Skördare

Erfarenhet av Ecolog 550D?

37 inlägg 20132 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Erfarenhet av Ecolog 550D?

Johanm  
#115939 Hej.

Är det någon som har någon erfarenhet av Ecolog 550D? Fördelar-Nackdelar (förutom att dom är tillverkade i Sverige).. Kanske jämfört med tex John Deere 770D eller Rottne H8? Driftsäkerhet, reservdelstillgång osv..

Tacksam för alla upplysningar!

/johanm


Senast redigerad av Johanm mån 24 jan 2011, 19:56, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Ecolog 550D?

novis??  
#115968 dålig att ta si g fram annars :roll:

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Ecolog 550D?

finskpinne  
#115984 Jag har ingen erfarenhet av dom men spelar inte 550:n och H8 i helt olika ligor!? H8 är ju en liten beståndsgående maskin och 550 e ju en ganska stor och tung jäkel!! Det är ju inte riktigt rätt att jämföra dom...

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Ecolog 550D?

Johanm  
#115995 Det har du säkert rätt i!
Jag ville bara få igång en diskussion och drog bara till med H8:an som ett exempel (om än ett dåligt)..

550:an är en maskin som man sällan hör talas om och som jag knappt ens sett i skogen (kan bero på att den är rätt ny..), så jag tyckte att det skulle va skoj att höra om någon hade något att säga om den.

/johanm
Senast redigerad av Johanm mån 24 jan 2011, 20:19, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Ecolog 550D?

kimcounty  
#116000 Det går en ny 550d med lm5000 i området her. Den ser ut att gå veldig bra til og med i sluttavirkning.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Ecolog 550D?

finskpinne  
#116001 Jag har själv funderat lite på en 550 men den uppfattning jag fick när jag hörde mej för lite var att den skall ha ganska bra terräng om den skall ta sig fram. Och eftersom jag kör i väldigt stenig terräng så skippade jag planerna på en 550 då jag har vissa misstankar mot maskiner med hjulmotorer efter att jag hade en nokka profi förr. Fullständigt omöjligt att få den att dra jämnt på att hjul om det var stenigt/blött/djup snö. Men utvecklingen har väl gått framåt antar jag, och vissa hävdar att D modellen skall dra ganska bra. Men man skall ju inte köra ut på vilka mossar som helst men tanke på att den är ganska tung och har bara 4 hjul...

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Ecolog 550D?

Johanm  
#116004 Finns det då någon bra anledning till att det bara sitter fyra hjul på en relativt tung maskin?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Ecolog 550D?

skogsjan695xl  
#116013
Johanm skrev:Finns det då någon bra anledning till att det bara sitter fyra hjul på en relativt tung maskin?


Klättrar bra i terrängen.
Detta är ju samma maskin som 560 fast med 4hjul, så detta blir ju exakt som JD 770 som nu kom som 6 hjulig.
Alltid finns det någon som vill ha det si eller så.
Valmet 901 går ju också att få med 4 hjul

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Ecolog 550D?

finskpinne  
#116015
Johanm skrev:Finns det då någon bra anledning till att det bara sitter fyra hjul på en relativt tung maskin?


Med 4 hjul blir ju maskinen kort och smidig. Har man terräng som bär bra så är ju en 4 hjuling inget dåligt alternativ i gallringar.

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Ecolog 550D?

novis??  
#116160
finskpinne skrev:
Johanm skrev:Finns det då någon bra anledning till att det bara sitter fyra hjul på en relativt tung maskin?


Med 4 hjul blir ju maskinen kort och smidig. Har man terräng som bär bra så är ju en 4 hjuling inget dåligt alternativ i gallringar.

men passa dig för stenig terräng då umar den bara

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Ecolog 550D?

finskpinne  
#116197
novis?? skrev:men passa dig för stenig terräng då umar den bara


Jo det var därför jag skippade alla planer på Eco-Log... Kommunen där jag håller till har blivit välsignad med en hel del terrängklass 4 som blev kalhugget på 70-talet och som nu behöver gallras. 😈

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Ecolog 550D?

superspindel  
#117637 550 går dåligt i dålig terräng??
Har kört både A och B och C tycker de går som fan i dålig terräng, ska man få bort virket går det åt helikopter. Svagheten är brant utför men sten och jävligt i största allmänhet funkar den bra i dock lite stötig och tråkig. Men ska man ge sig på den jävligaste terrängen går det åt en ecolog med sex hjul då är det föraren som sätter gränsen jösses vad det går att åka i jävlig terräng!

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Ecolog 550D?

finskpinne  
#117639 Jo man har ju hört lite olika angående hur dom går i dålig terräng, har inte kört nån själv så jag kan inte ge någon egen uppfattning. Har den inte lätt för att slira på ett eller två hjul då den har hjulmotorer?!? Med mekanisk drivlina så får man ju 100 % spärr men vad jag har hört av dom som kör Eco-Log så vill dom slira lätt när det blir blött eller stenigt. Är detta bara rykten eller? Hur tar dom sig fram i snö då? 550 med 34 " hjul borde ju klara sig ganska bra tycker man!???

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Ecolog 550D?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117641 Jag kör inte någon maskin, men efter Gudrun så hade
vi en Eco-Log 550 som körde stormskog åt oss.
Tycker den verkar mycket smidig och stark, tog grov timmerskog utan problem.
Efter Per-stormen så var en det en Rottne H14 och den såg jämbördig ut med eco-loggen.
Men som sagt jag stod vid sidan och såg på :smile:

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Ecolog 550D?

masterchief  
#117642 Hjulmotorer slår aldirig fulldrift när det jäklas.
Kvittar om det är dubbla transmissionspumpar, oljan har alltid viljan att smita lättaste vägen.
Nivelleringen uppväger en hel del av nackdelarna dock, men sitter du i ett surhåll så är det kardan som gäller.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).