Skördare

Flerhjulsdrivna aggregat

6 inlägg 3454 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Flerhjulsdrivna aggregat

Mahg  
#117562 Har kört Ponsse H73 ett tag och det fungerar ju bra med lagomt grova stammar så de bärande valsarna får rätt vinkel men vid klen stam så klämmer valsarna stammen mot ramen och då slirar det lätt. Jag förstår tanken med att den tredje valsen inte ligger mitt för valsarna på armarna, när aggregatet drar i trädet blir det tryck på alla 3 valsarna. Men som sagt vid klena stammar funkar det inte så bra. Hur är det med JD där valsarna ligger mer mitt för varandra? känns som det vore att föredra. Bäst kanske hos Rottne med 2 valsar i ramen efter varandra.



   TS
Avatar Fallback

Re: Flerhjulsdrivna aggregat

Solo  
#117630 Om valsarmarna tar i ramen är stoppklackarna feljusterade...........

Användarvisningsbild

Re: Flerhjulsdrivna aggregat

finskpinne  
#117633 Jag hade tidigare ett H 53 som är likadant uppbyggt som H73 och märkte också denna detalj med att klena stammar går tungt när dom skall dras mot ramen. Det sorgliga är ju att varje stam har en klen del, alltså toppen. Tätkvistiga grantoppar var ofta svårkvistade med H53 då det gick tungt, därför bestämde jag mig för att prova ett aggregat med icke-bärande hjul. Först kollade jag efter ett LM eller ett SP men jag snubblade över ett relativt billigt Kesla så jag slog till. Och jag kan säga att jag inte kommer att byta tillbaka till bärande hjul även om detta var det fjärde Ponsse aggregatet i firman, mest p.g.a den tjockare plånboken som den minskade bränsleförbrukningen betydde. Stammen rör inte i ramen på aggregatet utan kläms bara mellan övre knivarna och den stora fasta kniven. Och mitt emot dom nedre knivarna finns det ett "stödhjul" så friktionen i aggregatet blir minimal. Med bra justerade klämtryck är aggregatet en dröm att köra med, slirar åtminstone aldrig vid klena diametrar som H53 gjorde.


Solo skrev:Om valsarmarna tar i ramen är stoppklackarna feljusterade...........


Jag tror att du missförstod lite, problemet var inte att valsarmarna tar i ramen utan att valsarna "bär stammen för mycket" vid klen diameter och klämmer stammen mot ramen på aggregatet och då börjar det gå tungt!

Användarvisningsbild

Re: Flerhjulsdrivna aggregat

Kse  
#117640 Har fakiskt inte tänkt på det men det stämmer nog, vi avverkar väglinjer nu och där ska ALLT bort då markägarna vill ha ut så mycket virke som möjligt och då vi kör på timtid och uppdragsgivaren vill ha nöjda markägare är det bara att plocka.
Har iof ingen större erfarenhet av andra aggregat förutom ett gammalt 945.

Avatar Fallback

Re: Flerhjulsdrivna aggregat

Mahg  
#117766 Det kan ju vara lite svårt att hitta optimalt klämtryck på knivarna på 2-wd aggregat. Med torra sträva stammar kan det gå rätt tungt om det klämmer lite för hårt. LM knivstyrning har jag bra erfarenheter av men med bara en nedre kniv är det lätt att tappa stammar vid backning. Bärande valsar har sina fördelar, t ex att kunna köra med öppna knivar, så det skulle vara intressant att jämföra med aggregat där valsarna sitter mittemot varandra.
Kesla är jag nyfiken på, deras system med att knivarna är styrda så att de inte kan stänga en i taget verkar intressant, att ha en inbyggd klipp vore inte heller så dumt när man ska städa bland buskar och snår

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flerhjulsdrivna aggregat

finskpinne  
#117773 Keslas parallellföring på dom övre knivarna är underbart, är väldigt lätt att lägga aggregatet mot stammen. Med Motomit kan man ställa så att dom parallellförda knivarna först drar aggregatet mot stammen och sedan ungefär 400 ms senare stängs dom nedre knivarna och ungefär 100 ms senare stängs hjulen och det gör att aggregatet alltid anläggs perfekt mot stammen. Även knivpulsning vid backning går hur bra som helst att ställa med motomit utan att man tappar stammen. Jag anser att man kan få ett 2-wd aggregat att gå betydligt bättre än ett 3 eller 4wd aggregat bara man lägger lite tid på tryckjustering. Jag kör ganska stor procent krokig björk och tyckte förr att det var bra att kunna köra med knivarna öppna men jag tycker inte att det är något problem med kesla bara man får chockventilen bra inställd så den öppnar då det kommer en tvär krök emot, där har även slipningen av knivarna stor betydelse. Men alla aggregat har ju som du säger både för och nackdelar men min personliga åsikt är att 2 wd aggregatens fördelar överväger nackdelarna...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).