Före och efter jobbet

Vill starta eget Företag men har problem

18 inlägg 10753 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vill starta eget Företag men har problem

dexter  
#117482 jag förstår inte riktigt problemet? du kan ju inte få a-kassa om du jobbar :???:



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Vill starta eget Företag men har problem

Bengt.Svensson  
#117484 Du får ha FA-skatt som egentligen är F-skatt för "företagare på deltid", men då bör du nog också ha en vanlig anställning (A-skatt). Dock kan du byta från din befintliga a-kassa till "småföretagarnas akassa" och då får du också flytta över dagarna från din befintliga akassa till den. Tar jobben slut i din firma så får du ev. lägga ner verksamheten och sen får du stämpla som vanligt, men ersättningen beror på hur mycket du jobbade in på firman under den tid du hade den. Jag tror du också kan ha firman "vilande", men det kan nog småföretagarnas akassa svara på.

Avatar Fallback

Re: Vill starta eget Företag men har problem

Peter1978  
#117485 Ursäkta, va nog inte så tydlig med va jag menade. Skulle ha sagt att om jag tar jobben som jag har fixat så kan jag stå där om 6 mån utan möjlighet till a-kassa och utan pengar. Någon form av failsafe skulle va bra och ha. Skulle det inte va bättre om jag drog in pengar isället för att kosta pengar. Menade inte att jag skulle få a-kassa samtidigt som jag jobbar. Som det är nu om jag startar ett företag så blir jag omedelbart avstängd från a-kassan, för tydligen får man inte göra någonting så fort man har börjat stämpla. Hade jag haft ett företag i minst 6 mån innan jag blev arbetslös hade jag kunat haft det kvar men det visste man ju inte om.

Avatar Fallback

Re: Vill starta eget Företag men har problem

Peter1978  
#117487 Tack Bengt
Ska kolla upp det, det har dom på arbetsförmedlingen "glömt" och förmedla, men dom är inte så hjälpsamma va det än gäller. Tror inte nån där har en aning om va dom gör, för vad man än frågar så är det alltid någon annan som har hand om det.

Avatar Fallback

Re: Vill starta eget Företag men har problem

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117488 Varför får du inte starta-eget bidrag?

A-kassan är nästan värdelös om du är företagare.

Användarvisningsbild

Re: Vill starta eget Företag men har problem

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117489 Men ändå, 6 månaders säkrad intäkt är ju inte så dåligt. Med en vettig självdeklaration, där du bara tar upp det som du vet nu så blir inte F-skatten så hög. Då borde du ju kunna bunkra upp lite intäkter så du kanske klarar dig i varje fall en 8 månader eller så om inget mer jobb kommer in. Gör det det är det bara att göra en ny preliminär självdeklaration.

6 månaders säkrade beställningar är riktigt bra, är nog många småföretagare som skulle vara glada över det. Lite rikstagande är det att gå över i egen verksamhet. Själv har jag bara 4 månader säkrade i nuläget.

Fast intressant det där med småföretagarnas A-kassa, ska jag också kolla upp.

Avatar Fallback

Re: Vill starta eget Företag men har problem

Peter1978  
#117492 Nu i år har dom infört att bara invandrare och handikappade och en del riktigt långtidsarbetslösa kan få det. Är inte någon av dom grupperna, första gången jag är arbetslös i under hela min yrkesverksamma tid

Avatar Fallback

Re: Vill starta eget Företag men har problem

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117495 Okej, det visste jag inte.

Avatar Fallback

Re: Vill starta eget Företag men har problem

Bengt.Svensson  
#117498 Jag vet inte heller vad som gäller om man redan är inne och stämplar. När jag slutade min anställning och började heltid som "egen" så kunde jag flytta över den intjänade akassan från "Unionen" till "SmåA" utan bekymmer.

Nu är jag inte med i akassan längre eftersom om jag ska få ut något från akassan så måste jag nästan lägga ner verksamheten som skogsbonde...vilket inte kommer att hända såvida jag inte blir sjuk och då är det ju Fkassan man måste bråka med. Om man däremot bara har en Enskild firma och de flesta intäkterna där så är SmåA att rekommendera. Håller i övrigt med om att 6 månaders garanterat jobb är mycket bra - framförallt om du inte ens startat firman.

Avatar Fallback

Re: Vill starta eget Företag men har problem

Jens K  
#117560 Hej beror på vilken bolags form du har.. Starta ett AB på en närstående släkting och bli anställd i den firman är ett ganska enkelt sätt att komma runt ditt problem. Kolla med maskinringen i din region kanske de kan anställa dig tillfäligt och på de kunder som du drar in..

Annars så håller jag med föregående talare startade mitt bolag i Aug kört snö i vinter investerat i en maskin får våren men ej fått nått kontrakt än...

Lycka till!

Mvh

Användarvisningsbild

Re: Vill starta eget Företag men har problem

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117578 Peter 1978! Kör du igång med firman och undvik A-kassa, arbetsförmedling och försäkringskassan så mycket som det bara går. Särskilt arbetsförmedlingen och försäkringskassan verkar mest vara till för att ge sina anställda terapiarbete, istället för att fokusera på sina kunder 😡. Gör du bara ett bra jobb i firman till låg kostnad, så lär nya jobb trilla in allt efter som.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vill starta eget Företag men har problem

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117598 cittat) Hade jag haft ett företag i minst 6 mån innan jag blev arbetslös hade jag kunat haft det kvar men det visste man ju inte om.



Det hade du inte kunnat då kunde du bara lagt det vilande eller avveklat verksamheten så är vilkoren för att få A-kassa.
Om du är arbetslös och har en vilande firma så tappar du A-kassan så fort du utökar antal timmar och inkomst i firman.
Så det är bara att välja om du vill ha A-kassa eller köra eget.


Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Vill starta eget Företag men har problem

s-k-o-g  
#117874 Det är lite kasst som systemet är idag, är man egenföretagare så får man klara sig själv. A-kassa är i princip bara till för dem som är anställda. Det bästa vore om det kunde fungera lite som studiestödet fungerar, där får man tjäna ett visst belopp per halvår utan att det påverkar studiestödet. På det viset luras man inte av den falska trygghet som a-kassan innebär. Räknar man lite på det så behöver man inte jobba så väldigt mycket som egen innan man tjänar lika mycket som är "max a-kassa" så egentligen borde det vara något som man klarar sig utan.

Ett räkneexempel: Om A-kassan är 10 000 kr netto så innebär det att man behöver fakturera ca 17 000 kr (beroende på ålder och skattetabell) för att få ut 10 000 netto ur sin firma, bortsett från det man måste fakturera för att täcka sina övriga kostnader. Det betyder att man borde kunna täcka upp för samma "trygghet" som a-kassan ger genom att försöka få ihop åtminstone 60-80 timmar att fakturera på en månad, lite beroende på vilket timpris man har.

Ett alternativ om man både vill äta kakan och ha den kvar kan vara att gå igenom ett företag som http://www.bolagskraft.se där kan man "hyra" sin arbetsgivare så man blir anställd och skaffar sen sina egna uppdrag. Bolagskraft fakturerar och betalar ut lönen. Smidigt och bör fungera ihop med a-kassan. Ser man sen att ens egen verksamhet bär så kan man ta steget fullt ut och starta eget, på det viset kan man testa lite försiktigt i början.

Avatar Fallback

Re: Vill starta eget Företag men har problem

Peter1978  
#117981 Tack för alla inlägg och kommentarer. det blir å starta eget nu. Hoppas va igång till på måndag nästa vecka sen blir det fullt ös........

Avatar Fallback

Re: Vill starta eget Företag men har problem

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117985 Lycka till, det ordnar sig skall du se!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).