sämre liv med dåliga mattekunskaper

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Sämre liv med dåliga mattekunskaper

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117786 Jo, livet är bra torftigt utan Fourierutvecklingar och partiella differentialekvationer :grin:

Avatar Fallback

Re: Sämre liv med dåliga mattekunskaper

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117793 Man kan alltid trösta sig med Laplacetransformer.

Men jag tror nog att man måste vara ganska säker på procent tex för att inte göra fel val. Och det är lurigt.

Avatar Fallback

Re: Sämre liv med dåliga mattekunskaper

haggloader  
#117800 Ni pratar konsum-mattematik…!! (Kunskap som behövs så man inte blir lurad på affären.)

Det är dock viktigt att kunna använda formella definitionen av gränsvärde (Epsilon-delta) och Riemannintegration.

Avatar Fallback

Re: Sämre liv med dåliga mattekunskaper

Bengt.Svensson  
#117818
trislc skrev:Hasse Alfredsson förklarade en gång att allt han lärt i skolan bara var onödiga saker, utan någon nytta i vuxenlivet - särskilt matte.

Exempelvis Pythagoras sats; Han hade aldrig någonsin träffat på en hypotenusa i verkligheten - och definitivt aldrig någon som det var kvadrat på!

Jag kan skriva under på det mesta man lär sig i skolan är onödigt att lära sig, problemet är att man inte vet i förväg vad det är man inte behöver veta. Om man tittar på "Lyxfällan" känns det inte som matematik är problemet utan ekonomi och självinsikt.

Användarvisningsbild

Re: Sämre liv med dåliga mattekunskaper

totte  
#117827 Läraren: Det gick inte alls bra för klassen i matteprovet, över 30 procent var underkända.

Eleven: Men magistern vi är ju bara 25!

----

Ett, två, tre, många

Användarvisningsbild

Re: Sämre liv med dåliga mattekunskaper

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117853 Jag har haft förmånen av att ha haft matematiklärare som alltid vart mer kompetenta än vad som krävts. Det har gjort att jag lärt mig en massa matematik, men också förstås för att jag gick en sån utbildning som krävde det. Men visst har man mycket nytta i vardagen, inte minst sen jag blev med skog.
Senast var när jag skulle räkna ut volymen i skopan, före det höjden på ett träd bara för att ge några exempel. :smile:

(Inte för att var allt för nördig, men det är rätt häftigt att kunna räkna ut när en rödspätta-filé är färdigstekt, dvs uppnått en viss given temperatur i mitten.)

Avatar Fallback

Re: Sämre liv med dåliga mattekunskaper

dexter  
#117860 ja, dom uppfann ju inte miniräknaren för att den ska ligga i skåpet..

Användarvisningsbild

Re: Sämre liv med dåliga mattekunskaper

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117879
trislc skrev:
totte skrev:Läraren: Det gick inte alls bra för klassen i matteprovet, över 30 procent var underkända.


Dålig lärare som inte sätter sig in i elevernas kunskaper. Han hade blivit tydligare om han sagt:

"3 procent av 10 är underkända - typ."

En sån mattelärare som räknar fel med en faktor 10 skulle inte jag vilja ha :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Sämre liv med dåliga mattekunskaper

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117881 Matteläraren var ju bra, ingen blev underkänd! :D

Användarvisningsbild

Re: Sämre liv med dåliga mattekunskaper

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117929 När jag var 5-6 år gammal, så tog farsgubben med mig på en rundtur till kyrkogårdens gravstenar och frågade mig följande: "NN föddes 1865 och dog 1938. Hur gammal blev NN?" Så lärde jag mig räkna innan jag började skolan.

När jag var ca 12-13 år, så frågade farsgubben mig följande: "Tänk på ett tal, ta talet gånger sig självt och lägg till 15, så får du 8 gånger talet. Vilket är talet? " Svarade jag 3, så sa han att svaret är 5 och bad mig kontrollräkna (både 3 och 5 är ju korrekt för denna andragradsekvation).

Min poäng är att matte är inget teoretiskt ämne, utan snarare universums mest grundläggande språk - som bör läras in medelst lek och praktiska tillämpningar! Tyvärr lyckas skolan grovt missa att förmedla detta.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sämre liv med dåliga mattekunskaper

totte  
#117936
Niking skrev:När jag var 5-6 år gammal, så tog farsgubben med mig på en rundtur till kyrkogårdens gravstenar och frågade mig följande: "NN föddes 1865 och dog 1938. Hur gammal blev NN?" Så lärde jag mig räkna innan jag började skolan.

När jag var ca 12-13 år, så frågade farsgubben mig följande: "Tänk på ett tal, ta talet gånger sig självt och lägg till 15, så får du 8 gånger talet. Vilket är talet? " Svarade jag 3, så sa han att svaret är 5 och bad mig kontrollräkna (både 3 och 5 är ju korrekt för denna andragradsekvation).

Min poäng är att matte är inget teoretiskt ämne, utan snarare universums mest grundläggande språk - som bör läras in medelst lek och praktiska tillämpningar! Tyvärr lyckas skolan grovt missa att förmedla detta.
/Niklas


Håller med dig helt. Det verkar fortfarande vara på det viset att man i skolmatematiken inte klarar att visa skillnaden mellan att förstå matematik och att kunna räkna. Att kunna räkna är en färdighet, som förvisso är nödvändig för att kunna tillämpa matematik, men att förstå matematiken är något helt annat.

Användarvisningsbild

Re: Sämre liv med dåliga mattekunskaper

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117937
trislc skrev:
th skrev:En sån mattelärare som räknar fel med en faktor 10 skulle inte jag vilja ha :mrgreen:


Oj felräkning med en faktor 10...... då fattar jag att klassen bestod av 250 elever och att "10-faktorn" innebär att det egentligen inte var 30%, utan 300% som var underkända. DOM MÅSTE VARA DÅLIGA I MATTE....!

Nja, 3% av 10 borde vara 0,3 elever underkända, undras om det var överdelen, benen eller bålen :?: :grin:
Sen kan man ju alltid undra hur det gick för för de resterande 15 eleverna :grin:

Avatar Fallback

Re: Sämre liv med dåliga mattekunskaper

Nolltax AB  
#117938 Man tragglar i sig en massa kunskap.
Itragglad kunskap man ej nyttjar gör tenderar ut i perifirin fara.
Läste franska tvenne år. Det var ödad tid.
Telegrafi, det var oxå bortkastad tid.... Vem nyttjar sånt idag..?
Åsså blir man gammal å närminnet ett minne blott var....
Å med dagens pensionssystem, vem behöver mattekunskap på ålderns höst?
-Jag går back.
-Hur mycket?
-Inte en aning, det får dödsboet räkna ut......

Avatar Fallback

Re: Sämre liv med dåliga mattekunskaper

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117960
trislc skrev:Okej då, läraren skulle varit tydlig och sagt: "Typ, 3 % av typ 10% var underkända... Typ", eller "på en skala från 1 - 27 ligger klassen på typ 70%".


Nog för att läraren väl ska bruka ett språk som eleverna förstår, men detta ordet "typ" borde tillsammans med ordet "liksom" (lixåm) bannlysas i skolan!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).